Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 frekke ufordragelige mennesker som kjefter og smeller i telefonen fordi de ikke har lest tilstrekkelig på søknadskjemaer og satt seg inn i hvilke vedlegg vi trenger for og behandle sakene deres. Har måttet lese opp regelverket til en rekke i det siste, så mitt spørsmål er: Er det økning i ordblindhet og maktarroganse ute blant folk for tiden??
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Et par av mine kollegaer på Nav har jobbet i trygdeetaten i 40 år. De forteller at da de begynte å jobbe kom folk bokstavelig talt inn med lua i hånden. Nå mener de fleste at de har "krav på" alt mulig, og er vanvittig rettighetsfokuserte. En mellomting hadde vært fint...
Gjest Tale30 Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Det kan også ha med enorme mengder informasjon som skal fordøyes av brukerne, samt lite brukervennlige nettsider. Jeg er sikker på at mange slurver, men jeg tror ikke det ville skade at enkelte offentlige kontorer gikk sine informasjonsrutiner etter i sømmene.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Før i verden var det ikke så mange omfattende søknadsskjema som nå. Jobber selv i helsebransjen, og skal liksom hjelpe folk med å fylle ut søknadsskjema til kommune og Nav. Det er ikke enkelt skal jeg si deg. Mulig at folk leser for dårlig på skjemabeskrivelser, men det er en jungel, og jeg har fått utrolig dårlig hjelp fra de som skal ha skjemaene inn. Skulle nesten tro at til og med de som mottar skjemaene syns de er vanskelige å fylle ut..
Gjest Tale30 Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Jeg gjorde forøvrig selv en feil en gang, som kostet meg dyrt. Et frekt svar som satte tvil ved mine evner til å fordøye informasjon, samt en unnskyldning om at NAV ikke lengre har ressurser til å informere den enkelte bruker var det jeg fikk til svar når jeg klagde på trekk av dagpenger. For det første syns jeg de er minst like ille når et offentlig kontor sender frekkheter til folk i postkassen. For det andre mener jeg at det ikke skal gå direkte utover brukerne at ressursene har blitt knappere. Du sier at du opplever til stadighet at folk ikke får med seg hvilke vedlegg de skal sende med søknader osv. Enten så syns disse menneskene at det er like greit å belage seg på en laaang kamp med byråkratiet som å sende med det de skal, eller så kan det faktisk være at de har lest seg blinde på regelverket. I NAV kan jo ikke en gang saksbehandlerne regelverket, så jeg syns det er litt mye forlangt at en bruker skal kunne alt på rams. Nå har jeg HELDIGVIS fått jobb, og håper jeg aldri må være i kontakt med NAV igjen. Jeg er en av dem som har brukt mange mange penger på en utdannelse, aldri vært en dag arbeidsledig før finanskrisen slo meg i bakhodet - men som likevel ble behandlet som en potensiell kriminell av NAV. Så jeg kan love deg at det ikke bare er du som sliter, det går nok begge veier.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Vel, mange av de som må benytte seg av støtte og velferdsordningene hos f.eks Nav, gjør vel det nettopp pga at de er i en vanskelig livssituasjon, er syke eller rett og slett ikke er så veldig ressurssterke. Jeg syns det er sprøtt at slike instanser forventer at en skal ha muligheten til å sette seg inn i et ganske komplisert sett med regler, der det er store rom for tolkning. Jeg har en veninne som har hatt fødselsdepresjon, og som nå utredes for ME, og har av disse grunnene blitt nødt til å søke NAV om både det ene og det andre. Når du er deprimert eller har ME, er du rett og slett i en situasjon som gjør at en ikke evner å sette seg inn i alt av regelverk. Og sette seg inn i alt er jo en heldagsjobb. Jeg har også selv hatt en runde med NAV nå av div årsaker. Jeg er ressurssterk, har ressurssterk mann, friske barn, har bare en deltidsstilling, er sånn noenlunde frisk og har ingen økonomiske problemerav noe slag. Men det å sitte i møte på NAV, selv med mine forutsetninger, er noe av det mest nedverdigende jeg har vært med på. Makan til angrep og overkjøring, og innblanding i ting de absolutt ikke har noe med i det hele tatt. Jeg var så sjokkert. Kan bare tenke meg hvordan det er for de som ikke har de beste forutsetningene å sitte der å bli overhøvlet. Jeg trodde at Nav var til for å hjelpe, og med saksbehandlere som i stor grad er utdannet sosionomer eller har andre 3- årig helse- og sosialfaglig bakgrunn forventet jeg å bli møtt med forståelse og medmenneskelighet. Jeg er enig med deg i at det er høy grad av kravmentalitet i det norske samfunnet. Jeg jobber selv på et legekontor og blir overrasket av enkelte mennesker pasienter. Men igjen så gjleder det å forkusere på at det er en grunn til at de har kommet til legekontoret. de er syke, har vondt e.l, og det kan føles brutalt og sitte der å vente i en time og to. Og i en slik situasjon blir en ofte veldig selvsentrert og ikke like enkelt for pasientene å tenke på at det kanskje ligger en med hjerteinfarkt som skaper forsinkelser. Jeg må også bare nevne at min erfaring med Nav gjennom jobben min heller ikke er utelukkende positiv akkurat, spesielt det siste året har det vært mange tilfeller der vi på legekontoret har blitt sjokkert over hvordan pasienter har blitt møtt, og ikke minst over vedtak. Jeg er klar over at Nav har et regelverk som gir lite rom for bruk av skjønn, men å møte klienter med medmenneskelighet bude allikevel være mulig.
Gjest Tale30 Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 16:05 Vi har veldig lik erfaring. Jeg visste at jeg har en meget god utdanning, og at jeg kom til å få jobb veldig snart. Likevel følte jeg meg som en liten lus når jeg satt i møte med NAV. Det komiske er jo at jeg, når jeg nå har fått jobb, er i en mye bedre stilling enn disse som valgte å gi meg en ovenfra-og-ned holdning når jeg trengte hjelp. Jeg tenkte ofte med meg selv at jeg ikke kunne skjønne hvordan folk som ikke hadde mine ressurser, med tanke på utdanning og sosialt nettverk, klarte seg i dette systemet år ut og år inn. Folk som tror at noen velger å bli betalt av NAV for å drive dank uten å ha noen fysisk eller mental grunn for det kan ikke ha forsøkt å være i dette systemet selv.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Jeg gjorde også en brøler en gang. Og jeg innrømmer at jeg ikke hadde lest regelverket godt nok. Da jenta mi gikk opp fra 40% til 100% i barnehage, meldte jeg ikke i fra om at jeg ikke skulle ha kontantstøtte lenger. Jeg hadde hørt at barnehagene meldte i fra, og tenkte ikke mer på det. Dette var i en periode da jeg akkurat begynnte å motta sykepenger fra Nav. Jeg ble sykemeldt korte perioder om gangen, så beløpene var litt i hytt og vær, og kom litt i hytt og vær. Og jeg merket ikke før etter 8 mnd at jeg fortsatt mottok 1300 kr i kontantstøtte. Jeg ringte og ga beskjed, og beklaget hendelsen. Ordlyden i det brevet jeg fikk av dem etter denne samtalen var til å dette av stolen av. Det var ikke måte på hvor uansvarlig jeg hadde vært. At Nav selv hadde gjort en feil som ikke hadde sjekket listene fra barnehagen ble ikke nevnt. Heller ikke at jeg faktisk selv ringte og sa i fra, og beklaget. Som sagt, det var jeg som gjorde feil, og sa meg villig til å betale hele beløpet tilbake med en eneste gang, men å få et brev med en slik ordlyd gjorde at jeg nok ikke er så vennlig innstilt ovenfor Nav. Har jo hatt litt med dem å gjøre i forhold til både sykepenger og fødselspenger, og jeg opplever en veldi ovenfra og ned holdning. Det gjør at der går en liten fanden i meg, og jeg blir ikke mer samarbeidsvillig akkurat.....
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Jeg jobber ikke i offentlig etat, men opplever den samme kravstorheten av nesten alle de over hundre kundene jeg har inn døra hver eneste dag. Hva har skjedd med folk? Fins det ikke ydmyke, normalt oppegående mennesker lenger???
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Jeg jobber mye mot kommunen og er sikkert like lei av at kommunen ike gjør ting skikkelig eller setter seg inn i regelverket som du er av at søkerene dine ike leser ting godt nok. Så vidt jeg kan se er det mange som er ansatt i kommunen fordi de ikke er kompetente til noe annet. Kan ikke tenke meg at en slik manglende respekt for hverken lover, regler ller enkeltpersoner ville blitt godtatt i det private.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Jeg synes nettsidene til NAV er greie og oversiktelige, med gode linker til lovverket. Men det er er vanskelige formuleringer som kan vanskeliggjøre informasjonen. Disse er nok vanskelige for de som jobber der også, hehe.. Når dette er sagt er jeg enige i at der er en kravmentalitet i store deler av befolkningen. Synd at velferdsstaten har gjort folk så pass bortskjemte. Ikke bare deklamerer man at man har krav på, i tillegg er man uhøflige og frekke. Ser inne på sidene her at der er mange spm i fht feks. NAV, enkle spm som man kunne funnet ut av ved å gå på nettsidene og ofre noen tastetrykk på en annen adresse enn bim/dib. Men dette er åpenbart for tungvint for noen.. Så igjen - hvorfor gidde når man kan spør her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå