Makkapakka Skrevet 6. mai 2010 #1 Del Skrevet 6. mai 2010 Vi kjøpte en ny og fin madrass på Skeidar da første jenta vår ble født. Hun brukte senga og madrassen i ca 2 år, før hun fikk stor-jente seng. Jeg er usikker om vi skal kjøpe ny madrass til jente nr 2 som kommer i juli... Hun (babyen) skal selvfølgelig få ny overmadrass. Trekket på madrassen skal kokvaskes. Selve madrassen er av et spesielt materiale, dvs. væske trekker ikke inn i madrassen men "renner av" (nå ble det ikke sølet mye på madrassen i utg.pkt da, pga overmadrassen) Midd og alt det der får jeg ikke gjort noe med, men det kommer jo i en ny madrass også. Madrassen blir luftet for støv o.l. Jeg vet at jeg overlevde på brukt madrass som liten, men nå er jo alt mulig rart farlig liksom. Er det virkelig nødvendig med ny madrass? Og mens vi er inne på madrasser, vognmadrassen - hva gjør dere med den (når vogna er brukt fra før av)? Vasker dere den? Brukt vognmadrass er vel like "farlig"? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141820178-ny-madrass-til-sprinkelseng-n%C3%A5r-kun-stores%C3%B8ster-har-brukt-den-i-ca-2-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
venterbarnnr2 Skrevet 6. mai 2010 #2 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg syns absolutt ikke det er nødvendig med nye madrass :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141820178-ny-madrass-til-sprinkelseng-n%C3%A5r-kun-stores%C3%B8ster-har-brukt-den-i-ca-2-%C3%A5r/#findComment-141820220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erle79 Skrevet 6. mai 2010 #3 Del Skrevet 6. mai 2010 Nei, herlighet, det kan ikke være nødvendig å skifte ut en madrass etter to års bruk. Jeg synes at du skal bruke madrassen om igjen til det nye barnet. Med ny overmadrass og vasket madrasstrekk blir det da så godt som nytt. Det blir til og med sikkert renere enn å kjøpe ny madrass som kommer rett fra en fabrikk... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141820178-ny-madrass-til-sprinkelseng-n%C3%A5r-kun-stores%C3%B8ster-har-brukt-den-i-ca-2-%C3%A5r/#findComment-141820242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. mai 2010 #4 Del Skrevet 6. mai 2010 Her kan du se hva landsforeningen for uventet barnedød (lub) sier om saken; Madrass til spedbarnet Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen. Fast/hard madrass Vi anbefaler at madrassen til spedbarnet er fast og hard. En slitt og godt brukt madrass er ofte blitt mykere med tiden. Dersom barnet kommer over på magen og får nesen ned i madrassen, kan en myk madrass gi noe økt risiko for krybbedød. Dette skaper dårlige pusteforhold. Derfor anbefales en nyere madrass. Ren madrass Brukte madrasser kan ha rester fra gammel babyoppkast o.l. og dette kan gi en uheldig/fremmed bakterieflora som barnet puster inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Dersom barnet har en genetisk deffekt her, kan død bli et mulig resultat i ytterste konsekvens. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er derfor ikke optimalt med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du vurdere å kjøpe ny madrass. Brukt madrass fra andre enn søsken Det er en studie fra Skottland som viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Likefullt er denne risikoen relativt sett veldig liten! Det er enda mindre risiko risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten! Da trenger man ikke ny madrass! Vi anbefaler at man vurderer ny madrass dersom man arver madrasser fra andre utenom familien eller hvis madrassen er blitt myk og slitt. Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Minimal risiko! Det er imidlertid ikke madrassen som er årsak til at noen barn dør i krybbedød. Andre risikofaktorer er av større betydning for spedbarna; mageleie, overoppheting, røykfritt miljø, uforsvarlig samsoving, å sove på eget rom, soving på sofa o.l.. Dersom slike risikofaktorer er til stede er det også mer farlig å bruke gamle, slitte madrasser da flere risikofaktorer samvirker og forsterker risikoen. Det viktigste er å skape et trygt og godt sovemiljø for barnet. Se brosjyren Trygt sovemiljø! Sist oppdatert desember 2008 http://www.lub.no/id/72D871C0D89A308FC1257689005046DD Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141820178-ny-madrass-til-sprinkelseng-n%C3%A5r-kun-stores%C3%B8ster-har-brukt-den-i-ca-2-%C3%A5r/#findComment-141820265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 6. mai 2010 #5 Del Skrevet 6. mai 2010 Tusen takk for svar, har tidligere spurt om dette, bare at vår er arvet og nå brukt til 2 barn!!! Så absolutt på tide å bytte her! Vi må kjøpe ny seng og madrass fordi d finnes ikke madrassmål i den str. (jeg er for lat til å klippe), og så har jeg bestemt meg for å kjøpe dry kid overmadrass og da må jeg ha standard mål på sengen! Det er jo kanskje et tips til deg HI dersom du er usikker på om du vil beholde madrassen så er jo dry kid en perfekt overmadrass å investere i og så beholder du den gamle madrassen? Google litt så finner du flere omtaler om denne! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141820178-ny-madrass-til-sprinkelseng-n%C3%A5r-kun-stores%C3%B8ster-har-brukt-den-i-ca-2-%C3%A5r/#findComment-141820468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå