Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Sønnen min er snart 3 mnd. Har fått time til vaksinering. Ringte og ba om utsettelse i dag da vi snart skal ut og reise. Fikk da time allerede i morgen. Vaksiner som skal tas i morgen: DTP (Difteri, stivkrampe, kikhoste, polio), Hib (Hæmophilus influenzae type , Polio og Prevenar (preumokokk-vaksine). Er generelt ganske skeptisk til vaksiner. Men forstår jo at noen vaksiner er nødvendig. Tenker nå at kanskje DTP, Polio og Prevenar er viktige vaksiner. Men er f eks influensavaksinen nødvendig? Hvilke vaksiner valgte dere å ta? Taknemlig for svar!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Vi følger det anbefalte vaksinasjonsprogrammet.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Jeg og. Har hørt at de bla i Amerika råder folk til å bli like flinke til å vaksinere barna sine som i Norge. For der er det visst for mange som velger det bort og det har vist seg å ikke være gunstig.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Vi har valgt å følge normalt vaksinasjonsprogram, eneste var ene mmr vaksinen jeg utsatte litt fordi jeg hadde et barn som var mye syk en periode, ville ha ham helt frisk og mer robust først. Vi valgte dette fordi at vi etter å ha lest en god del om vaksiner OG sykdommene det vaksineres mot, følte at dette var til det beste både for våres barn og for samfunnet generelt (viktig at mange nok tar vaksiner for å hindre ny utbrudd av f.eks mesliner osv).
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Vi vaksinerer ikke. Har lest for mye om innholdet i vaksinene og bivirkningene på dem til at vi ville gjøre det.
Leandermamma Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Med vårt første barn fulgte vi vaksinasjonsprogrammet. Andremann fikk 3 mnds vaksinen, men skal ikke ha dose 2 før han er 1 år. Dette pga uønsket bivirkning som både eldste og så yngste fikk av vaksinen. Med eldste koblet jeg rett og slett ikke endret adferd til vaksinen, men da vi så at det samme skjedde med nr 2, ble vi mer obs. Hvis vi skulle få barn nr 3 en gang, kommer det barnet ikke til å få sin første vaksine før rundt 1 års alder, da barnet er mer robust enn en liten baby.
Gjest ->>- Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Vi fulgte det vaksineprogrammet som anbefales i Norge, og gav en del tilleggsvaksiner til begge to. Hvorvidt Hib er nødvendig har du jo mulighet til å vurdere selv, men det ikke snakk om noen standard "influensavaksine": "Hib var den hyppigste årsaken til meningitt og andre systemiske infeksjoner hos småbarn her i landet før vaksinen ble innført i barnevaksinasjonsprogrammet november 1992. Hib-infeksjoner forekom til alle årstider og de rammet særlig barn under fem år. Tre til åtte prosent av pasientene døde, og en betydelig andel fikk varige mén som hørselstap, mental retardasjon eller lettere grader av nevrologisk skade. Hos større barn forårsaket Hib epiglotitt med alvorlige respirasjonsproblemer og enkelte dødsfall. I årene 1989-92 var det årlig vel 200 tilfeller av systemisk Hib-infeksjon her i landet." (fhi.no)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Takk for alle svar! Synes ikke dette er så lett. Må nok lese litt mer. HI
venterbarnnr2 Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Sønnen min fikk det anbefalte. 1 sprøyte i hvert lår :-)
Gjest Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Jeg ville ikke gitt influensavaksine til så små barn uten spesielle grunner til det, særlig med tanke på at effekten på barn under tre år ikke kan dokumenteres (tall fra USA, der har det vært vanlig å gi det også til de minste). Ellers synes jeg vaksineprogrammet er helt ok og har valgt å følge det bortsett fra at vi har tatt vaksinedose to og tre senere enn det vanlige pga sterke reaksjoner hos eldstemann og mmr utsatte vi til vi var ferdig med de tre første.
Gjest Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 For ordens skyld: Med influensavaksine mente jeg ikke HIB :-)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 JEG HAR IKKE GITT MIN SØNN NOE ENNÅ, HAN ER 20 MND. RETT og slett fordi jeg ikke føler det komfortabelt, føler meg ikke trygg nok på at det er det beste. Sier ikke at jeg er motstander av vaksinering, men jeg syns uansett det er alt for tidlig!! Hvis jeg var deg, ville jeg uansett ventet til 1-års alder eller barnehagestart, og lest meg llitt mer opp i mellomtiden. Husk at mange her bare har lest "den ene siden av saken", og lege/helsesøster er nokså påprakkende i sin holdning, så det er lett å føle at man ikke gjør det rette om man venter litt.. Viktig å føle at det er dere selv som har tatt avgjørelsen, uansett. Men, det er virkelig ikke lett!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #14 Skrevet 6. mai 2010 Jeg har ikke gitt min sønn noen ennå, og han er 20 mnd. Rett og slett fordi jeg ikke føler det komfortabelt, føler meg ikke trygg nok på at det er det beste. Sier ikke at jeg er motstander av all vaksinering, men jeg syns uansett det er alt for tidlig!! Hvis jeg var deg, ville jeg uansett ventet til 1-års alder eller barnehagestart, og lest meg llitt mer opp i mellomtiden. Husk at mange her bare har lest "den ene siden av saken", og lege/helsesøster er nokså påprakkende i sin holdning, så det er lett å føle at man ikke gjør det rette om man venter litt.. Viktig å føle at det er dere selv som har tatt avgjørelsen, uansett. Men, det er virkelig ikke lett!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #16 Skrevet 8. mai 2010 Vi følger vaksinasjonsprogrammet, føler oss trygge på det. Hib-vaksina føler jeg er viktig i og med at den sykdommen som kan komme av det, kan være dødelig for små barn. Om folk driver og kutter ut vaksinene fremover, fører det til at de sykdommene vi vaksinerer mot blomstrer opp igjen, og det er VIRKELIG ikke noe vi vil, er det det? Meslinger, kusma og all den dritten.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #17 Skrevet 8. mai 2010 Jeg følger vaksinasjonsprogrammet og det synes jeg alle andre bør gjøre også. Selv har jeg opplevd at noen i nær familie har mistet fosteret sitt i uke 19 pga sønnen ikke var vaksinert mot rødehunder og smittet moren. Etter denne hendelesen tenker jeg at bivirkninger er bedre enn død. Sykdommene vi vaksinerer våre barn mot er ikke så vanlige å få lenger her i Norge, hvorfor? Jo, fordi vi vaksinerer barna. Men hva med "menneskestrømmen" som kommer over grensene hvert år?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #18 Skrevet 8. mai 2010 Epiglottitt er nærmest ikke å se lenger pga vaksinen. jeg hadde aldri i livet turt å ikke følge vaksineprogrammet.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #19 Skrevet 8. mai 2010 Vi har fulgt vaksinasjonsprogrammet til punkt og prikke, og tok influensavaksinen i vinter.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #20 Skrevet 8. mai 2010 MEn kjære deg, selv om man velger å vente llitt med vaksine, dvs ikke når baby er 3mnd, så kan man likevel rekke det før man blir kjønnsmoden og gravid! Det er ikke enten eller! Her var det jo moren som burde sjekket om hun hadde antistoffer før hun ble gravid!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #21 Skrevet 8. mai 2010 Hei :-) Å jeg kjenner meg veldig igjen i all grublingen. Vi valgte å ta kun meslingedelen av mmr (ikke kusma og røde hunder) og ikke ta pneumokokkvaksinen, ellers har vi fulgt det vanlige programmet, men... nå angrer jeg iblandt... Gutten vår har vært så mye syk bla ørebetennelse flere ganger (noe som kanskje kunne vært unngått ved pnemokokkvaksinen). Synes man må tenke på at hvis barnet blir alvorlig syk fordi man ikke har tatt en vaksine feks meslinger eller gud forby polio vil man nok aldri tilgi seg selv imens hvis barnet får en mystisk reaksjon på en vaksine så har man fulgt en offentilg anbefaling og har mange i ryggen...
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #22 Skrevet 8. mai 2010 Sånne som deg gjør livet farlig for andre spebarn.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #23 Skrevet 8. mai 2010 oi, du har virkelig valgt bort den viktigste.. Krysser fingrene for gutten din. Jeg er pro vaskine, særlig når man ser statistikk over antall pneumokokkmeningitter før og etter pravanar..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå