Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 I forbindelse med første legetime, før jordmorkontroll, sier legesekretær at det MÅ være min fastlege som tar underlivsunderdøkelse og blodprøver og sånn. Jeg har ikke lov til å be om å få gå til en kvinnelig lege. Da må jeg i såfall bytte fastlege til en kvinne, noe jeg har forsøkt å gjøre i flere år. Det er ingen ledige fastleger i min by. Hva gjør jeg? Legen min er en gammel mann som jeg synes er forferdelig ekkel. Nå er abort ikke noe alternativ, siden vi har prøvd å få barn i et år, men denne legen er så ekkel at jeg nesten heller skulle ønske jeg ikke var blitt gravid enda, slik at jeg kunne flytte til en annen by først. Hva skal jeg gjøre? Jeg holder det ikke ut!!!!!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 De tar ikke underlivs undersøkelse ved graviditet lengre. Man vil helst slippe å "rote" for mye oppi der. Du skal ha med urinprøve,det blir tatt blodprøver og målt vekta di.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Du skal da ikke ha noen underlivsundersøkelse fordi du er gravid, så sant det ikke er noe galt med deg da? Du skal måle blodtrykk, ta blodprøver (men det er vel legesekretæren som gjør?) Og så skal du vel veie deg med klær på vel og merke. Resten av kontrollene kan jordmor ta.
Bolle i ovnen [HØYGRAVID] Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Joda, min lege tok underlivsundersøkelse ved første kontroll, det var i desember 09.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Helsesekretæren sa nettopp at de er nødt til å ta celleprøver og underlivsundersøkelse. Dette er dønn seriøst, og jeg er så fortvilet at jeg brast i gråt da hun sa det. Jeg har alltid trodd man kunne kreve å få gå til kvinnelig lege for slike ting, men det fikk jeg beskjed om at jeg ikke får. Så med andre ord er det ikke bare legen som er eldgammel, men også reglene på senteret, er det sånn å forstå?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Hvordan kan de ta celleprøver for klamydia og sånn da? Fik beskjed om at jeg kan kreve å ha en kvinne med i rommet under underlivssjekken, men thats it...
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Jeg kler meg alltid naken når jeg går til legen, jeg. Føles helt naturlig. Virker som legen også foretrekker det. Hele kroppen henger jo sammen, på en måte.
Gjest ->>- Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 -Ingen kan noensinne tvinge deg til å ta en underlivsundersøkelse. -Det er ikke standard å ta underlivsundersøkelser i forbindelse med graviditet lenger, selv om det kan være anbefalt om det er lenge siden du tok celleprøve. Det er uansett du som bestemmer. -Ingen kan nekte deg å gå til en annen lege for å få gjort underlivsundersøkelse, men legesenteret plikter ikke å ordne en slik lege for deg. Det finnes privatpraktiserende, eller du kan be om henvisning til gynekolog og velge en kvinnelig.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Jeg brast i gråt, ov vi diskuterte det i ti minutter. Jeg får rett og slett ikke lov fra legen. Det SKAL være min fastlege. Hun sa at det er ikke noe å krangle mer om, og at de får så mange hendvendelser rundt dette temaet, at hun vet hva hun snakker om. Jeg føler det som om jeg har blitt fortalt at jeg skal voldtas og at det ikke er noen vei utenom. Jeg hater tanken på at den gamle eklingen skal gjøre det!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 I så fall har hun gitt deg galt svar. Man kan fritt velge lege, og gå helt utenom fastlegen. Men da må man vel betale noe høyere egenandel.
Gjest ->>- Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Sannsynligheten for at du troller er gedigen, men i motsatt tilfelle: La være å ta av deg buksa da, for chrissake.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #14 Skrevet 6. mai 2010 Jeg feiler ingenting, og ser ikke behovet for å ta celleprøve igjen, men fikk beskjed om at jeg må. Det føles som et overgrep.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #15 Skrevet 6. mai 2010 Jeg sverger på mitt ufødte barn at dette er seriøst! Jeg ville aldri sakt noe usant og måtte jeg brenne i helvete om jeg gjorde det! Vær så snill svar seriøst, for dette er det værste jeg har opplevd og jeg føler meg umyndiggjort!
soleia Skrevet 6. mai 2010 #16 Skrevet 6. mai 2010 Har ikkje teke underlivsprøve dei to gongane eg har vore gravid. Var kanskje vanleg før, men ikkje no. Ingen kan tvinge deg.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #17 Skrevet 6. mai 2010 Jeg går vel utifra at hun har hatt samme partner og at de ikke har vært utro på hver sin side? Jeg tok ikke klamydiatest, celleprøve kan hun jo ta etter fødsel også. Var jeg deg HI ville jeg bestilt tid hos kvinnelig gyn, hvis dette plager deg så mye.
Gjest ->>- Skrevet 6. mai 2010 #18 Skrevet 6. mai 2010 Du har fått rikelig med seriøse svar her. Essensen er nå at en legesekretær har gitt deg feil opplysninger og at hun selvsagt heller ikke har noen makt til å tvinge gjennom våset hun eventuelt har fortalt deg. Det tror jeg du takler.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #19 Skrevet 6. mai 2010 Du må absolutt ingenting - hva skal de gjøre da? Tvinge deg? Du må heller ikke gå til lege i det hele tatt under svangerskapet - det er etter eget valg. Du kan fint klare deg med jm - med mindre du etterhvert må sykemeldes.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #20 Skrevet 6. mai 2010 Hvor bor du da skrulle menneske, så skal jeg finne alternativer til deg
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #21 Skrevet 6. mai 2010 Jeg vet ikke hvem HI er, men det er hvertfall ikke meg. Jeg vil ikke oppgi mitt navn da jeg synes dette er noe som venner og familie ikke trenger å vite om før etter uke 12. Og det er helt seriøst ingen grunn til å tro at jeg kan ha klamydia eller hiv. Her er det snakk om voksne og trofaste mennesker. Poenget er at jeg har fått beskjed om at jeg ikke får lov til å kreve kvinnelig gynekolog, og at det SKAL være min fastlege. Jeg kan ikke bytte til kvinnelig fastlege da ingen har noe ledig. Jeg har forsøkt å få kvinnelig lege i flere år.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #22 Skrevet 6. mai 2010 herregud - ring å bestill time på Volvat eller no da - og slutt å skrik her inne! Du har fått mange seriøse svar på dette tullete innlegget. Hvis du ikke vil gå til fastlegen, så får da sørge for å gå til en annen lege. Kan da ikke forvente at legesekretæren skal ordne opp i dette for deg??
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #23 Skrevet 6. mai 2010 Klamydia tester de vel gjennom urinprøve. Men hvis du missliker legen din så sterkt, så bytter du bare fastlege. Herregud da, dame! Du kan bytte gjennom nettet også!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #24 Skrevet 6. mai 2010 I en knøtteby som vil avsløre min identitet. Poenget er vel ikke at jeg ikke finner andre gynekologer/leger, men at jeg har blitt satt opp på time hos min fastlege, og fått beskjed om at jeg SKAL ha underlivsundersøkelse hos han, og ikke får lov til å gå til noen andre...
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #25 Skrevet 6. mai 2010 Jeg hadde forventet at hun hadde svart at jeg kunne få lov til å gå til en og da kvinnelig lege på et annet helsesenter/legekontor i byen. En time jeg ville bestille selv. Hun påstår at reglene er slik at gravide kun får gå til sin fastlege og ingen andre, for å ta underlivssjekken, og at den sjekken er obligatorisk. Det er helt seriøst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå