solstråle69 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #26 Skrevet 6. mai 2010 Hvis du leser artikkelen, så ser du at de har funnet at det er store biologiske forskjeller mellom gutter og jenter. Selvfølgelig finnes det unntak, som absolutt bør hensyntas. Men det er synd hvis en slik undersøkelse ikke høres, pga at noen er kjemperedd for denne forskjellen. Det blir jo like feil å ikke ta hensyn til kjønn, som å gjøre det. Her bør vel best mulig læreforhold ha størst betydning.
barbalib har to fine gutter Skrevet 6. mai 2010 #27 Skrevet 6. mai 2010 Men det er jo det jeg mener, at man bør lytte til ny forskning, men fortsatt ta hensyn til unntakene Jeg er ikke redd for forskjellene, men jeg er redd man blir forutinntatt i møte med gutter og jenter og lukker øynene for forskjeller innad i de to kjønnsgruppene.
Ugl@ Skrevet 6. mai 2010 #28 Skrevet 6. mai 2010 Er faktisk enig i at det er stor forskjell mellom jenter og gutter når det kommer til innlæring og styrker i de forskjellige fagene. Har selv en veldig typisk gutt. Han er urolig og mister fort oppmerksomheten i enkelt fag som feks norsk og engelsk, mens han er skjerpet og har fokus når det er matematikk, naturfag,samfunnsfag, kunst og håndverk. Veldig kunnskapsrik og dyktig i de fagene. Å lære de andre fagene i en stor klasse har vært vanskelig, men det har fungert godt å ta ham ut i mindre grupper, så det burde vært mye mer ressurser til å damme mindre grupper i fag som norsk og engelsk særlig for guttene, for det er gjennomgående de som trenger mest hjelp i disse fagene, mens jentene kunne had nytte av mer hjelp til matten. Har selv jobbet på småtrinnet og har selv observert og erfart de store forskjellene på måten gutter og jenter lærer på. Det er ikke til å stikke under en stol at det faktisk er bilogiske forskjeller på menn og kvinner, allerede fra starten av, dette tar ikke dagens skolesystem og reformer nok hensyn til, slik skapes uro og store skeivfordelinger i ressursbruken i dagens grunnskole. Jeg er ikke enig i at klassene skal deles på kjønn helt og holdent, men de burde bruke gruppinndelinger mye mer enn de gjør i dag, noen skoler har blitt flinkere til å dele inn.
Gjest ->>- Skrevet 6. mai 2010 #29 Skrevet 6. mai 2010 Sikkert. Spørsmålet blir om fellesklasser er problematisk nok for flertallet til å forsvare at man skal dele dem og gjøre det potensielt svært problematisk for mindretallet. Jeg har ikke noe fasitsvar på det. Det kunne også være interessant å gjøre grundige studier på hva delte klasser eventuelt gjør med den sosiale kompetansen både generelt og i forhold til kjønn, ikke bare ren læringsevne.
solstråle69 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #30 Skrevet 6. mai 2010 Så lenge det ikke er rene pike eller gutteskoler, kan jeg ikke se at det vil være negativt ift sosialiseringen. Dessuten er jo kjønnene blandet i bhg, i friminutter, i enkelte fag og SFO. Sosialisering er oppskrytt. Jeg var veldig sjenert gjennom hele barneskolen, og delvis ungdomsskolen. Jeg "hatet" sosialisering og alt det førte med seg. :-)
Gjest ->>- Skrevet 7. mai 2010 #31 Skrevet 7. mai 2010 Det kan jeg se. Selv om du ikke skulle være et sosialt talent. ;-P
*Little Miss Sunshine* Skrevet 7. mai 2010 #32 Skrevet 7. mai 2010 Jeg tror det hadde vært veldig dumt å dele klassene helt etter kjønn, også selvom det bare var noen av skoletimene. For da blir det lett til at noen ikke passer inn i det hele tatt, f.eks likte jeg som barn matte/naturfag best og var litt guttejente som var speider og klatret i treer Og jeg tror at det er bra for barna å omgås både gutter og jenter, men dette er jo bare noe jeg synes ikke noe som jeg har bevis for. Til gjengeld jeg er helt enig i at skolen sikkert kan få mye ut av å dele mer opp i forskjellige grupper på tvers av klasser alt etter hvilke elever trenger hvilken hjelp - og ikke bare for elever med store problemer og lærevansker. Forresten er jeg ikke "for intetkjønn", jeg tror helt bestemt at der er biologisk medfødte forskjeller mellom gutter og jenter, men det er jo snakk om gjennomsnittlige forskjeller, at hvis du ser på et stort nok utvalg av barn så vil gutter statistisk sett være mer urolige. Men skolen er jo nødt til å ta hensyn til enkeltelevens forutsetninger, ikke bare å putte han/hun i bås etter kjønn, nasjonalitet eller andre ting. (vel alder gjøres det jo med da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå