solstråle69 Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Dette må vel få dere til å se rødt?... ;-) http://www.dagbladet.no/2010/05/06/tema/helse/barn_og_unge/oppvekst/11603775/
Gjest ->>- Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Kjemperødt. Altså, det er jo ikke så veldig kontroversielt det de kommer med der. Min største innsigelse er at det kan være problematisk i forhold til de barna som ikke er kjønnsstereotype - hvem har ikke gått i klasse med en rolig, nerdete sjuårig gutt eller en Pippi Langstrømpe-type jente.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 He he , jeg har aldri vært for "intetkjønn" , men for meg er dette som å flytte utviklingen 60-70 år tilbake i tid. Og selv om de gikk i jenteklasser og gutteklasser her tidligere, tviler jeg på at de ble noe smartere av den grunn:-))
solstråle69 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2010 Det vil ALLTID være problematisk for NOEN.
Teline Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Jeg vet ikke om løsningen er å dele klasser etter kjønn, men dagens skolesystem bekymrer meg som mor til en gutt med utfordringer.
solstråle69 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2010 Vel, det er jo det resultatene viser da - men det er jo helt lov å ikke tro på det. :-)
Blåmandag Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Nei, som alltid når du legger ut noe Solstråle, må jeg le høyt.
solstråle69 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 6. mai 2010 Hva er egentlig så galt i å dele klassene i kjønn? Og det behøver jo ikke gjelde alle fag - men der de ser det er hensiktsmessig. Eller er kjønn så viktig/uviktig at det skal komme foran læring? Teline - hvis gutten din hadde hatt det bedre i en ren gutteklasse rent læringsmessig, ville du ikke valgt det da?
solstråle69 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 6. mai 2010 Blåmandag - det betyr jo at du ler like mye av forskningen, så deg om det. :-)
Teline Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Jo, helt klart ville jeg valgt det, og artikkelen du linket til beskriver en metode som nok ville vært et mye bedre alternativ for han. Nå er jeg ikke for å viske ut kjønnsforskjeller, slik enkelte tilsynelatende er her inne. Jeg er faktisk for kjønnsforskjeller
~sjiraff~ Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Syns det er spennende lesning jeg. Har ikke skolebarn selv før til høsten så erfaringsmessig kan jeg jo ikke uttale meg her. At jenter og gutter er forskjellige er det vel ikke noen tvil om. Men jeg er enig med pila også, hva med de barna som faktisk ikke passer i det "fastsatte" mønsteret? En bedre løsning må jo være å ha mindre elever pr klasse eller flere lærere slik at man lettere kan følge opp den enkelte elev. Men det er jo som alltid ett spørsmål om penger..
Gjest Sauen og ungene Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Vet ikke helt hva jeg tenker om det, jeg. Om det læringsmessig vil være bedre for dem, er jeg absolutt for det... er også for gruppeinndeling av elever på tvers av årstall istedenfor de tradisjonelle klassetrinnene... Man er ikke nødvendigvis på samme nivå om man er født samme år - eller om man er samme kjønn. Vi hadde jentegym og guttegym - hadde da gym sammen med jentene fra paralellklassen. Når guttene hadde gym hadde vi norsk eller noe sånt. Funket utmerket, og vi ble kvitt veldig mye problemer med mobbing, aggressive gutter og ballredde jenter. Om det blir kjønnsskille på klassene syns jeg det er viktig å fokusere på samhold mellom jente- og gutteklassene. Jeg tror barn har godt av å lære seg å omgåes både eget og motsatt kjønn.
solstråle69 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #14 Skrevet 6. mai 2010 Det vil jo alltid være noen som ikke passer det "fastsatte" mønsteret. Spørsmålet er om denne gruppen reduseres ved en slik løsning, sånn at de faktisk kan få den oppfølgingen de trenger. Eller - vil de som føler seg annerledes mht kjønn uansett føle seg litt "utenfor"? Og er denne "gruppen" egentlig så veldig stor?
solstråle69 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 6. mai 2010 Forøvrig deilig å se at det også kommer seriøse tilbakemeldinger!
barbalib har to fine gutter Skrevet 6. mai 2010 #16 Skrevet 6. mai 2010 Hva med jentene på seks år som ikke kan konsentrere seg om en oppgave i mer enn ti minutter da? Skal man ha tilrettelagt undervisning, bør man vel tenke litt lenger enn bare kjønn.
barbalib har to fine gutter Skrevet 6. mai 2010 #17 Skrevet 6. mai 2010 Ser nå at solstråle69 har løsning på problemet jeg skisserte: Det vil være så få slike jenter at de får egen oppfølging likevel. Men vil vi egentlig at jenter og gutter ikke skal omgås i skoleklasser? Skolen er jo sosialisering også, ikke bare læring?
solstråle69 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #18 Skrevet 6. mai 2010 Poenget er om de hadde klart å konsentrere seg lenger i en ren jenteklasse. Det er jo "liksom" tilrettelagt undervisning i dag også, med begge kjønn i klassen. Spørsmålet er om splitting av kjønn hadde gjort det enklere for både gutter og jenter.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 6. mai 2010 #19 Skrevet 6. mai 2010 Nå har jeg leste artikkelen flere ganger og kan ikke se at det står der at resultatene viser at de blir smartere. Det står at gutter lærere bedre når de får være fysiske. Men jeg finner ikke at det er forsket på at de faktisk blir smartere. Kan ikke du klippe og lime den delen for meg?
solstråle69 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #20 Skrevet 6. mai 2010 Jeg vet ikke. Men gir det bedre læringsmuligheter, er jeg helt klart for. Og det er jo ikke snakk om pike eller gutteskole, men at det deles i enkelte fag. Behøver jo ikke være alle. Dessuten er jo de fleste barn i bhg, og der er det vel ikke snakk om læring i den forstand, så den opprettholdes vel uansett "blandet". Skolen er selvfølgelig også sosialisering, men personlig må jeg si at jeg håper det er mest læring.
barbalib har to fine gutter Skrevet 6. mai 2010 #21 Skrevet 6. mai 2010 Men må man velge det ene framfor det andre? Hvorfor kan ikke de elevene som trenger det få tilrettelagt undervisning uavhengig av om de er gutt eller jente?
lille sprelle Skrevet 6. mai 2010 #22 Skrevet 6. mai 2010 Det er greit nok at det er kjønnsforskjeller, men samtidig er det også forskjell på personlighet og måten å lære på. Ved å bare skille på kjønn, så mister man noen andre skiller som kunne vært like viktige. På vgs ble vi i ett par fag delt inn etter nivå og det fungerte fint for alle. De som tapte mest var faktisk de som havnet litt "opp" i gruppe for å få lik størrelse på gruppene.
solstråle69 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #23 Skrevet 6. mai 2010 Men sånn har det jo vært i årevis - liksom tilrettelagt undervisning. Resultatet er jo at norske elever blir dårligere og dårligere på skolen.
Mandalas Skrevet 6. mai 2010 #24 Skrevet 6. mai 2010 Jeg merker at jeg lett blir skeptisk av kommentarer som "gutter får adhd-diagnoser pga skolen er misfornøyd med oppførselen deres". For meg virker man da lite seriøs og med manglende kunnskap. Utover det hadde det helt sikkert vært greit å dele klasser kjønnsmessig iblant (selvom jeg kanskje klasses som en av de som vil ha "intetkjønn", hva nå det innebærer).
barbalib har to fine gutter Skrevet 6. mai 2010 #25 Skrevet 6. mai 2010 Men da har de kanskje ikke tilrettelagt godt nok da? Hvis det nå er sånn at det stort sett er gutter som trenger et aktivt miljø for å lære best mulig, så mener jeg at det gjerne må tilrettelegges for å få til det. Men hvorfor kan man ikke i samme slengen inkludere de jentene som også ville hatt nytte av det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå