Villa Perlesukker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Jeg ble så lei alt maset om Nintendo DS at jeg gjemte de alle sammen. Vi har hatt en liten miniferie og med tog/ fly/buss og venting ble det mye DS. Satt opp en plan på en ettermiddag hvor jeg visste at spørsmålet ville komme og dro ut og syklet. da vi kom inn var det kveldsmat og rett i seng. Morgenen etterpå lagde jeg pannekaker til vill jubel ( ikke noe DS prat) Og slik fortsatte jeg noen dager. i morrest...tror det er 4 dagen uten DS tenkte jeg å fortelle de små at det er på tide at vi har regler på dette slik som alle andre barna har. Hvor mye får deres barn spille? Og ville det være frekt av meg å si at ekstra spilletid på DS kan man fortjene seg til+ Vi bruker klistremerkesystem her i hjemmet. Sparringspartnere på dette viktige temaet trengs!
Sistah*G07*J09* Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Nå er mine unger enda så små, så nintendo ds har enda ikke blitt noe problem. Men når den problemstillingen kommer, så kommer jeg til å gjennomføre samme reglene som min svigersøster har til sine barn (hun har 5unger fra 7år og oppover). I det huset har de alltid gjennomført at det er bare lov å spille i helgene. Tiden imellom middag og legging er uansett bare noen timer, å siden man ikke ser hverandre så mye på hverdagene, så synes jeg den tiden bør fylles med leksehjelp, sykkelturer osv. ting man kan gjøre sammen Så kan man heller la barna spille på lørdag/søndagsmorgenene o.l.
kanutteogkruttet Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Her får de spille 1 time på ettermiddagen/kvelden hver dag, men bruker også å ta fra de den stunden som en konsekvens hvis de har vært veldig kranglete og ikke hørt etter den dagen. Så her vet de at hvis de skal spille så må de gjøre litt for det. Er ikke noe stor fan av den spillinga jeg, mye bedre å leke selv og sammen med andre. Mulig jeg virker streng, men fungerer supert her hjemme
krabbetrollet Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Nintendo DS får de bare spille når vi reiser på ferieturer (bilkjøring, flyturer, mye venting etc...) og ellers av og til når de er syke. Vi tidsbegrenser bruken da også, litt etter situasjonen. Ellers i hverdagen er det playstation det går i, der er grensen en halv time 3 dager i uken. Litt strenge her ja ;-)
Verbena Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Hmm... tja... nå har DS`ene ligget øverst i kjøkkenskapet i snart 2uker, spørsmålene kommer innimellom da. Jeg mener at om våren og sommeren så skal de brukes så lite som mulig. Akkurat sånn som at tv`en er minst mulig på i samme tidsrom. De får spille når vi er på reise og sånt da. Også ca 1time 3dager i uka på vinteren, i perioder med langvarig kaldt og ufyselig vær blir det mer.
erteposen + 4 Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Mine barn regulerer spilletiden selv, men de sitter ikke lenge uansett. De foretrekker nok andre ting. Tv, film, ds, data osv. er noe de gjør mellom 18-19, men venner og aktiviteter går foran. Her tar jeg bort goder om de bryter avtaler, og ds ser jeg på som et gode. Jeg vet ikke om jeg hadde brukt det som belønning, men barn er jo så ulike i hva de liker og ønsker.
Fire småtroll Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Mine to gutter er 6 og 9 år gamle og har hver sin DS. Vi har to spillefrie dager i uka (det gjelder alle spill som DS, Playstation, data osv), ellers begrenses spillbruken egentlig av seg selv. Noen dager spiller de mye, andre dager ikke i det hele tatt. Om jeg synes de har spilt lenge en dag kan jeg godt be de legge den vekk og finne på noe annet, men vi har ingen bestemte regler på spilletiden. Har aldri brukt spilletid som belønning, og eneste gangen de blir straffet med at jeg tar DS'en er om de krangler om nettopp den. Har aldri hatt helt sansen for å belønne god oppførsel jeg, det tar jeg som en selvfølge. Straff for dårlig oppførsel er som regel å bli fjernet fra rommet/situasjonen og det har fungert fint hos oss. Så ingen klistremerker, tjene seg tv/spill-tid e.l her i huset.
snaijka Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Her hjemme har jeg laget et system som fungere veldig fint for våre to gutter på 7 og 9 år. Jeg har laget et skjema hvor jeg har tegnet opp 8 ruter pr uke. Hver rute har 15 spilleminutter. Dvs at i løpet av en uke har de 2 timer disponible spilletid. Så krysser de ut rutene etterhvert som de blir brukt.. Dette gjelder enten det er Ds, playstation eller data. De får ikke bruke mer enn fire 15-minutter pr dag (altså èn time), og får ikke spille før etter middag og lekser. Ellers får de lov å spille om vi kjører lange turer, noe vi skjelden gjør. Vi hadde før to faste spilledager i uka, à 1 time. Men dette ble bare rot, siden de ofte bytta om på dagen pga andre ting som de skulle gjøre. vet ikke om 2 timer er lite, men jeg synes det er rikelig!!
Ksenia & Anjem Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Han får ikke spille lengre...han ble helt vill når jeg sa nei og det orker jeg ikke.
winneboo Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 4-åringen her spiller litt hver dag, men vi spiller ofte sammen også da så det blir kvalitetstid uansett.
ariel78 Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Sønnen min på 5 får spille en halvtime hver dag, en time på fridager. I vinter når det var mørke ettermiddager og mye innetid ble det endel mas, men nå fortiden er han ute hele ettermiddagen og spille omtrent ingenting.
Marbella Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Hva er et klistermerke system?????? Mine unger er ikke noen spille unger, så hvis de vil spille så spiller de.......de er masse ute sommer som vinter. Hvis de skal " straffes eller belønnes for noe de har gjort/ikke gjort" så er det enest de bryr seg om er at de får være ute, spilling er ikke et tema hjemme hos oss.....
camilla^ Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Når ungene kommer ramlende inn døra skal de spise og kan bruke tilsammen 30min på spill/tv/data. De pleier å ende med å sitte å skravle rundt bordet og da er plutselig den halvtimen borte, og ikke noe mas om nintendo siden de vet det bare er de 30min. Når barnetv er kan de velge om de vil spille ds eller se barnetv, ikke alle ungene som ser barnetv lenger, så da får de også gjøre noe den stunden. For det er enten alle eller ingen. Men nå ser de mindre og mindre barnetv, for det er så mye gøy som skjer ute. De får spille litt i senga når de skal legge seg. Siden vi har 3stk som skal legge seg nesten samtidig faller de fortere til ro om de spiller litt i senga. Da kan vi synge og lese til hver og en, for de andre er stille. Dette er ikke lenge, men til alle har blitt synget og kost med. Totaltsett så tror jeg barna våre ser lite tv og spiller lite, for de er som oftes ute og leker med venner. Sjelden det er unger inne i huset om dagen. I helgen kan de se tv/spille/data frem til kl 12 om vi ikke skal noe spesielt. Også er det ikke noe mer før barnetv og sengetid. Ingen av oss er tidlig oppe, og ungene forsvinner ut døra så fort vi har fått spist frokost. Er ungene syke, eller vi voksne syke for den del så kan det bli mer spilling. Jeg syns de ser lite på tv og spiller lite så syns det er helt greit. Reglene for helg, gjelder også ferie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå