Gå til innhold

Hvorfor tok DU mannens etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjorde det for å ha samme etternavn som barna våre, hadde ikke gjort det om vi ikke hadde felles barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kunne ikke barna ha ditt etternavn og så kunne han ha byttet (om han ville)?

Skrevet

Fordi vi begge ha -sen navvn, og han ønsket at barna skulle ha hans navn. Fort meg var ikke det noen kampsak, så da ble det sånn. Jeg bestemmer ganske så mye i vårt forhold, så av og til må han også få viljen sin:)

Skrevet

Fordi jeg het Karlsen, og det synes jeg er grusomt stygt. Byttet til et annet -sen navn da, men bedre enn Karlsen. Broren min tok sin kones etternavn av samme grunn, så det funker den veien også.

Skrevet

Fordi det er tøft og jeg liker enkle rene navn. Og har du to så er det ene mellomnavn og det siste etternavn! Jeg synes og det er tøft med noen gamle tradisjoner. Men noen skal jo skrike likestilling ved alt!

Og hvem er nå det som skriver i jobbsøknad om hvem sitt etternavn en har?

Skrevet

Vi ville ha et familienavn. Mannen min har et etternavn som bare 9 stk i verden har. Kan ikke be han gi opp det navnet, da ville det dødd ut.

Skrevet

Fordi han hadde et enkelt og lett etternavn. Mitt etternavn var ikke vanlig og jeg måtte alltid stave det når jeg ringte f.eks offentlige kontorer, og navnet mitt var ofte feilstavet på post jeg fikk o.l

Var bare pes med hele navnet mitt, så jeg var lykkelig når jeg møtte mannen med det kjedeligste, men enkleste etternavn og har aldri siden måtte stave etternavnet mitt for noen :-))

Skrevet

Fordi det var det samme som mitt pikenavn.... !

;-)

Skrevet

Fordi vi har samme etternavn. Nå heter vi begge Hansen-Hansen.

Skrevet

Det ere 900 stykker i landet som har mitt etternavn, og jeg har flust av fettere og brødre som kan videreføre det.

Det er 201 stykker i landet som har mannens etternavn og de er ikke så mange til å videreføre det.

De er omtrent like "fine" men begge er litt kronglete så å sette de sammen ble utrolig tungvint både å si og skrive.

Vi ville ha felles etternavn på hele familien vår.

Skrevet

For enkelhetens skyld...

Jeg er ikke så knyttet til navnet mitt og ville at vi som familie skulle ha felles etternavn. Barna kom etter at vi var gift. Jeg ville ikke beholde mitt navn som mellomnavn, fordi jeg synes at det holder med ett fornavn og ett etternavn.

Mitt etternavn er mer sjeldent enn hans, men hans er allikevel ikke så mye brukt. Gikk fra noe ala Schennehaug til Jaren

For oss passer det bedre at barna heter noe som Erik Jaren enn Erik Alexander Schennehaug Jaren.

Skrevet

Jeg hadde et etternavn som 12.000 heter, mens han hadde et som bare 500 heter og som jeg synes er mye finere. Ville også at alle i familien skulle ha samme etternavn, både barn og voksne, og slippe å ha 2 etternavn.

I tillegg er mine foreldre skilt, jeg hadde min fars etternavn fra før og har aldri hatt særlig god kontakt med farsiden av familien min.,

Så derfor=)

Skrevet

Fordi jeg syns det er riktig å gjøre det sånn, med mindre man har et veldig sjelden navn selv, noe jeg ikke har.

Skrevet

Jeg synes en familie skal ha samme etternavn for det skaper en enhet. Jeg er selv skillsmissebarn og synes det var trist (men veldig forståelig) når min mor byttet tilbake til sitt pikenavn. Jeg ønsker også at barna skulle slippe to etternavn. Det holder med fornavn + etternavn for meg.

Så kom valget mellom mitt etternavn og min mann sitt og valget var aldri vanskelig. Mitt etternavn er et -sen navn, min mann har et stedsnavn som er der slekten hans er fra. Nå var jeg så vant til mitt etternavn at jeg beholdt det som mellomnavn inntil videre

Skrevet

Fordi jeg elsker mannen min og vil gjøre ham glad :)

Skrevet

Fordi det ikke var noe stort tap å bytte bort Olsen...

Skrevet

Fordi etternavnet hans er navnet på gården vi har overtatt. Da var det for meg helt logisk at barna skulle ha det etternavnet, og da endte jeg opp med å ta det jeg også i tillegg til mitt eget. Viss det ikke var for at vi skulle bo her, så hadde jeg beholdt mitt eget, og insistert på at barna fikk mitt. Det vi har nå er så langt og tungt, og må alltid staves hver gang jeg skal oppgi det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...