Gå til innhold

Jm sa til meg at de fleste jordmødre synes det er helt tåpelig å se nybarberte damer som kommer for å føde.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun sa også at mange som er nybarberte får infeksjon nedentil etter fødsel pga småsår osv der man har barbert seg. Og så sa hun at nybarberte blir oppfatta som veldig selvsentrerte. For hvem kommer på føden med skikkelige smerter og rekker/orker/klarer å barbere seg liksom? En tredje ting hun sa var at vi bare skulle visst hvor stygt det så ut der nede med noen hår her og der og sår her og der siden vi ikke klarer å se hva vi gjør pga magen. Dette var et hett tema blant jordmødre og leger på pauserommet, for de aller fleste hadde denne oppfattelsen og kunne ikke for alt i verden begripe at man kommer nybarbert.

Hun var ikke en sånn sur kjærring i det hele tatt. Verdens koseligste dame på 35 år, men hun var helt alvorlig da hun sa dette.

Hva synes dere om det å komme nybarbert på føden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmor sa det sikkert bare for å trøste deg. Å være noenlunde frisert der nede er jo veldig praktisk etter fødsel for å unngå lugging i stingene, og området er jo lettere å holde rent når det ikke er masse hår i veien.

Skrevet

Hehehe, egentlig litt godt å høre, for jeg ga opp hele barberingen noen måneder før fødselen (av grunner som du nevnte). Med andre ord var det sikkert skog der nede :D

Gjest Tale30
Skrevet

Hvis dette er sant, så hjelpe meg.

Håper de har litt tid til å fokusere på arbeidsoppgavene sine også da..

Skrevet

Min jordmor sa det var foretrukket at de fødende barberte seg. Ihvertfall nede ved kjønnsleppene (om ikke nødnvendigvis oppe ved venusbegeret)

Dette fordi det var enklere å ha oversikt over hva som var revnet eller ikke etter fødsel, samt enklere å sy.

Og om man får småsår av å barbere seg er man jo ganske inkompetent;)

jeg barberer meg hver eneste dag. Så hva det skulle ha med rier å gjøre ser jeg ikke helt?

Og du er nok ellers bare et lite troll:)

Skrevet

Er det noe jeg gir blanke i, så er det tilstande på jugele der nede når jeg skal føde...

Skrevet

Hver dag?? det var da en enorm hårvekst du hadde i så tilfelle?

Skrevet

Jeg var utplassert på en fødeavdeling i seks uker for et par år siden.

Der sa de at det var helt topp når den fødende var barbert eller frisert der nede. Fordi det var "oversiktlig" når man slapp den skogen med hår, og i tillegg en fordel når de skulle sy.

Jeg barberer meg nedentil, også når jeg er gravid. Gjort dette i over 10 år.

Aldri hatt en infeksjon, eller sår eller noen ting.

"For hvem kommer på føden med skikkelige smerter og rekker/orker/klarer å barbere seg liksom"....hvor teit er ikke det å si???

For det første står man ikke å stress-barberer seg når riene setter inn, kun for å komme nybarbert på føden, for det andre gjør det ikke den fødende mer selvsentrert. Hun er kanskje bare opptatt av å være fresh der nede, for sin egen skyld!!!

Skrevet

At det er omdiskutert på pauserommet er bare tull. Da må det i så fall være en rar fødeavdeling. Har jobbet på fire forskjellige fødeavdelinger, og aldri om behårelse har vært et tema. Hår eller ikke spiller ingen trille.

Det er som en over her sier enklere å sy uten hår, og i sjeldne tilfeller må vi barnbere kvinner etter fødsel. Men stort sett går det veldig greit å sy med hår også:)

Skrevet

De har barbermaskin på fødeavd., og sørger selv for barbering om nødvendig. Å barbere seg selv til stadighet fører bare til hudproblemer og lite annet. Om man ikke ønsker å se ut som en liten jente i førpuberteten, da.

Skrevet

Nei. jeg har unormalt lite hårvekst. Men det blir jo stubber etter en dag. Foretrekker å være glatt, så jeg barnberer meg hver morgen.

Skrevet

Mener dere å si at man sprekker langt forbi kjønnsleppene og ut i buskasset? Herrejesus nå blir jeg skikkelig redd! Da tror jeg heller jeg velker keisersnitt for å sprekke til låret tror jeg ikke jeg takler psykisk!

Skrevet

tror hun sa det for å være snill. Helt ærlig tviler jeg på at de bryr seg om det ene eller det andre. De er vel mer opptatt av det som skal skje, akkurat som vi er.

men ja det ser kanskje tåpelig ut med en halvbarbert mus, men noen får hjelp av mannen,mens andre får ikke så stor mage at de har problemer med å barbere seg nedentil.

Skrevet

Jeg har jobbet som jm i flere år og vi diskuterer behåring ganske ofte.

Det vi synes er speisielt er at fødende kommer nybarbert! At de er frisert er bare positivt pga lettere å se revning. Nybarbert derimot kan vi ikke forstå at noen klarer å tenke på! de fleste jeg har tatt i mot og som er nybarberte sliter med knupper og kløe i undelivet i tillegg til revning etter fødselen og det er IKKE å anbefale!

Skrevet

Hæ, har ikke du hår på de indre kjønnsleppene du altså?? ;p

Skrevet

Herregud det hadde jeg ikke giddet å tenke på før fødsel. Og det er ett stort spørsmålstegn for meg hvordan noen klarer det. Ser jo ikke musa etter 5mnd jeg. Noe annet når vidunderet er ute.

Gjest Morn du
Skrevet

I alle dager... Hvorfor mener du dette er et troll?

Jeg tror ikke at alle kvinner i denne verden barberer seg ved kjønnsleppene hver dag, ikke hver uke en gang! OMG. Så da er det vel ikke så rart om man får rifter da. Inkompetent om man får småsår... Javel.

For 20 år siden var det vel ikke akkurat vanlig å barbere seg nedentil. Eller 30. Hva gjorde man da? Er det ikke jordmødrenes jobb å oppdage rifter, selv der det er hår?

Ei jordmor jeg prata med en gang, hun mente det var verre med kvinner som kom med møkk under neglene på tærne.

Skrevet

Har barbert meg nedentil hver dag i 12 år. Aldri hatt sår eller hudproblemer. Fatter ikke at dere klarer å gå med hår jeg. Det kjennes jo så ekkelt. Og så under renselsen da. Løvli når all gørra og blodet fester seg i håret tenker jeg. Men men. Smaken er som baken.

Det lengste jeg har gått uten å barbere meg er to dager. (På hyttetur med glemt barnberhøvel) Følte meg skikkelig ufresh.

Skrevet

Lise: nei, ikke fordi hun ikke barberer seg, det er det vel mange som ikke gjør. Men fordi jeg ikke tror en JM ville ha sagt noe sånt. (At man er selvsentrert som barberer seg)

Skrevet

Jeg barberte meg nedentil dagen før fødsel, men da visste jeg ikke at fødselen skulle være dagen etterpå. Men greit å vite at det ikke er overgrodd der nede når man skræver og at blodet henger i hårene etterpå.

Jeg gjør det for min egen del, og ikke sykehuspersonellet sin del.

Hadde ingen ekstra problemer pågrunn av at jeg var nesten nybarbert.

Skrevet

Hah! Mye som var annerledes før i tiden. Forbedringer kommer hele tiden. Og det sier vel seg selv at det er lettere å få oversikt over en som er barnbert enn en som kommer i urskog.

Skrevet

Tja, nå skal du jo være veldig nøye med hygienen under renselsesperioden, så en skal jo vaske/spyle seg ofte. Dermed fester det seg ikke så mye gørr og klumper. Men er med på den at en føler seg ufresh..

Skrevet

Herregud. De har jo ikke kjent at oi, når skal jeg føde, nå må jeg barbere meg. De er jo barnberte hele tiden...

Skrevet

Nå var det ikke snakk om nybarebert versus lange hår! Det er snakk om at man kan frisere seg slik at hårene er ganske korte. Å komme helt nybarbert kunne ikke falle meg inn! Det henger ikke renselse og blod fast i korte hår, bare så det er sagt!

Skrevet

Hår på de INDRE kjønnsleppene? Nei, det har jeg ikke. Og det håper jeg da virkelig for deres egen del at ingen andre har heller. Stakkars kvinner i så tilfelle.

Vet du egentlig hva som er de INDRE kjønnsleppene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...