Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #26 Skrevet 7. mai 2010 jeg byttet til hans kjedelige -sen navn. angrer enda.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #27 Skrevet 7. mai 2010 Ingen har snakket om uber stupis. Man har snakket om at folk får et dårlig inntrykk av kvinner som velger dette grunnet den historiske betydningen. Interessant at du automatiks tenker at dersom en kvinne blir ansett som litt mindre intelligent hvis hun skifter navn, så må det bety at en mann som gjør det samme er uber stupid. Hvorfor det?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #28 Skrevet 7. mai 2010 Herregud så mye dumt en skal lese før øya ramler av !
lille_Harepus Skrevet 7. mai 2010 #29 Skrevet 7. mai 2010 Mannen min tok mitt etternavn, hva blir han sett på som da?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #30 Skrevet 7. mai 2010 Jeg tenker at du analyserer alt for mye! Utrolig å klare å lese så mye inn i et navnebytte altså
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #31 Skrevet 7. mai 2010 Jeg og min samboer gifter oss neste år, og jeg skal ha hans etternavn. Vi er ganske likestilt (om det skulle helle på at noen er mere kontrolerende må det være meg) JEG ønsker å ta hans navn... Vi har diskutert det frem og tillbake og her er hvorfor jeg vill han hans navn: Mitt navn er utenlandsk, vanskelig å uttale og skrive. Folk som ikke kjenner meg begynner ofte en tlf samtale med "snakker du norsk?" Jeg VILL ikke hete dette, har en stund vurdert å ta min fars navn, men da jeg ikke har kontakt med han blir det feil. Grunnen for at min samboer abselutt ikke vill ha mitt navn: Vi er 4 i norge med dette navner; min mor, meg og mine 2 barn. De siste tjah, 10 årene har min mor gjort MYE dumt i foretningslivet, inkasso, konkurser osv.... Bare å ringe til f.eks skattekontoret med dette navnet så flirer de litt og spør om den andre med dette navnet er i familie. Rart det er pinlig å bære navnet??? Jeg gleder meg til å bli kvitt det navnet jeg har, flaut å si hva jeg heter og begynne å stave navnet før folk rekker å spørre! Om en eventuell arb giver velger å ikke gi meg en jobb pga det, ja da er det ikke et stort tap for min del, for en så trangsynt person vill jeg faktisk ikke jobbe for! Jeg er dyktig i jobben min, og har ALDRI mistet en kunde. De er nesten alltid fornøyde, og er de ikke det bøyer jeg med bakover for å gjøre de fornøyde! Det er DET som skal være viktig, ikke om du bærer din mann sitt navn, eller om du er så "sterk" At du klarte å piske han til å ta ditt!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #32 Skrevet 7. mai 2010 Så menn som har tatt konas etternavn har blitt "psiket" til å ta det? Men ikke kvinner? Hører du ikke selv hvor dumt dette høres ut?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #33 Skrevet 7. mai 2010 Det var mer et svar på en eller annen over her For meg handler det om enighet, og at begge parter skal være fornøyd med navnet =)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #34 Skrevet 7. mai 2010 Hva med oss som er tradisjonelle i valgene..? Jeg velger mannens navn fordi tradisjonen sier det.. Dessuten har han et sjeldent og vakkert navn, mens mitt er supervanlig og kjedelig, så jeg ser ikke noen grunn til å beholde eget.. Makan til tøv asså
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #35 Skrevet 7. mai 2010 Gjelder dette bare i Norge? Har ikke lest linken nemlig... I utlandet tar jo omtrent 100% kvinner mannens etternavn så det kan umulig gjelde der. Forøvrig så har de mest suksessfulle businesskvinnene jeg kjenner tatt mannens etternavn. Kjenner et par sykepleiere som har beholdt sitt eget, men ellers har de fleste jeg kjenner byttet etternavn. Og klart seg meget godt alikevel.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #37 Skrevet 7. mai 2010 Jeg vet om flere som har bindrestrek i etternavnet sitt.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #38 Skrevet 7. mai 2010 Mulig det er sånn i Nederland, men tror ikke det er slik her i landet. På min arbeidsplass har alle hovedfag eller doktorgrad, og blant damene er det flere som har tatt mannens navn.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #39 Skrevet 7. mai 2010 Dt er veldig vanlig med bindestrek, slik f.eks. forsvarsminister Anne Grethe Strøm-Eriksen. I dette tilfellet er verken Strøm eller Eriksen etternvan, men Strøm-Eriksen. Les mer her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/20012002/otprp-nr-31-2001-2002-/5/4.html?id=166975
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #40 Skrevet 7. mai 2010 Jeg beholdt mitt eget navn. Jeg spurte mannen min om vi begge skulle ta begge etternavnene, men det var uaktuelt for ham. Jeg giftet meg som 32 åring, og da ble det unaturlig å bytte etternavn når ikke han heller ville bytte til felles navn.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #41 Skrevet 7. mai 2010 Tja, hva med Anne-Grete Strøm-Erichsen, Liv Signe Navarsete, Magnhild Meltveit Kleppa, Karita Bekkemellem (Orheim), Gro Harlem Bruntland osv.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2010 #42 Skrevet 7. mai 2010 Tror du henger litt etter, jeg 09.46! Dette med navneskifte har som så mange andre ting endret betyding/innhold med tiden. Nå er jeg gidt og har skiftet navn. Har vært på noen jobbintervjuer og har aldri fått sdpørsmål om jeg er født med dette etternavnet? (Har forresten fått tilbud om de fleste jobber jeg har søkt på...)
Mrs. Bouquet Skrevet 7. mai 2010 #44 Skrevet 7. mai 2010 Jeg tok mannens navn i tillegg til mitt eget fordi jeg syns det er litt stas å markere at vi er gift. Plager ikke meg at tradisjonen sier at jeg "tilhører" mannen. Det er jo ikke slik nå. Vi bare drar med oss skikker som passer oss. Blir mer som julefeiringa det. De fleste gjør det fordi det er tradisjon og syns det er hyggelig. Ikke pga. det religiøse. Jeg har nok selvtillit og ikke et snev av mindreverdighetskomplekser av hverken av å ta etternavnet hans eller at jeg er hjemmeværende nå når jeg har barn som ikke har begynt på skolen enda. Tviler sterkt på at en framtidig arbeidsgiver vil se på meg som mindre intelligent pga. valg av etternavn. Hoho!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå