Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 I forbindelse med at jeg har vært forkjølet har jeg mistet stemmen helt. Jeg kan faktisk ikke si noen ting, ikke et pip. Dette er på 3. dagen nå og begynner å bli problematisk. Skulle holdt en tale på lørdag og må gi beskjeder hele tiden på jobb. Veldig ugreit å måtte skrive alt hele tiden. Er det noen som har noen gode råd for at det skal gå fortere over eller noen som kan fortelle hvor lang tid det tok for dem?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Vet godt hvor fortvilende dette er så god bedring! Jeg hadde det selv på ungdomsskolen en gang og det var veldig fortvilende. Er lenge siden så jeg husker ikke helt hvor lenge det varte, men tror det var over på under en uke. Det som jeg slet med var å la være å prøve å snakken for jeg oppleve at stemmen ble dårligere og følte at det tok lengre tid om jeg falt for fristelsen til å prøve (hvis jeg ropte så høyt jeg kunne, kunne vennene mine av og til høre det som svak hvisking). Jeg har troen på at å la stemmen hvile helt, samt drikke te med honning i har virkning. Aner jo ikke om det har noe å si rent vitenskapelig, men halsen føltes bedre etter etter te og hvile
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Kjøp fersk ingefær. Rasp det og hell over varmt vann og la det trekke litt. Jo sterkere, jo bedre. Søt med litt sukker eller honning alt etter hva du liker.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Enig med anonym over, det beste er å hvile stemmen/halsen helt, ta den tid du trenger, og lindrende drikke o.l. Jeg har opplevd dette selv, og det er ikke noe gøy. Men en må nok bare ta tiden til hjelp - om noen dager har du nok fått litt stemme tilbake.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Honning er bra for sår hals, men spis den romtemperert eller rett fra kjøleskapet. Om den blirvarmet opp til te temperatur mister den sin medisinske virkning, og er bare en smakstilsetning.... Husker fra jeg var liten noen firkantede halspastiller som ga stemmen tilbake med en gang, men har ikke sett dem de siste 20 årene, så de ble vel forbudt...
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Takk for svar. Ikke lett å la være å hviske en gang med den jobben jeg har, men gjør så godt jeg kan.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Jeg hadde dette for 1,5 år siden etter 2 runder med streptokokker i halsen. Jeg ble sykemeldt (lærer, må jo snakke i det yrket) og fikk beskjed om å ikke bruke stemmen i det hele tatt med mindre jeg absolutt måtte. Etter 2 dager med omtrent fullstendig stemmehvile var stemmen tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå