Castho Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Jeg vurderer å begynne å prøve på nr 2 til høsten. Da blir det 4 år og kanskje noen måneders aldersforskjell. Hva er ulempene og fordelene med denne aldersforskjellen? Noen som har barn med slik aldersforskjell som bor på rom?
erteposen + 4 Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Vi har 5 år mellom 2 og 3/4, og forskjellen er vel ikke så stor til 4. Det har vært utrolig fint! Han vil veldig gjerne ha en baby på rommet, og sjalusi har vi ikke merket noe til. Nå er jeg ganske flink til å gi han rett om han skulle klage over at det tar mye tid med tvillinger, og vi prøver å finne rom for alenetid med de to eldste. De er begge hjelpsomme og stolte storebrødre. Babyene blir nok mer herjet med enn alenebarn, men samtidig har jo de bedre kontroll og vurderer bedre hva som kan være farlig i motesning til en mindre aldersforskjell. Vi legger tvillingene tidlig om kvelden slik vi får "storebarntid".
thricane Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 det er 5 år mellom våre. det har vært en veldig fin aldersforskjell, jeg var mye dårlig som gravid, og da var det godt at sønnen vår var blitt veldig selvstendig. de har mye glede av hverandre selv om det er en del år mellom. storebror tuller og tøyser, og uansett hvor trøtt og irritert hun kan være, klarer alltid storebror å få frem et glis:) han er med å lese for henne, synger for henne på kvelden, rugger på henne hvis hun gråter osv. vi hadde en del mnd vi sov alle på samme rom pga vi flyttet inn i nytt hus og hadde kun innredet 1 etg. det gikk veldig bra, men nå skal det sies at når han har sovnet, så skal det mer til enn litt spedbarnsklynk til for å vekken han:) lykke til
Castho Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2010 Det høres veldig bra ut. 5 år er også ett alternativ da jeg går på skole fortsatt og dette bør passe inn i forhold til studier også.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Vi har ca 4,5 år mellom nr 1 og 3 (de er nå 7,5 år og nesten 3 år). Fordelene er at de krangler veldig lite og har et veldig tydelig definert storebror-lillebror forhold. Eldstemann passer på minstegutten, leker etter minsteguttens "pipe" og kriterier...når han gidder. Er veldig storebror sammen med ham, med bror nr 2 som er bare knappe 2 år yngre enn eldste er de mer bestevenner, men krangler også mye mer. Eldstemann lærer seg godt å ta hensyn og begrense sin egen styrke i lek med minstebroren, og veslegutten lærer seg og sette ned foten og gi beskjed når nok er nok. Ulempen er at de er på veldig ulike nivåer, eldstemann går fort lei av å leke med minstebroren, de har ulike filmer/tv-serier som de liker og minstegutten lærer endel uvaner av eldste. Disse to kunne veldig fint ha delt rom.
wirre;o) Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 det er 4 år mellom meg og min bror. han er 26 og jeg er 30. og fordi han har fått barn har vi noe tilfelles nå. jeg flyttet ut som 18 åring, og hadde egentlig ikke så mye med ham og gjøre før han fikk barn for snart ett år siden. la meg si at fra jeg var 14 og til jeg var 28 så var vi veldig lite sammen. men som barn var vi svært nære og hadde en enorm kjærlighet til hverandre. som jeg kjenner at blomstrer igjen nå.. misforstå meg rett.
Gjest Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Jeg har fire og et halvt år mellom mine =) Og det er helt perfekt for oss! Elste mann var stor nok til å skjønne det meste som skjedde, aldri vært noe sjalusi, hjelper til med å "passe" mens jeg er i dusjen (og superstolt etterpå...), Eldstemann ferdig med vogn, bleier, sutter og flasker og alt annet babyting, Ulemper; Lillesøster blir mer en dukke enn en lekekamerat. (Heldigvis har han mange lekekamerater i husene rundt oss! =) Spent på hvordan det blir framover =) Men det er herlig nå hvertfall! (De har hver sitt rom) Klem
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Vi har 3år og 8 mnd mellom og jeg ser bare fordeler. Mine har ikke delt rom. Eneste ulempen må vel være at 4 åringen tror han er 7-8 år.
Lovemelikeyoudo Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Vi har 4 mellom våre (- 3 uker) hehe. To jenter som kooooser seg i hverandres selskap. Største får ikke nok av lille, og lille eeeeelsker når storesøster tuller, synger, koser og leker med henne!! Veldig greit at største er såpass selvstendig. Eneste er jo selfølgelig at 4 er er jo 4 år og de vil ikke kunne leke sammen slik en på feks 4 og 6 ville gjort. Men vi er veldig fornøyd;)
Verbena Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Er 4år mellom meg å søsteren min, vi er totalt ulike personligheter. Mange tror ikke helt på at vi er helsøsken og har vokst opp i samme hus. Vi krangla som fy når vi var små og etter at jeg flytta hjemmefra som 16åring så har vi ikke hatt allverdens med kontakt. Hun forguder nevøene sine og stor trives med å være sammen med de. Men vi to har hele veien hatt problemmer med å forholde oss til hverandre. Er vel bare det siste året at vi har kunnet være sammen bare vi to i mer enn 1-2timer uten å bli småsprø begge to. Håper det bedrer seg enda mer etter som vi blir eldre. Jeg er nå 25 og hun 21.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 He he Verbena det er nok kjemi og ikke alder:-) Jeg har en venninne av meg som har en søster som er 1 1/2 år eldre og de har aldri kommet overens, nå er vi 40 år og de er forsatt ikke særlig gode venner:-)
lille sprelle Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Jeg har en bror som er 5 år eldre. Det blir litt som enebarn, men man har hverandre også. Vi delte aldri rom, så det vet jeg ikke noe om
Verbena Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Har flere rundt meg som har ca samme aldersforskjell til søsken og der har de heler ikke noe særlig forhold. Men akkurat hos oss skal jeg være enig i at det har mye med kjemi å gjøre, men også noe med alder i og med at man aldri er på samme sted (mentalt osv) og derfor får lite til felles.
Snuppa! Skrevet 6. mai 2010 #14 Skrevet 6. mai 2010 Det er 5 år mellom mine to, nå er minste bare 2 mnd så jeg har ikke erfaringer fra de er større. Men her går det som det suser, storesøster passer på og er veldig interessert i lillebror, hun finnes ikke sjalu, bare kjempestolt Er nesten 8 år mellom meg og min lillebror og vi har alltid har ett kjempegodt forhold fra han var liten og også nå når vi er voksen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå