solstråle69 Skrevet 7. mai 2010 #77 Skrevet 7. mai 2010 Uff... Jo mer jeg tenker på dette, jo verre blir det. Det er jo faktisk helt grusomt! Hvordan kan noen i det hele tatt rettferdiggjøre dette?? Er det virkelig tillatt å ta alle midler i bruk for å skaffe seg barn??
Mom2Two Skrevet 7. mai 2010 Forfatter #78 Skrevet 7. mai 2010 Det er visst det bare man ønsker det seg nok tydeligvis.. Jeg skjønner heller ikke hvordan man kan rettferdiggjøre dette.
:-))***~~´´^``~~***((-: Skrevet 8. mai 2010 #79 Skrevet 8. mai 2010 Nå har jeg skummet gjennom debatten, og vil bare påpeke noen få ting: Kari Ann handket i god tro. Hun trodde at fødselsattesten fra India var godkjent i Norge. Noe den ikke blir... Det har tidligere kommet alenemødre fra India til Norge som har spilt med åpne kort om at dette er surrogati - og de har ikke møtt problemer. Vi ser mye av den samme problematikken med homofile menn som får barn, noen godtas med det samme mens andre ikke gjør det. Det er Kari Anns biolgiske barn, det har hun DNA-bevis for. Surrogati i India er så mangt, men en la inn et innlegg om dr Patel, som ofte omtales i media. Denne klinikken er en av mange som bryter indisk lov på dette området. Surrogatiforeningen kjenner ikke til nordmenn som har fått barn ved denne klinikken. Surrogacy India er et eksempel i den andre retningen, som drives etter "amerikanske! prinsipper i større grad. Dvs at surrogaten screenes og sjekkes både fysisk og psykisk og at hun for eks kan bli avvist som surrogat. Det er strenge lover på området! Menneskehandel har en helt annen betydning enn det som det refereres til her. Men det er klart - det finnes mange typer surrogati, og det finnes kriminaitet. Skill på det! Jeg kan snakke mye om temaet siden jeg har brukt surrogat i USA selv. Men husk at denne loven som sier at mor er den som føder - den ble laget FØR IVF ble vanlig å bruke. Dermed er nok loven noe foreldet. Audun Lysbakken er ingen stor helt for oss som er for surrogati. Han er mot det (og det er en ærlig sak). utvalget han har nedsatt er for å se på dagens lovverk, og se hvordan de skal gjøre det vanskeligst mulig for de som bruker surrogati. Surrogati har eksistert i omtrent all tid. Fikk ikke folk barn selv, så fikk de en søster eller venninne til å føde dem. Det finnes det historier om både her til lands og ellers i verden. Saken som omtales i akkurat dette innlegget er en vanskelig sak, men jeg synes det er merkelig at noen snakker om å adoptere vekk barna til andre siden Kari Ann ikke regnes som mor. Er det barnas beste? Hvordan vil disse barna evt ha opplevd saken den dagen de blir voksne og ser sammenhengen ved at de ble fratatt sin bilogiske mor? Ang surrogatens rolle - så er det kanskje det verste med å bruke surrogat i India - de har omtrent aldri kontakt med surrogaten i ettertid. Og det er det eneste som kommer klart fram i forskning som er gjort. Nemlig at barn født via surrogati gjerne vil møte sin surrogat.... Spør gjerne! Det er bare hyggelig!!
solstråle69 Skrevet 9. mai 2010 #80 Skrevet 9. mai 2010 Det er alltid snakk om barns beste - og det er flott! Men når det gjelder surrogati, så er det jo i utgangspunktet ikke barna man tenker på - men sitt eget behov for å få barn. Jeg tenker på disse surrogatmødrene - og utnyttelsen av dem. For det ER utnyttelse uansett hvordan man ser det. De "heldigste" får penger for det - ellers kan jeg ikke se noe positivt for surrogatmoren i det hele tatt. Kan du?
:-))***~~´´^``~~***((-: Skrevet 9. mai 2010 #81 Skrevet 9. mai 2010 Du sier at man i utgangspunktet tenker på sitt eget behov for å få barn fremfor barnet... ?? Vel, hva var dine egne grunner til å få barn da? Om ikke et eget behov? Ja, surrogati KAN være utnyttelse. Men jeg tror ærlig talt at mange nordmenns inntog i India har gjort at klinikkene er bedre enn de var, og at de etiske betingelsene er til stede på en helt annen måte. I forhold til min egen surrogat hadde hun nok blitt ganske forbannet over at du synes vi utnytter henne. Hun har gjort dette av mange grunner, og vi har fortsatt mye og god kontakt. Hun er veldig stolt og glad for barnet hun har født for oss - og det var mange grunner til at hun gjorde dette. Og hun er rikere enn meg, så penger var ikke en grunn for henne;)
solstråle69 Skrevet 9. mai 2010 #82 Skrevet 9. mai 2010 Selvfølgelig var det eget behov for barn som også var min grunn til å få barn. Men jeg håper jeg ikke ville utnyttet andre mennesker for å få det til. I det store og det hele tror jeg de fleste blir utnyttet, og at det for alle er et økonomisk motiv bak. Dessuten er det kjempebutikk for "klinikkene". Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for din surrogatmor, men er selvfølgelig nysgjerrig på motivet for å gjøre det hvis det ikke var økonomisk på noen som helst måte.
Kamomille Skrevet 9. mai 2010 #83 Skrevet 9. mai 2010 Å si at denne moren handlet i god tro er bare tull. Hun visste utmerket godt at i følge norsk lov er det kune den som føder barnet som regens som mor. Jeg har igneting til overs for surrogati-industrien. kan godt hende de finnes noen idealister der ute som gjerne vil være surrogatmor, men industrien generelt er bare rein utnyttelse. Det er klinikkene som tjener de store pengene på dette - helt uavhengig av om man se rpå USA, India, Russland eller andre store surrogatri-land. Og jeg hra svært lite til overs for de som først bryter lovverket og så etterpå forventer at staten skal ordne opp. Personlig synes jeg dette surogat-eksempelet er like ille som om rike nordmenn hadde dratt til India (eller et annet land for den del) for å plukke sge ut et allerede født barn. Det er en grunn til at adopsjon er lovregulert. Man må bli godkjent og stå i kø sammen med andre håpefulle familier som ønsker seg barn. Og jo - det er menneskehandel når rike personer i vesten kan gå å kjøpe seg et barn på denne måten.
:-))***~~´´^``~~***((-: Skrevet 9. mai 2010 #84 Skrevet 9. mai 2010 Det er jo mange måter å se dette på. Men det er nå engang sånn at medisiner koster, leger og psykologer koster, advokater koster, papirer og rettsprosedyrer koster - og for eks i USA koster det myyyyye penger:) Det gjør det jo i Norge også, men her er vi heldige som har et offentlig helsevesen som ikke tar seg betalt. Og jeg vil heller ha et seriøst byrå og en klinikk med dyktige fagfolk i ryggen, både for vår egen del og ikke minst for surrogatens del. Både jeg og alle andre jeg kjenner som har fått barn på denne måten, er opptatt av at surrogaten skal ivaretas på alle mulige måter. Både før, under og etter svangerskapet. Og hva er det som driver en surrogat til å faktisk gjøre dette? For å snakke om min surrogat, så er det nok altruisme, det å ville ofre seg for noen andre. Hun er en høyt utdannet kvinne, med god lønn, stort hus og fine biler. Hun har absolutt ikke behov for pengene, de går rett i et fond for å dekke egne barns utdanning. Men de rekker ikke langt... Dere som kategorisk hevder å vite alt, vet dere virkelig alt? Jeg brukte 2 år for å sjekke alle fakta rundt surrogati. Jeg var megaskeptisk, og er det enda til noe av den surrogatien som skjer. For det er ikke sånn at alt er bra innenfor dette heller. Men mye er bra, og heldigvis kan vi lytte til mennesker som har vært gjennom det, og lære av dem. Når det gjelder adopsjon (som jeg også har sjekket grundig), så er det jo ikke alt som foregår bra, der heller... Det er mange problemer rundt adopsjon som ikke kommer fram fordi adopsjonsbyråene er så flinke til å dysse dem ned hver gang det kommer noe. Forøvrig er det ikke mange barn til adopsjon lenger. De som skal adopteres vekk blir gjerne adoptert internt i landet hvor barnet kommer fra.
solstråle69 Skrevet 9. mai 2010 #85 Skrevet 9. mai 2010 mukjelisa - Surrogati er ikke lov i Norge, betyr ikke det noenting? Er det sånn at bare man ønsker seg noe sterkt nok, er alt lov?
:-))***~~´´^``~~***((-: Skrevet 10. mai 2010 #86 Skrevet 10. mai 2010 Men jeg gjorde det ikke i Norge, jeg gjorde det i USA - og der er det lov. Og jo, norsk lov betyr mye for meg, og det var mange vurderinger inne i bildet. Men slik omstendighetene var da, og fortsatt er - så vil jeg påstå at vår prosess var en flott opplevelse på vei til ønskebarnet. Jeg ser at du er en sterk motstander solstråle 69 - og det er helt ok. Men det er mange nyanser i dette med surrogati. Jeg ser dem helt klart - det er ikke bare godt, men derfor må vi kjempe for de gode prosessene:) Det gjelder jo innen så mangt! Å kjempe mot det er egentlig nytteløst, det vil nok bare øke hemmelighetskremmeri og det kan ende med at flere går inn i en gråsone hvor etikk blir uvesentlig og hvor undergrunnsmennene virkelig kan få boltre seg. For barna vil komme uansett:) Og hemmeligheter om barns tilblivelse er aldri bra!
solstråle69 Skrevet 10. mai 2010 #87 Skrevet 10. mai 2010 mukjelisa - kan jeg spørre om du/barna nyter de samme velferdsordningene i Norge som andre? Jeg er sterk motstander av surrogati fordi det er en høy grad av utnyttelse i "bransjen". Derfor sammenligner jeg det med prostitusjon. Som har den samme utviklingen som du er inne på med surrogati. Det skal sies at det er helt greit for meg hvis noen vil være surrogatmor for å være snill - men det tror jeg det er få som er.
....mammatilto... :))) Skrevet 10. mai 2010 #88 Skrevet 10. mai 2010 kjenner jeg blir litt småirritert og kvalm for disse menneksene i India handler det bare om penger - norge kommer inne og betaler og en familie blir rik. Det jeg vil kalle for menneskehandel ..... Men samtidig så tenker jeg på at barna skal få det trygt og godt - så har litt delte meninger jeg.....
:-))***~~´´^``~~***((-: Skrevet 10. mai 2010 #89 Skrevet 10. mai 2010 Jeg skjønner at jeg ikke kommer noen vei med deg, solstråle, og det er fortsatt helt ok. Om mitt barn nyter de samme velferdsgodene som dine barn er vel ikke et spørsmål her? Eller mener du at vi skal betale alt privat siden vi har fått det via surrogati? De er norske, født av norske foreldre og det er vi som har tatt initiativet til at de skulle fødes. Surrogaten er vår heltinne i dette - og du skulle gjerne fått snakket med henne sånn at du kanskje hadde skjønt hva som ligger bak hennes ønske om å hjelpe oss til å bli en familie... Du må gjerne forakte og fordømme oss for det vi har gjort - det er ikke et stort problem for meg. Men jeg synes du mangler gode argumenter i dette, du gir uttrykk for at du kjenner "industrien", men egentlig virker det som om det er bare gjetting og antagelser basert på media. Jeg kjenner store deler av surrogativirksomheten, og vil nok advare mange mot å være surrogat for en søster eller nær venninne. Det kan blir for nært - og det kan legges et stort press på kvinner som er i familie med en barnløs om at de skal stille seg til disposisjon. Jeg er for surrogati i ordnede former for alle parter. Både medisinsk, juridisk, psykoligisk og etisk. Dersom du vil vite mer, så finnes det en del forum for surrogater, og der kan du se saken fra deres synspunkt. Jeg var inne på et slikt og fikk verdifull informasjon, og hadde det ikke vært for deres innsikt i dette, hadde vi aldri blitt foreldre.
solstråle69 Skrevet 10. mai 2010 #90 Skrevet 10. mai 2010 Ja, det er vel helt greit at vi har forskjellig mening. :-) Og det er klart du er "farget" av hva du har vært igjennom. Jeg er IKKE enig i at ditt barn er født av norske foreldre - regner ikke med det var det du mente heller? Og siden norsk lov ikke tillater surrogati, mener jeg det er en utnyttelse/omgåelse av loven som er i strid med min moral. Presiserer at jeg ikke forakter eller fordømmer dere. Siden du er nokså opplyst vedr surrogati, tror jeg du vet at "bransjen" absolutt har sine negative sider. Og det er DE jeg ikke liker! Pluss faktum at det ikke er lov i Norge, og for meg blir det å bryte loven ved å reise utenlands. I tillegg nyte godt av velferdsgoder - når man i realiteten har gjort noe ulovlig. Jeg har vært inne på noen surrogatforum - de var veldig "farget" og ensidig.
:-))***~~´´^``~~***((-: Skrevet 10. mai 2010 #91 Skrevet 10. mai 2010 så da mener du at barnet heller ikke er min manns barn da? Vi er begge bilogiske foreldre, men du anerkjenner ikke han som far heller? Siden jeg antar at du anerkjenner kun surrogaten som mor? Forøvrig betaler vi vår skatt med glede - og vi betaler mye. Og husk at barn av polske arbeidere i Norge nyter godt av våre velferdsgoder, men det er kanskje bedre enn at vårt helnorske barn får det? Og med hensyn til surrogatforumene, er du sikker på at disse kvinnene ikke sier det som det er? Jeg snakker da spesielt om amerikanske forum... Når det gjelder omgåelse av norsk lov, så er jo det noe som skjer i mange sammenhenger. For eks er det vanlig å flagge ut bedrifter fordi man da får billigere arbeidskraft, flagge ut skip for å unngå skatter til Norge osv. Men det er kanskje ikke så ille? Jeg har IKKE gjort noe ulovlig, jeg har fulgt loven i USA til punkt og prikke. Vi har IKKE gjort noe av dette i Norge, så jeg ser ikke at min moral er noe verre enn din. Men man setter så klart sine egne standarer:) Heldig er den som er perfekt;) jeg synes i grunnen det er ganske artig at du har sjekket alt så grundig ang dette, og ikke finner det minste av alt som kommer fram positivt. Men deg om det:)
solstråle69 Skrevet 10. mai 2010 #92 Skrevet 10. mai 2010 Jeg sier at det er en annen kvinne som har født barnet. Snakket ikke biologi i det hele tatt. Jeg er helt sikkert ikke perfekt - det er ikke det det er snakk om. Men for meg blir det feil å omgå loven på den måten. Sikkert fordi jeg aldri ville vurdert det selv. Ser ikke at utflagging av bedrifter blir det samme heller. Jeg understreker at jeg ikke er imot surrogati i ordnede former - men jeg synes graden av utnyttelse er altfor stor, og at det vanskelig kan la seg kontrollere. På lik linje med prostitusjon. Noen vil faktisk ha det som levebrød, men får ikke lov. Jeg synes det er like rart at du ikke ser det negative rundt surrogati.
:-))***~~´´^``~~***((-: Skrevet 10. mai 2010 #93 Skrevet 10. mai 2010 vet du hva, jeg ser faktisk en del negativt om surrogati. Men jeg vil heller at vi skal ha lover som regulerer dette skikkelig enn at man skal kunne utnytte fattige i hvilke som helst land. Det er faktisk ikke så vanskelig å kontrollere, det kan fint ordnes, slik som for eks adopsjon orndes i dag... Selv om det er en del snusk der, så vil vel de færreste være mot adopsjon. Dersom du ser på denne "industrien" i for eks USA, er det da vanskelig å se det positive i det? Jeg ser at det er problematisk i India og østblokkland (pga mafia), men jeg kan ikke si at jeg har brutt loven, siden jeg har gjort dette i et land og en stat hvor dette er lov. Min mann er også ifølge norsk lov far til barnet - mitt morskap er noe mer ullent;) Selv om jeg er godkjent på alle mulige måter. Problemet er at disse barna vil fortsette å komme. For ønsket om barn er sterkt, og du ville kanskje (selv om det er vanskelig å se nå) vurdert det om du selv var ufrivillig barnløs. Hvem vet? Det er lett å uttale seg når man ikke har kjent åket selv.... Og det vil aldri være bra for hverken samfunnet eller barna å holde det hemmelig hvordan man blir til. Det har vi jo mange, mange historier om. Jeg er veldig redd for at det vil skje dersom man skal straffeforfølges dersom man bruker surrogati.
solstråle69 Skrevet 11. mai 2010 #94 Skrevet 11. mai 2010 Jeg synes det er flere aspekter her. Skal vårt ønske om barn gå på bekostning av utnyttelse av andre mennesker? Skal kvinner som bare kan drømme om vår velferd, vår likestilling, utnyttes på det groveste for at vi skal få "rosinen i pølsa"? Jeg synes ikke det. Dessuten er det jo langt fra alle som har mulighet til å reise utenlands for å skaffe seg barn - det må jo betales av egen lomme. For ordens skyld, så har jeg vært gjennom både spontanabort og dødfødsel - men har også vært så heldig å få en velskapt pike. Men jeg vil aldri få den barneflokken jeg gjerne kunne hatt, og må leve med det.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 11. mai 2010 #95 Skrevet 11. mai 2010 Litt interessant dette med at norsk lov står så sterkt på dette området. Det er mange andre medisinske ting som også er ulovlig i Norge. F.eks er bioloven veldig streng. Hvis man får et alvorlig sykt barn som da kun kan reddes i utlandet..... står deres moral like høyt da? Eller ville dere reist til utlandet for å redde barnet deres?
solstråle69 Skrevet 11. mai 2010 #96 Skrevet 11. mai 2010 Selvfølgelig. Da er det snakk om et barn som allerede er kommet til denne verden. Staten belastes vel heller ikke på noen måte.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 11. mai 2010 #97 Skrevet 11. mai 2010 Da er plutselig ikke moralske verdier og norsk lov viktig lenger? Noe som er dine sterkeste argumenter i debatten. Hva med de tilfellene av surrogati hvor det går smertefritt og den norske stat blir ikke belastet? Er det greit også? De fleste ganger går det nemlig helt greit, men denne aktuelle mamman fikk problemer. Synes ikke det kan sammenlignes med andre alvorlige lovbrudd som skjer i utlandet.... som forøvrig også koster den norske stat en formue.
solstråle69 Skrevet 11. mai 2010 #98 Skrevet 11. mai 2010 Det kommer an på hva slags behandling som ikke er lov? Dette området er jeg ikke veldig kjent med.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 11. mai 2010 #99 Skrevet 11. mai 2010 hmmmm var det Mhemet saken het? Om han gutten som trengte en frisk søster eller bror for å overleve? Lurer sannelig på om de ikke til slutt fikk hjelp i Norge.... vet ikke hvordan det gikk da. Må google litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå