Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #26 Skrevet 6. mai 2010 Jeg hadde aldri vurdert å bytte navn, og barna får det etternavnet som er mest sjeldent/penest. Jeg tenker ikke så mye over hva andre gjør, men registrerer at de er få rundt meg som gjør det.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #27 Skrevet 6. mai 2010 Oj, enn jeg da, som byttet fra ett sjeldent etternavn til ett litt mer vanlig. Sånn type etternavn hvor folk spør, å du heter ........ kommer du fra ..... du da. Neida, svarer jeg da, ikke i nærheten. For det er så mange plasser som har det etternavnet, men uansett ikke kjempemange som heter det. Er ikke noe Hanssen-navn hvertfall. Ikke helt ett stedsnavn heller.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #28 Skrevet 6. mai 2010 Det er vel ikke uvanlig at man lar -sen navnet vike ved giftemål, snobberi eller ei.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #29 Skrevet 6. mai 2010 Å ta samme navn handler for meg om trygghet for barna. Det er også en fin måte å vise at dette ekteskapet vil holde for alltid, og at man elsker hverandre. Det er det samme om han tar hennes navn, eller om begge tar et annet felles navn. Det handler om å være en familie. Mine foreldre valgte et navn fra et sted deres slekter begge hadde tilknytning til. Hos oss skal han ta mitt navn, og det ser han også på som helt naturlig, fordi jeg er veldig knyttet til mitt og det er ingen gutter i slekta som skal føre det videre. Det er da mer til ens identitet enn navnet, og det er mange faktorer som skal få være med å bestemme, men jeg synes det er fint for barna om man har et familienavn.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #30 Skrevet 6. mai 2010 Nja, er vel mer en tradisjon....om jeg skulle giftet meg, så hadde jeg beholdt navnet - jeg liker å tro at det er pga jevnbyrdighet og likestilling, men jeg tror nok jeg må innse at det er forfengelighet (mitt etternavn er sjeldnere enn hans, derfor vil jeg beholde det). Men vi har vært ganske så tradisjonelle med barna da, de har mitt etternavn som mellomnavn og samboerens som etternavn. Skyt meg
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #31 Skrevet 6. mai 2010 Ungene her i huset ønsket seg at vi alle skulle ha samme, de hadde mitt som mellom og hans etter, nå har jeg lagt til hans og han har byttet mellomnavn til mitt, så alle er glade og heter det samme, vi er familien xxx xxx. Bare jeg og gubben som bruker litt tid på å venne oss, he he. Men har du identiteten din så sterkt knyttet opp mot navnet ditt, ja da kan du ikke ha mye utenom!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #32 Skrevet 6. mai 2010 Våkn opp da, er ingen som må ta mannens navn, og det finnes også menn som tar kvinnens etternavn. Vi har VALGET om vi vil bytte navn eller ikke, er ikke det likestilling da? Eller mener du at annet hvert par som gifter seg SKAL ta kvinnens etternavn? Mye man skal irritere seg over... Jeg tok samboerens navn fordi jeg syntes det var utrolig fint + at det bare er 120 som har det. Og mitt etternavn er ikke noe fint. Kan jo forøvrig nevne at også broren min har bytta til konas etternavn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå