Gå til innhold

Kvinner som tar mannens etternavn tjener mindre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en undersøkelse vist.

Hva tjener du og har du tatt mannens navn eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tjente mest og tok mannens etternavn.

Nå tjener jeg minst og skal selvfølgelig utnytte meg av et kjent etternavn. Skulle bare mangle. Gleder meg vilt :)

Skrevet

Jeg tjener minst og vi tok mannens mellom etternavn, slettet det siste...

Skrevet

Tjener langt mindre og har mitt egen etternavn. Har en venninne og en søster som også tjener mye mindre enn sine menn, men som har beholdt sine egne navn. En annen venninne tjener ca det samme som sin mann, og der er det han som har tatt hennes etternavn. Av mine venner som tjener mer enn sine menn, har omtrent samtlige beholdt sitt eget navn som mellomnavn, og tatt sin manns etternavn.

Så min omgangskrets må være unntaket som bekrefter regelen... :-P

Skrevet

Det er jo ikke sånn at kvinner som tar mannens etternavn tjener mindre enn MANNEN. De tjener mindre enn andre KVINNER. Og det gjelder selvsagt ikke alle, men det er en statistisk tendens. Man trenger ikke å være smart for å skjønne at det ikke er å ta mannens navn som fører til lavere inntekt, men at det er en viss sammenheng mellom de gruppene av kvinner som tjener dårlig og de gruppene som velger mannens navn.

Btw: Jeg tjener ca 450 000 i året og har tatt mannens etternavn.

Skrevet

ca 400 000

har min mann sitt etternavn

Skrevet

340 000 og tar samboerens etternavn om han bare kan få fingeren ut og fri :)

Skrevet

Jeg tjener 450 000 i året og har mannen min sitt etternavn fordi dette var det mest sjeldne av våre etternavn.

Skrevet

09:42. Så befriende med noen som skjønner hva en underforliggende årsak er for noe:D

Skrevet

Min teori på det, er vel at de som tar høyere utdannelser, gjerne er såpass nytenkende og "sta" at de vil ha sitt eget etternavn. Mens de som jobber i barne -og helse sektoren synes det er fint og tradisjonelt å ta mannens etternavn. Serlig her ute på bygda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...