Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Og en gjeld på ca 2 mill... Hvor mye vil det utgjøre i skatteforskjell på skatteklasse 1 og 2 da? Sånn ca altså!
Lemonia Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Lønn og gjeld har ingenting å si i forhold til skatteklasse 1 eller 2. Skatteklasse 2 betyr et ekstra personfradrag for den som jobber og utgjør derfor alltid ca 10 000 i året helt uavhengig av lønn og gjeld. Man får derfor ikke mer eller mindre utbytte av skatteklasse 2 om man tjener lite eller mye eller har liten eller stor gjeld, det er en fast sum som gjelder alle som har forsørgeransvar.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Okei, takk skal du ha. ...Synes forøvrig 10.000,- var fryktelig lite for å eventuelt forsørge en partner da. Under en tusenlapp i måneden, liksom. Jaja.
Lemonia Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Folk skal vel egentlig forsørge seg selv da. ;-) Har man en "gyldig" grunn til å ikke jobbe, som sykdom eller er arbeidsledig får man jo trygd. De som er hjemme med små barn får kontantstønad. Alle andre, som ikke har noen grunn til å ikke jobbe, kan jo ikke forvente at staten bare skal dele ut penger uten videre.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #5 Skrevet 8. mai 2010 HI her. Neida, jeg er fullstendig klar over det! Her sitter jeg bare og regner ut om det i det hele tatt lønner seg for en 3-barnsfamilie at begge jobber fullt, eller bortimott fullt. Med SFO og barnehageutgifter på over 7000,- i måneden, og muligens en meget sliten mamma etter hvert, tror jeg nok det vil lønne seg å være hjemme etpar år ekstra utover permisjonstiden:) Forventer ikke at staten skal "dele ut penger uten videre", men prøver selvfølgelig å finne alle snutthull som finnes for å få det økonomiske til å gå rundt. Ville tro det er ganske så naturlig?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #6 Skrevet 8. mai 2010 Vi "tapte" litt over 2000 kr i måneden på at jeg gikk hjemme.. Når en tenker på at matbudsjettet blir en del dyrere med begge i jobb (dyrere middager på travle dager, kjøpt istedenfor bakt brød, aldri tid til å oppsøke de gode tilbudene osv) fant vi ut at det ikke var mye å tjene på at jeg begynte på jobb. Vi er heldig å ha en mormor som kan passe ungene på dagtid av og til så jeg meldte meg som ringevikar i en barnehage som søkte etter det. Med et par-tre vakter i måneden gikk vi i null.. Men var ikke så lenge vi kunne holde på sånn da, ungene trenger jo barnehage etterhvert som de nærmer seg 3-års alderen (ingen andre hjemmeværende barn her og ingen åpen barnehage), dessuten gikk det ikke lenger når vi mistet kontantstøtta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå