Gå til innhold

Hvis man har en årslønn på 600.000,-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og en gjeld på ca 2 mill...

Hvor mye vil det utgjøre i skatteforskjell på skatteklasse 1 og 2 da?

Sånn ca altså!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønn og gjeld har ingenting å si i forhold til skatteklasse 1 eller 2. Skatteklasse 2 betyr et ekstra personfradrag for den som jobber og utgjør derfor alltid ca 10 000 i året helt uavhengig av lønn og gjeld. Man får derfor ikke mer eller mindre utbytte av skatteklasse 2 om man tjener lite eller mye eller har liten eller stor gjeld, det er en fast sum som gjelder alle som har forsørgeransvar.

Skrevet

Okei, takk skal du ha.

...Synes forøvrig 10.000,- var fryktelig lite for å eventuelt forsørge en partner da. Under en tusenlapp i måneden, liksom. Jaja.

Skrevet

Folk skal vel egentlig forsørge seg selv da. ;-) Har man en "gyldig" grunn til å ikke jobbe, som sykdom eller er arbeidsledig får man jo trygd. De som er hjemme med små barn får kontantstønad. Alle andre, som ikke har noen grunn til å ikke jobbe, kan jo ikke forvente at staten bare skal dele ut penger uten videre.

Skrevet

HI her. Neida, jeg er fullstendig klar over det!

Her sitter jeg bare og regner ut om det i det hele tatt lønner seg for en 3-barnsfamilie at begge jobber fullt, eller bortimott fullt. Med SFO og barnehageutgifter på over 7000,- i måneden, og muligens en meget sliten mamma etter hvert, tror jeg nok det vil lønne seg å være hjemme etpar år ekstra utover permisjonstiden:)

Forventer ikke at staten skal "dele ut penger uten videre", men prøver selvfølgelig å finne alle snutthull som finnes for å få det økonomiske til å gå rundt.

Ville tro det er ganske så naturlig?

Skrevet

Vi "tapte" litt over 2000 kr i måneden på at jeg gikk hjemme..

Når en tenker på at matbudsjettet blir en del dyrere med begge i jobb (dyrere middager på travle dager, kjøpt istedenfor bakt brød, aldri tid til å oppsøke de gode tilbudene osv) fant vi ut at det ikke var mye å tjene på at jeg begynte på jobb.

Vi er heldig å ha en mormor som kan passe ungene på dagtid av og til så jeg meldte meg som ringevikar i en barnehage som søkte etter det. Med et par-tre vakter i måneden gikk vi i null..

Men var ikke så lenge vi kunne holde på sånn da, ungene trenger jo barnehage etterhvert som de nærmer seg 3-års alderen (ingen andre hjemmeværende barn her og ingen åpen barnehage), dessuten gikk det ikke lenger når vi mistet kontantstøtta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...