Gå til innhold

Hvis du har fått en bekymringsmelding mot deg:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ta kontakt med www.advokatene.no de er kjempeflinke. Hvor synelige de blir i begynnelsen av din sak er opp til deg og dem men du får uvurdelig støtte og råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller så kan man velge å spille med helt åpne kort. Har man intet å skjule, er det intet å hente. Barnevernet er ikke den store stygge ulven som vil alle gode foreldre vondt.

Skrevet

2342 og du har personlig erfaring med det? Når mennesker vinner frem med erstattningssaker så har barnevernet begått overtramp.

Skrevet

Det er ingen motsettning med å spille med åpene kort og det å ha en advokat til å representere seg og rådføre seg med. Barnevernet har også advokater selv om de ikke har noe å skjule.

Skrevet

Barnevernet kan selvfølgelig begå feil, men det er vel snarere et unntak enn en regel. Innlegget her virker som det ønsker at alle bør innta en defensiv holdning, og forvente seg at barnevernet skal "ta rotta" på dem.

En god del bekymringsmeldinger er feil (naboen som er sint på deg kan ha ringt eller situasjoner er misforstått). Barnevernet pleier i de aller fleste tilfeller å se at familien er velfungerende, og trekke seg vekk. Mange bekymringsmeldinger er berettiget. Familien det gjelder trenger da hjelp, i stedet for å kjempe mot hjelpen med nebb og klør.

Jeg stiller spørsmål med hvorfor man skal anta det verste. Barnevernet skal beskytte barna, ikke de voksne. Hvis de voksne trenerer fra første sekund, er vel det bare med på å styrke mistanken om at noe ikke stemmer. Jeg skjønner at en eller flere her inne jobber aktivt mot barnevernet, men den personen får ikke støtte. med tanke på barna er det viktig at vi har et barnevern. Det kunne ha fungert bedre, selvfølgelig, men i de fleste tilfeller er de ikke ute etter å knekke familier som har alt på det rene.

Har jeg vært i kontakt med barnevernet: Ja, som barn, ikke som voksen. Min familie fikk god hjelp - nødvendig hjelp. Hadde mine foreldre vært defensive og trenert deres forsøk på å hjelpe, vet jeg ikke om jeg og mine søsken hadde hatt det så bra i dag.

23:42

Skrevet

Tror dere barneveret kjører rundt i en stor svart Van og bare venter på å stjele barn i nattens mulm og mørke eller? Dere er utrolige. Skummelt å se at det er så mange uopplyste kvins rundt om i det ganske land i 2010. Hørt om hjemmel i lov eller?? Det er ikke noe man har i kakene for å si det slikt. Barneveret igangsetter først og fremst hjelpetiltak for barn og barnefamilier. Det er i tilfeller hvor det er langvarig alvorlig omsorgssvikt og hjelpetiltak ikke har kunnet endre situasjonen at man legger frem sak om omsorgsovertakelse... Herregud.. Skremmende lite kunnskap ute å går... Barnevernet er de minste og de forsvarsløses stemme.. Derfor heter det barnevern og ikke foreldrevern...

Skrevet

Barnevernet har i allefall en god del feil og mangler. Det er flere ting jeg reagerer på med hensyn til familiens rettsvern.... kanskje det blir en master ut av det, tiden vil vise, føler allerede at jeg har gjentatt meg selv for døve ører og tomme kaffekopper her inne.

Jeg etterlyser også endel statistikk. Hvor mange bekymringsmeldinger fører ikke til forslag om tiltak, hvor mange bekymringsmeldinger fører til til forslag til tiltak og hvor mange prosent av foreldrene godtar tiltaket og følger opp. Hvor mange av disse tilfellene blir det besluttet omsorgsovertagelse og hvor mange vinner i fylkesnemda, og tingretten.

Jeg ser nesten alle maner til åpne kort og sammarbeid. En anonym bekymring er i utgangspunktet ikke et åpent kort og undersøkelser i skole, helsestasjon og blandt naboer krenker personvernet og sår mistanke i lokalmiljøet.

Dette er ikke slik dere portreterer, udelt positivt.

Hvis jeg hadde blitt inkalt på barnevernets kontor hadde jeg garantert (om jeg ikke hadde noe å skjule) motsatt meg undersøkelser i miljøet rundt meg da jeg finner det krenkende, jeg kan barnelova godt nok til å vite at de alikevel vil foreta seg undersøkelsene... men så sikker på meg selv og min situasjon hadde jeg vært, om noen skulle vitne falskt mot meg, at jeg ikke ville vært redd for å være vrang og vrien når noen kan hente ut privateopplysninger på grunnlag av en anonym kilde uten beviser.

Skrevet

Hvordan kan hjelpetiltak være igangsatt når de henter babyer på sykehuset?

Viste du at hjelpetiltak er frivillig?

Skrevet

Hvis en av foreldrene er alvorlig psykisk syk, mottar visst barnevernet alltid bekymringsmelding fra helsevesenet. Men har Barnevernet lov til å vedta en 3 måneders undersøkelse hos familien kun ut i fra dette? Det gjorde de hos oss.

Skrevet

Da foreligger det allerede et akuttvedtak og alvorlig bekymring om at barnet vil bli alvorlig skadelidende om det ikke flyttes fra omsorgsperson omgående. Barnevernet har nok allerede vært lenge inne i saken, kanskje etter melding om alvorlig bekymring fra feks. jordmor, psykiatrien etc... Jeg har arbeidet i bv i mange år så jeg vet vel litt om hva jeg snakker om. Det er svært skjelden babyer blir hentet på sykehuset, men i de tilfeller de blir det er det SVÆRT alvorlig bekymring som ligger til grunn- altså HJEMMEL I LOV..

Skrevet

Undersøkelser varer i tre mnd, og ja det kan de.

Skrevet

Skal du skrive master når du ikke vet forskjell på barnelova og barnevernlova?? Lykke til...

Skrevet

Men skal de ikke først vurdere om de vil henlegge saken? Her fikk jeg beskjed på første tlf fra BV om at de hadde opprettet en sak mot oss, uten å ha møtt noen av oss eller vært på hjemmebesøk.

Skrevet

Nei, det blir absolutt ikke altid åpnet en sak der en av foreldrene er psykisk syke. (I vårt tilfelle er mannen manisk depresiv og vi spurte på psyk). De har lov å åpne sak uansett grunnlag. Dessverre. Vi har et vennepar som fikk besøk av BV. De kan lage en allerede komplisert situasjon ennå mere komplisert uten at barna får det et hår bedre. Ammingen går til h.... og familien står på hode. Så konkluderer de med at de ikke fant noe... fantastisk .. nå vet alle venner og kjente at vi har noe å slite med samt at barna kan lese om fars psyke og mors aborter når de fyller 18.

Skrevet

Takker, rørt av omtanken. Har forøvrig meget god oversikt.

Skrevet

De har ikke innsynsrett i akkurat de delene så det slipper du bekymre deg for...

Skrevet

De har innsynsrett i ALLE sine papirer hvis ikke særskilt grunn taler i mot.

Skrevet

Om ikke den eventuelle naboen som ringer inn en bekymringsmelding kan dokumentere sin bekymring, er jo barnevernets jobb nettopp å gå inn og undersøke. Hvis det er fare for at barn lider av omsorgssvikt av forskjellige grunner må jo det avdekkes. Da er det ganske arrogant å hevde at barnevernet krenker ens privatliv på bekostning av barnet. Det betyr at hvis en familie sier nei til å møte barnevernets undersøkelser, skal de snu i døra og evt. la barnet /barna lide av omsorgssvikt.

Du sier at du ikke ville samarbeidet om du ikke hadde noe å skjule, det er jo nettopp det de som har noe å skjule gjør også. De samarbeider ikke. Hvordan skal barnevernet uten undersøkelser vite forskjell.

I et tidligere innlegg kan jeg også huske at du har sagt, at det er bedre at de snuser i privatlivet til folk en gang for lite enn en gang for mye. Der er jeg uenig. Selvfølgelig vil jeg ikke ha barnevernet på døra. Jeg hadde blitt skamfull av at de snuste rundt i familie og nabolag, men hvis det bidrar til at barn som har det vondt får hjelp... Ja, da er det verdt det. Jeg vil ikke ha på min samvittighet at Jonas ikke fikk hjelp, fordi barnevernet ikke kunne trå inn i den private sfæren til familien. Skal man vente til det har gått alt for langt og barnet er ødelagt for livet, for da er bevisene blitt synlige for omgivelsene?

På samme måte som barnevernet begår feil, blir de også dratt til rettslokalene av unge voksne med ødelagte liv som ikke har fått den hjelpen de har krav på.

Selvfølgelig er det rom for forbedring i barnevernet, og en føring av statistikk slik du ønsker burde også skje.

Skrevet

Men det er vel neppe der de har henlagt saken fordi de ikke fant noe...

Skrevet

Det virker ikke som om du har videre god oversikt når du etterlyser tall som eksisterer på kommunalt nivå, refererer feil lovverk og høres ut som et paranoid og lite samarbeidsvillig medlem av familiens selvstendige rett (eller annen idiotvirksomhet driftet av psykisk syke mennesker).

Det du derimot har rett i er at det selvsagt skjer feil i barnevernet også. Det du tilsynelatende ikke forstår er at det skal være et BARNEvern, ikke et FAMILIEvern eller FORELDREvern. Tragedien er at det idag fungerer mer som et foreldrevern enn et barnevern. Det lider det mange barn under. Det er så vanskelig å fjerne barn fra foreldre at det ukentlig blir sendt barn hjem til vold og omsorgssvikt.

Skrevet

Og du tror ikke mors og fars privatliv er grunn god nok til å nekte barn innsyn i detaljer som på ingen måte angår dem?

Skrevet

Har fått bekymringsmelding "mot" oss to ganger. Bare tull begge gangene og det så bv. straks også. Ingen advokat nødvendig.

Skrevet

I følge barnevernloven har barneverntjenesten en uke på seg for å bestemme om de skal henlegge en bekymringsmelding eller ikke. I den perioden kan de be om utdypende informasjon fra melder. De skal altså bare ta utgangspunkt i meldingen. De skal ikke snakke med de det gjelder eller andre før de har bestemt seg for å åpne undersøkelse. Det er nok bakgrunnen for at du fikk beskjed om at de har opprettet en sak, dvs en undersøkelsessak.

Skrevet

Synes det er helt idiotisk å råde folk til å kontakte advokat, har man ikke noe å sjule har man heller ikke noe å frykte fra barnevernet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...