Gå til innhold

Helsesøster og taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg fikk nylig barn. Hun var da på helsestasjonen og fikk hilse på dama som skulle være helsesøster for ungen sin. Det som var litt arti var at denne helsesøsteren viste seg å være den samme som hun selv hadde vært hos da hun var baby. Helsesøsteren syns også det var morsomt, for det var første gang det hadde skjedd.

Så arti at da venninna mi kom på neste kontroll, så hadde helsesøsteren rotet litt rundt i gamle arkiver, og funnet alle papirene på venninna mi. "ville venninna mi ha dem kanskje?" Ja, det kunne jo være morsomt. Og visst var der mye morsomt. Hvor tung og lang hun var, hvordan hun utviklet seg og så videre. Det som kanskje ikke var like morsomt var alt som sto skrevet om hvor tøft mammaen hennes hadde hatt det (altså mammaen til venninna mi) At hun i utgangspunktet ikke ønsket barn, at hun var deprimert, at hun sleit med å føle kjærlighet, at hun tenkte mye på å gi fra seg barnet (sikkert en fødselsdepresjon med andre ord)

Venninna mi visste naturlig nok ikke noe om dette fra før. Hvorfor skulle hun vite det? Et barn har vel ikke godt av å få vite hva moren tenker når tankene er sånn. Venninna mi syns det var leit, men hadde forståelse for situasjonen. MAMMEN til venninna mi syns det var FORFERDELIG leit. Nå har ikke jeg hatt noen fødselsdepresjon, og heller ikke sånne tanker om barnet mitt. Men, hadde jeg hatt det så skulle ihvertfall mitt barn ALDRI fått vite at jeg tenkte sånn. Selv ikke når barnet er voksent.

Jeg reagerte dermed veldig på det som venninna mi fortalte. Har ikke helsesøsteren taushetsplikt? Altså ikke bare i forhold til barnet, men også mor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt har hun tahshetsplikt!! Klønete av helsesøster....

Skrevet

Det riktige her ville jo være ay helsesøster tar kontakt med mor og hører om den gravide datter får lov til å se papirene. Kun da hadde det vært greit-

Jg ble faktisk tatt i mot at samme jordmor som tok i mot min mamma. Men hun er pensjonert nå så hun kan ikke ta i mot min baby. :)

Skrevet

Dette var selvsagt et kjempeovertramp. Stakkars moren til venninnen din, får helt vondt! Hadde aldri sagt noe verdens personlig til den helsesøsteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...