Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i et lesbisk forhold,og vi har så smått begynt å skaffe oss informasjon om hva som er forskjellig i forhold til rettigheter hos heterofile par vs. lesbiske/homofile. Vi er spesielt opptatt av hva slags rettigheter en medmor får. Hva skjer automatisk og hva må/bør vi ordne før vi får barn sammen? Blir veldig takknemlig over tips og råd omkring dette, og om noen vet om gode informasjons sider så sier jeg masse takk! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141817229-rettigheter-for-medmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann,

når medmor først er blitt medmor - altså juridisk, er rettighetene de samme som for enhver annen forelder. Det finnes to alternativer i forhold til dette:

-Dersom dere oppfyller kravene til automatisk medmorskap, er hun forelder fra fødselen av (selv om det visstnok foreløbig er varierende grad av forsinkelser i saksbehandlingen når man søker om å få dette registrert). Kravene for å få dette er at man MÅ ha brukt en såkalt åpen donor (som barnet kan finne ut identiteten til ved atten års alder), medmor må ha samtykket til fertilitetsbehandlingen, og behandlingen må ha foregått ved "godkjent klinikk" (både de danske klinikkene som bruker åpen donor, Volvat og de offentlige tilbudene i Norge regnes som dette).

-For de av oss som av en eller annen grunn ikke bruker åpen donor, men en helt anonym, må det gjennomføres stebarnsadopsjon. Da bør man ha vært samboere/gift i to år før adopsjonen og MÅ være gift på adopsjonstidspunktet, medmor må levere helseattest fra fastlege, en del papirer angående økonomi, politiattest etc må fremskaffes og man får utarbeidet sosialrapport av barnevernet. En mer omstendelig prosess enn automatisk medmorskap med andre ord. For oss tok det seks måneder etter fødsel før alt var i orden (men da tok vi det ganske rolig, kunne nok ha fremskyndet prosessen litt ved å mase på ulike instanser).

Annonse

Jeg vet ikke hvordan det er hvis du bruker klinikk i utlandet, men i Norge må man signere først for å i det hele tatt bli inseminert. Vi har signert når vi har vært inne til scanning et par dager før inseminsajon. Vi må begge skrive under foran hvert forsøk.

Vi skal bruke klinikk i Norge. Signerer dere da på det skjemat som ligger inne på linken i innlegget over? Vi har vært til første samtale, og måtte begge signere da. Synes det er litt vanskelig å holde orden på alt, veldig kjedelig å glemme å sende inn noe slik at vi risikerer å ikke ha alt klart når eventuelt barnet blir født.

Takk for hjelpen :)

Vi signerer samme skjema hver gang, holdt jeg på å si. Et skjema med flere kolonner nedover, hvor vi signerer på ny hver gang. Dette skjemaet har Rikshospitalet, og legger det frem for oss hver gang vi er på scanning i forkant av forsøkene. Så vi trenger ikke tenke på det selv, sykehuset holder orden på det.

• 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...