Gå til innhold

Er et sant at autistiske barn litt oftere enn andre har kalde mødre og er dårligere tilknyttet? Dette er ikke min påstand men noe jeg har hørt/lest!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres erfaring???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da skulle jeg ha hatt barn med autisme....

Skrevet

Endel ting kan skyldes kalde mødre og dårlige fedre, men autisme er ikke en av de tingene

Skrevet

Det er et veldig utdatert synspunkt.. Ingen fagfolk hevder det i 2010.

Gjest ->>-
Skrevet

Kalde mødre? Tull.

Dårligere tilknytning? Joa. Det er jo gjerne et autistisk trekk, det.

Skrevet

Nei. Min personlige erfaring stemmer med ekspertene, at alle typer mødre kan få et barn med autisme. Den teorien du plukker frem igjen fra glemselen ble forkastet for maaaaaaange år siden.

Skrevet

Tror ikke det nei!

Har ingenting med mødrene å gjøre. Barn med autisme har nok som oftes ofte veldig slitene foreldre da det tar på ha et barn med autisme. Men alle de jeg har møtt har kjærlig mødre som vil sine barn kun det beste og gjør alt de kan for å gjøre det beste for barna!

Skrevet

Det er tøys!

Kjenner noen supre foreldre med barn med autisme.

Skrevet

Jeg har faktisk bare opplevd det motsatte av den påstanden.

Skrevet

I gamle dager mente man at autisme skyldtes "kjøleskapsmødre". Verden har nok ikke utviklet seg noe særlig siden da, for når barnet mitt var under utredning pga. trekk som stemte overens med autisme, prøvde psykologen å legge all skyld for disse trekkene på meg: depresjon, dårlig tilknytning osv., og mente at det ikke var autisme. Takk og pris kom vi oss bort fra den psykologen (som tidligere hadde jobbet i barnevernet) og til en spesialist på autisme, som raskt konkluderte med at diagnosen var innen autismespekteret og at jeg overhodet ikke kunne eller burde gjort noe annerledes, og at alt jeg hadde gjort var helt riktig. Denne eksperten sa også at behandlingen vi hadde fått av forrige psykolog var hårreisende og under enhver kritikk!

Påstanden er dermed utdatert, men enkelte fagfolk tror dessverre fortsatt på den... :(

Skrevet

Det var hva de trodde på ca 50-tallet. Hva trodde du selv? Trodde du virkelig at det stemmer?

Skrevet

Man må jobbe ekstra hardt for at barnet skal knytte seg til deg hvis barnet har autistiske trekk. Sønnen vår var nærmere tre før han begynte å bry seg om det var noen andre enn oss foreldrene som hadde med ham å gjøre. Jeg ammet til barnet var over året, bar i bæresele og gjorde alt jeg kunne for å knytte ham til meg, men til "ingen nytte". Autisme er nok noe som har en stor genetisk komponent.

Men "i gamledager" da var en relativt nyoppdaget diagnose trodde man at kalde mødre muligens forklarte autisme, men det var også den gangen man trodde autisme var en form for psykose.

Skrevet

Fy søren.. Hilsen meg med som mente ingen fagfolk mener det. Fins jo gale mennesker i alle bransjer, desverre..

Skrevet

Grunnen til at man trodde dette tidligere var vel at ettersom tilknytningsproblemtaikk er en del av diagnosen så vil dette påvirke samspillet mellom mor og barn (og far og barn, selvfølgelig, men det er ikke så mange som er så opptatt av menns rolle).

Når barnet "gir" lite, så er dette en stor utfordring for foreldre. Mens det hos andre barn går av seg selv, barnet gir masse, og foreldrene responederer på dette.

Tilknytningen mellom forledre og barn med autisme vil derfor ofte være noe svakere, og dette vil gjenspeile seg i samspillet mellom foreldre og barn. Da kan det se ut som om disse foreldrene er "kaldere" enn andre foreldre.

Skrevet

Dårligere tilknytning skyldes jo autismen, ikke moren...

Jeg har flere barn selv, hvorav ett har asperger ("mild grad" av autisme) og han har dårlig tilknytning til hele familien nettopp pga diagnosen. Det er jo ett av de mest kjente symptomene for autisme.

Mine andre barn har veldig god tilknytning til oss foreldre.

Hvis du har lest eller hørt dette er det enten fra en gammel person eller en gammel bok. Det var slike ting de fant på før de ikke visste hva autisme egentlig var. I dag vet vi selvfølgelig bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...