Miamaria Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Sitter her å ser det der fødeprogrammet på tv, og begynner å tenke på min egen fødsel som bare er noen dager unna. Termin 18 mai... Forrige gang så gikk alt relativt fort, og jeg lå hele tiden i den tradisjonelle fødestillingen på rygg. Hadde det forsåvidt greit, men følte hele tiden at jeg jobbet litt i mot tyngdekraften om du forstår. Hvilke fødestilling har dere brukt? Og har dere følt at det har vært bra? Kan dere ikke si noe positivt/ negativt om de fødestillingene dere har brukt??
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 3 fødsler her.... helt klart best på alle 4. 2 trykk og ferdig:) 1 sting:)
kem e' det som bæsja? Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 ... akkurat der var jeg kanskje litt mer uheldig - to trykk og innmari mange sting. Trykket for hardt for fort. Gikk heldigvis greit, men jm burde ha roet litt ned
Marbella Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Satt på kne med førstemann og holdt i ryggen på senga( den var reist opp) Ble klippet og sydd 10 sting... Lå på rygg med nr 2 og fulgte jordmor sine instrukser og presset kun når jeg fikk beskjed om det og det gikk helt fint..... Med nr 3 lå jeg på siden...vet ikke helt hvorfor men jordmoren mente jeg burde prøve det ...jeg var så sliten at jeg bare adlød men det gikk helt fint..... På alle fire er det ingen som hadde fått meg...........
solita 06 Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Jeg sto og gikk helt til den siste halvtimen, da sto jeg på alle fire/hang over sengeryggen, lå på siden da babyen kom. Følte jeg fikk god hjelp av tyngdekraften, særlig når jeg sto og "vrikket"/tråkket under åpningsriene. Ingen smertestillende utover akupunktur, 2 små sting.
Kgw og Lillebror Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Fødte liggende i seng med min første, laaang presstid før hun var ute. Nummer to ble født i badekar, sto på huk mens jeg lente meg mot badekarkanten, kom etter 4 pressrier. Badekar anbefales!
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 Lå på ryggen med nr 1, følte det trykket for mye når jeg sto på kne, selv om jeg nok burde stått på kne for det endte med vakum... Nr 2 lå jeg på siden, funket veeldig bra:) 1 pressrie:-)
soleia Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Hadde ein rask fødsel på Storken, og stod og trippa på golvet med støtte i ein "preikestol" fram til pressriene. Då fann dei ei gymmatte, og eg stod på kne og støtta meg til senga. Fødselen tok likevel litt tid (førstegangs) men på slutten gjekk det litt fort fordi dei ikkje fann hjertelyden og ville få han ut, så eg revna ein del. (babyen var frisk og fin, det var berre vanskeleg å finne lyden) Det føltes veldig naturleg for meg å stå slik, har tenkt etterpå at det ville ha vore rart å ligge på ryggen utan å bruke tyngdekrafta. Under åpningsriene klarte eg ikkje å ligge ned, så var vel difor dei leia meg til denne stillinga. Håpar eg kan føde slik neste gang og, men det såg litt ubehagleg ut for jordmora som og låg på kne på matta. Går an å stå på kne i senga og.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Lå på ryggen og presset i over 1 time meg gutten min. Fikk kramper i lårene og syntes det var en dårlig stilling. Bortsett fra at det var fint å bruke håndtakene i senga. Neste gang vil jeg stå på kne eller på alle 4 hvis mulig. Da får man bedre hjelp av tyngdekraften. Badekar hadde vært det ideelle, men de har ikke mulighet for det på fødeavdelingen vår.
Popelko Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Jeg lå på ryggen med beina i bøyler når jeg fødte...jeg hadde ikke tenkt noe spesielt over hvordan jeg ville føde, men da klarte jeg ikke annet enn å ligge på ryggen siden jeg hadde hatt en lang og slitsom fødsel...men jeg synes det var greit å ligge på ryggen, og kommer nok til å gjøre det neste gang også.. lykke til med fødselen
Lemonia Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Jeg hadde ikke noe valg. Gutten måtte ut fort, ved hjelp av tang, så da måtte jeg pent ligge på rygg med beina i bøyler. Jeg syntes det var forferdelig. Hadde ønsket å bruke fødekrakk og håper jeg får testet det neste gang.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Stod på knærne med nr.1 og lå på siden med nr.2 Likte egentlig fødsel nr. 2 veldig godt. Har hatt bekkenløsning så det holder, og da er ryggleie ikke og foretrekke for meg.
Leandermamma Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Med førstemann lå jeg på siden i sengen under pressriene og syntes det var behagelig og lett å jobbe når jeg lå sånn. Var ute på noen press og sydde en liten rift. Med andremann var ting så intenst og gikk så fort, at jeg satt oppreist i sengen. Ingen bøyler til beina og syntes det var vel så behagelig som da jeg fødte på siden. Sydde en liten minirift. Begge fødslene mine var ukompliserte og raske.
GuttemammaX3 Skrevet 6. mai 2010 #14 Skrevet 6. mai 2010 Jeg stod på kne, og hadde overkroppen hvilende over noen puter, og hodeenden på senga som var stilt opp til sittestilling. Kan vel sammenlignes med å stå på alle fire, bare at jeg ikke måtte holde hele vekta av overkroppen selv:) Hele fødselen var rask og grei uten komplikasjoner. Presset 3-4 press for å få ut ungen, det gikk veldig fort og greit;) Revnet bittelitt, og fikk to små "pyntesting" så det skulle gro fortere:) Er gravid igjen nå, og kan tenke meg enten samme stilling, eller eventuelt fødekrakk / på huk eller lignende, ser ikke for meg å ligge på rygg i hvert fall:)
mamman til to gutter Skrevet 6. mai 2010 #15 Skrevet 6. mai 2010 Jeg lå på rygg med førstemann og presset i to timer før jeg fikk hjelp for å få han ut. Med andremann lå jeg også på rygg og hadde vel noe sånn som to pressrier før han var ute, så det trenger ikke å ha noen ting med fødestilligen å gjøre hvor raskt det går. Vi var på fødselsforbredende kurs før vi fikk førstemann og jordmoren der anbefalte ikke at man sto akkurat når man skulle presse babyen, rett og slett fordi det da er umulig å følge ordentlig med for jordmoren, så det er vanskeligere for henne å si fra om man bør stoppe å presse for å unngå og revne.
Endelig_mamma<3 Skrevet 6. mai 2010 #16 Skrevet 6. mai 2010 jeg hang over prekestolen og trippet med min gode venn lystgassen i hånda helt til jeg hadde full åpning. La meg på senga og 12 min etterpå var han ute. Dette var min førstefødte så jeg har ingen andre erfaringer:) Lykke til med kommende fødsel.
Gjest Skrevet 6. mai 2010 #17 Skrevet 6. mai 2010 Første gangen satt jeg på huk i fødesengen andre gangen på knærne. Sistnevnte fungerte så avgjort best for meg :-) Å ligge på ryggen hadde jeg aldri i verden klart, det prøvde jeg så vidt helt i starten da jeg fikk eldstemann men jeg klarte liksom ikke presse da.
Gjest Skrevet 6. mai 2010 #18 Skrevet 6. mai 2010 Stående i prekestol med nr to var genialt. Brukte tyngdekraften effektivt.
Gulosten™ Skrevet 6. mai 2010 #19 Skrevet 6. mai 2010 Det er jo ganske mye i at man ikke får hjelp av tyngdekraften når man ligger på ryggen. Barnet må dessuten fødes i oppoverbakke, og de bruker ofte lenger tid ut. Naturlig nok. Når man står treffer også hele hodet til babyen bekkenbunnsmuskelen, og det i seg selv produserer mer oxytocin som gir sterkere og mer effektive rier.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 6. mai 2010 #20 Skrevet 6. mai 2010 På SØF får man ikke føde med krakk eller stående. De har til gjengjeld veldig lite revning. Jeg sto med "prekestolen" i 5,5 timer. Gikk rundt og holdt meg i gang. Lå siste halvtimen under pressriene, men kun fordi jeg ikke fant ut av hvilken annen stilling jeg ønsket å føde i. Hvis det blir en neste gang skal jeg tenke litt mer på muligheter jeg har, men de blir jo automatisk redusert så lenge man ikke får føde i "stående" posisjon.
Gulosten™ Skrevet 6. mai 2010 #21 Skrevet 6. mai 2010 Jeg lurer på hvorfor man ikke "får" føde stående. Helt utrolig. Ofte hører man om ting man "ikke får lov til" som fødende fordi jordmor rett og slett ikke har den kunnskapen som må til. Håper det er en annen tungtveiende grunn til det på SØF
MathildeC Skrevet 6. mai 2010 #22 Skrevet 6. mai 2010 Jeg lå på ryggen på begge mine fødsler. På første var det dårlige pressrier og det endte med drypp og vakum etter halvannen time med pressrier eller så. Andre fødsel gikk kjempefint, pressrier i 10 minutter kanskje og det var helt topp å ligge på rygg. Fikk forsåvidt ingen forslag fra jordmødrene om å gjøre noe annet, og jeg hadde ikke initiativ selv til å gjøre noe - første fødsel var jeg utslitt og litt "ute av kroppen"; fødsel nr to jobbet kroppen helt selv og tok over alt - hjernen min hadde ikke noe den skulle ha sagt! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå