Gå til innhold

mcDonald vs taco og pizza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som sier at taco er så sundt og maccern er så usundt og fetende.

Jeg har lekt meg litt på internett og funnet ut at:

1 happy meal gir 650 kalorier (inkl drikke)

1 taco middag bestående av 3 tortilla lefser gor 1100 kalorier (uten drikke)

1 pizza inneholder ofte mellom 1000 og 1500 kalorier (uten drikke).

Så ho som spiser mcDonaldmat med ungene 2 ganger i uka er faktisk ikke dårligere en dere som har taco en dag og pizza en annen.

Skrevet

Hverken taco eller pizza er frityrstekt.

Skrevet

Det er da ikke antallet kalorier som avgjør om maten er rik på næringsstoffer eller ikke. Sammen med Taco er det normalt å ha en del grønnsaker, for eksempel. Og man har selv kontroll på hvilken type kjøttdeig som brukes.

Skrevet

Å hjelpes..........det er vel ikke antall kalorier som gjør maten sunn eller usunn. Vær snill å si at du fleiper nå...........

Skrevet

Taco kan man jo lage sunnere, ved å bruke fullkorns tortillas og kyllingkjøttdeig feks.

Da blir taco faktisk sunt!

Den muligheten har man ikke med mc. donalds. Som by the way er frityrstekt også...

Skrevet

Nå er det ikke bare antall kalorier som avgjør om noe er sunt eller ikke da. Innholdet og sammensettingen av næringsstoffer teller også.

Skrevet

Og hvor mye grønnsaker tar liksom deres barn på tacoen?

Min på 5 tar til nød eplebiter på.

Men pizza er jo proppfull av kalorier,og ost er masse fett i. Så det er jo usundt,eller??

HI

Skrevet

Hva man "liksom" tar på av grønnsaker, varierer selvsagt (nå er det forresten ikke bare barna som spiser taco, men vi voksne også). Det går på mais, agurk, paprika, tomat og ullike typer løk.

Igjen: kalorier er ikke usunt i seg selv. Kalorier er drivstoff, som du kan få for mye av, hvis du ikke er aktiv nok.

Skrevet

Det kommer jo an på om en teller kalorier. Jeg driter i kalorier, men foretrekker god og sunn mat. En tacomiddag kan være sunn om en velger magre proteiner/bønner, lager tacokrydderblanding, fullkornsprodukter, salater og kutter/erstatter fete melkeprodukter som ost og rømme. Guacomole, hjemmelaga, er jo sunt og kaloririkt. Hamburger, med unntak av friterte fries, kan en lage sunt på samme måte - og en unngår salt og mettet fett som begge de middagsalternativene du beskriver inneholder mye av.

Greit nok poeng, jeg har ikke lest den andre tråden, men begge to er jo ikke akkurat gode middagsalternativ. Et barn spiser da heller ikke tre tacolefser med fyll, så du sammenligner vel en barneporsjon med en voksenporsjon.

Skrevet

Ikke meninga å være anonym, men det kom automatisk. Noe nytt? Jeg er så sjelden her inne.

Skrevet

Hjemmelaget pizza kan da være direkte sunt det.. :))

Grov bunn el. halvgrov. Lag fyll selv av kyllingkjøttdeig/karbonadedeig, løk, hvitløk, hermetiske tomater, mais, paprika +++

Praktisk talt fettfritt OG masse god næring.

Dryss over ost. Litt ost er ikke farlig, for man skal ha litt fett i dietten sin, dessuten har ost kalsium og andre næringsstoffer.

Skrevet

Både jenta og gutten spiser fullkorns tortillas, kyllingkjøttdeig, agurkt, mais og tomat på...

Pizza,- Spelt og fullkorns bunn, posefyll og kylling/svinekjøttdeig og ekstra ananas og tomat på...

Flere kca enn et maccernmåltid??Kanskje, sunnere DEFINITIVT....Cola har m indre kcal enn drikkeyoghurt.Hva er sunest?

Skrevet

Masse, mine elsker tomat, agurk, paprika, mais osv. Minste spiser faktisk ofte nesten bare dette, vil ha lite kjøttdeig og spiser bare halve lefsen.

Skrevet

Kroppen trenger fett. Og barn i vekst trenger fett. dette fetthysteriet er ikke bra for barn. Man skal ha fett, man trenger fett for å forbrenne fett.

Jeg er skremt hvis man napper ut fett fra kosten til barn.

Skrevet

Så om vi velger gulrøtter/eplebåter isteden for pommes frits og juice å drikke på maccer'n så er man safe?

For de fleste av oss spiser vel junk eller enkel mat ett par dager i uka?

HI

Skrevet

Dette blir jo helt feil! En happymeal er jo MYE mindre mat enn TRE tortillalefser eller en hel pizza. ( Selv orker jeg maks èn tortillalefse til tacomiddag!)

Dessuten, bytter man ut pommes frites med gulrøtter eller frukt, og brusen med vann,melk eller juice får en happymeal et helt annet næringsinnhold.

McDonalds er ikke nødvendigvis mer usunt enn pizza,taco, pølser og mye annen helt vanlig middagsmat. Variasjon er fint.

Skrevet

anonym 14.34 igjen

Jeg mener IKKE at mcdonaldsfett er sunt altså.

Men melkefett og fett fra kjøtt skal man ha. Les ny forskning......... statens kostholdsråd er gamle og utdaterte

Skrevet

Så dra til McDonalds da, om du liker den maten de serverer der Selv synes jeg den smaker helt pyton. Og koster altfor mye i forhold til kvaliteten. Foretrekker å tilberede maten selv, og har dermed kontroll på hva den inneholder. Bedre på smak blir den også.

Skrevet

Tror det er svært få som har Taco en dag og pizza en annen dag i uka sånn til vanlig, som HI skriver i sitt første innlegg.

Skrevet

Var den til meg? Ja, jeg spiser av og til på McDonalds jeg, er nok der 1-2 ganger i måneden. Jeg syns det er kjempegod mat. Men jeg spiser aldri pølse på bensinstasjon eller anen type gatekjøkkenmat, det syns jeg ikke noe om. Stort sett er det hjemmelaget mat laget fra bunnen av som gjelder, så jeg koser meg på McDonalds innimellom med god samvittighet! At du ikke liker maten der, det driter jeg i. Hvis man ikke liker maten, så spiser man selvfølgelig ikke der. Det sier seg selv.

Skrevet

At du liker maten på McDonalds, driter jeg i.

Skrevet

kjære vene....

Problemet med fast food er jo i førstr ekke friteringen og skkeret i drikken!!!!

Håper virkelig dette var et tulleinnlegg???

Og 3 taco-lefser med fyll er da mye mer MAT enn et happymeal:)

Skrevet

Enkel mat er da ikke det samme som junk??

Spiser gjerne pizza eller taco en gang i uka vi, men da i sunn variant:)

Skrevet

Mine barn tar masse mais, tomat, agurk, blomkålbuketter, annanas, paprika og sikkert andre ing også om vi har det, selvfølgelig som regel sammen med kjøtt.

Kjøttdeigen er av kylling og den er spedd med revne gullerøtter. Det er godt.

Skrevet

De fleste spiser ikke junk ett par dager i uka. Mat kan være veldig enkel uten å være usunn. Kyllingsalat er for eksempel veldig enkelt, men du kan også enkelt gjøre den veldig sunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...