Gå til innhold

Goder ved å bo i Nord-(norge- tromsø)???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har søkt på UIT(tromsø), og UIS(stavanger)

Mener å ha lest at en får mer barnebidrag i nord? og at det er andre økonomiske goder.(barnehage? reisestipend/flyttestipend? skatt?)

Kan noen gi meg info?? Studiene er like, og veier opp og imot....

Vi har hus, bil, to barn under 4... Er ikke bare bare og "røske" opp i det stabile livet... Leier sannsynligvis ut huset, håper mannen får permisjon og en ny ok jobb....

Skrevet

Det er flere økonomiske fortrinn ved å bo og jobbe i Nord-Troms kommunene og Finnmark. Nord-Troms kommunene som vedtakene gjelder er Kåfjord, Kvænangen, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy, Storfjord og Karlsøy.

Nedskrivning av studielån

Alle som bor og jobber i Nord-Troms og Finnmark vil kunne få en årlig skattefri nedskrivning av studelånet på 10% av lånebeløpet og maksimalt kr 25.000 per år. Lånekassen fastsetter kravene som må være innfridd.

Lavere skatt

For skattytere i Nord-Troms og Finnmark er satsen 24,5%. Dette er 3,5% lavere enn resten av landet. Alle som er bosatt i Nord-Troms og Finnmark får et inntektsfradrag for alminnelig inntekt på kr 15.000 (Klasse 1) eller kr 30.000 (Klasse 2). Toppskatten for trinn 1 er 7% noe som er 2% lavere enn resten av landet.

Mer i barnetrygd

Finnmarkstillegget som gjelder for Nord-Troms og Finnmark er per barn kr 320 i måneden eller kr 3840 per år.

Fritak for el-avgift på forbruk

Nord-Troms og Finnmark vil også i 2010 være fritatt elavgiften.

Ingen arbeidsgiveravgift

Det er fritak for arbeidsgiveravgift for de fleste virksomheter som er lokalisert i en kommune i Nord-Troms eller Finnmark.

Skrevet

Du må forresten sjekke om Tromsø er med i tiltakssonen, er ikke helt sikker på det skjønner du..

Skrevet

takk for rakt svar:)

Skrevet

Ingen av disse økonomiske fordelene gjelder for Tromsø kommune.

Skrevet

om du skal studere på UIT,blir du nok ikke å bo så langt nord at du får disse finnmarkstilleggene..eneste jeg tror er at de ennå har barnehage(kan ikke si noe om hvordan d ev.er med plass dær)men uten at jeg er god på skatt så mener jeg og ha hørt en gang at vi betaler litt mindre skatt enn sør,eller så har vi noe mer feriepenger..men dette er som sagt ikke noe jeg er sikker på:)

Skrevet

Du har ingen skattemessige fordeler ved å bo i Tromsø, heller ikke billigere barnehage eller økt barnetrygd. Tromsø er en koselig by, men det er dyrt å både kjøpe og å leie bolig her, og sommer og varme er en sjeldenhet. Hadde det ikke vært for at jeg kommer herfra og dermed har min familie og mine venner her, hadde jeg flyttet sørover sporenstreks. Mao: Jeg ville valgt Stavanger :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...