Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #26 Skrevet 5. mai 2010 Hei HI Jeg har jobbet i barneverntjenesten, og det skal ganske mye til før bv dukker opp på fødeavdelingen. Da ligger det en ganske alvorlig bekymringsmelding til grunn for dette. Det er også slik at i bv må man tenke på barnets beste, og jeg har selv vært med på å måtte be en mor om å få ta med barnet hennes, for plassering. Jeg syntes på mange måter synd på moren, da jeg selv også har barn, men bv kan likevel ikke la være å handle i fare for at mor skal bli lei seg. Selvfølgelig vil enhver mor (eller far) bli lei seg og sint for at bv er koblet inn i familien, og det forstår faktisk de fleste som jobber i barneverntjenesten også. Men som nevnt... det er BARNEvern og ikke FORELDREvern, selv om man av og til kan undre seg på hvem det tas mest hensyn til i f.eks Fylkesnemdene.......
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #27 Skrevet 5. mai 2010 Tøv. Du vet ikke engang om Barnevernet har undersøkt de familiene der barna ble drept. Ofte var det ressurssterke mennesker som det klikket for, da de ikke klarte påkjenningen med samlivsbrudd og oppløsning av familien. F.eks. familiefaren i Stavanger som drepte familien sin. Han jobbet i et oljeselskap og hadde alt på stell. Men det ble for mye for ham med et økonomisk nederlag. Jeg nekter å tro at Barnevernet har hatt noen undersøkelse mot den familien. Ofte er det nettopp det at det går så bra, som gjør prestisjen så høy.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #28 Skrevet 5. mai 2010 Ser dere hva HI skriver??? I denne sak viste det seg at det var en grunnløs bekymringsmelding. Et minstemål av hva man SKAL kunne forvente av et proffesjonellt er at de utviser respekt nok for den de skal undersøke til at de presenterer seg og gir informasjon om hva som kan skje osv, før de kommer med ultimatum. Og etter hva jeg forstod så var det mangel på dette minstmålet av respekt HI etterlyste. En annen ting er at hvis man er førstegangsfødende, nettopp født, og sliter med å få i gang ammingen så er man mer mottakelig for å havne i ubalanse. Selv om dere andre selvhøytidelige tupper her på DIB ikke under noen omstendighet hadde havnet i ubalanse av å bli behandlet slik så la meg minne om at mange mødre gjennomgår også en traume i forbindelse med fødsel. Noen får tilogmed fødselsdepresjon. Skal man laste et menneske for å ha en kraftig mental reaksjon når hun blir behandlet uten respekt? Skal man laste en mor for å ha hormoner som raser i kroppen og gir seg utslag i "mental ubalanse" etter at bv har opptrådt uaktsomt og respektløst? Selvfølgelig skal man ha barnet i fokus, men det har man altså ikke ved å behandle mor repsktløst. De har faktisk plikt til å opptre med respekt for mennesker de møter uansett hva disse menneskene måtte ha gjort. Fikser de ikke det så har de valgt feil yrke.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #29 Skrevet 5. mai 2010 Ærlig talt, hvor mange mødre i en slik situasjon tror du ville sagt at bekymringsmeldingen var helt på sin plass å komme med?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #30 Skrevet 5. mai 2010 Skremmende med blind tillit til Barnevernet. Tror du virkelig at alle yrkesgrupper gjør feil og tabber, men IKKE Barnevernet?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #31 Skrevet 5. mai 2010 Jeg sier ikke at jeg har blind tillit til barnevernet, men jeg sier at jeg ikke tar for god fisk alt som "uskyldige ofre" hevder :-)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #32 Skrevet 5. mai 2010 Nei, for noen har sendt en bekymringsmelding, og dermed er de stigmatisert og mistenkeliggjort.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #33 Skrevet 5. mai 2010 Skremmende mange med blind tillit. Er mange erstatningssaker mot barnevernet.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #34 Skrevet 5. mai 2010 annie 21:05 Er enig med deg i at det er skremmende mange med blind tillit til bv. Nyskjerrig på disse erstatnignssakene mot bv. Hvor finner man de? Har du et tips til hvordan finne frem i jungelen. For når man søker opp så får man bare de ekstreme hat sidene mot bv. Jeg er stor tilhenger av bv, men da et bv som fungerer slik det skal. Et bv som gjør jobben sin i hht lover og regler. Og vil ikke sette min lit til disse hat sidene.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #35 Skrevet 5. mai 2010 Jeg vet ikke med dere, men jeg hadde i hvert fall blitt stempla som "mentalt ustabil" like etter fødselen. Ammingen gjorde vondt som fy, og jeg var et hormontroll uten like. Enten gråt jeg, var hoppende glad, eller ble skikkelig sinna for småting. Hadde barnevernet da kommet inn, vet jeg ikke hva jeg hadde gjort - jeg hadde i hvert fall ikke reagert sånn som jeg vanligvis ville reagert. I den situasjonen hadde de nok ikke tenkt på meg som normal, selv om jeg er høyst oppegående til vanlig. Så når HI forteller at hun ble urettmessig anmeldt til barnevernet (hun sier jo selv at påstanden i bekymringsmeldingen ble motbevist i løpet av et par dager), og etterpå "hanket inn" på grunn av sin reaksjon, da er det noe som skurrer i mitt hode. Dessuten KAN man jo opptrå litt forsiktig rundt et hormontroll av en barselkvinne... Barnevernet har ikke bestandig rett.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #36 Skrevet 5. mai 2010 Ønsker ikke å legge ut for mye detaljer men... meldingen som utløste det hele viste seg å være levert av far som tidligere hadde truet mor med å "la hu få svi om hu ikke tok abort" meldingen gikk ut på at mor var sprøytenarkoman, noe som ikke kunne motbevises første dagen da det tar litt tid å få svar på prøver og innhente opplysninger utover det at det ikke fantes synlige spor. Det jeg er frustrert over er bv sin fremgangsmåte, IKKE at de tok meldingen på alvår, for det forventer jeg at de gjør. HI
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #37 Skrevet 5. mai 2010 Hvis du ikke selv var tilstedet så kan du faktisk ikke være sikker på hvordan de gikk frem heller. Mor kan gjerne overdrive for å få sympati eller for det var slik hun oppfattet situasjonen. I stressende situasjoner glemmer man ofte i ettertid hva som egentlig skjedde. Når hun forklarer fremgangsmåten til barnevernet så var det hennes oppfattelse. Jeg har ikke blind tiltro til barnevernet, men har hatt veldig mye med dem å gjøre privat. Vi har dem her minst 4 ganger i året, har hatt x antall saksbehandlere og jeg vet at de behandler folk bra. Selvfølgelig finnes unntak her også som i andre yrker, men saken er den at det i de fleste tilfeller er slik at "offeret"/mor overdramatiserer og mener det ikke er grunnlag for at barnevernet er innvolvert. Det er sjeldent barnevernet som lager dramatiske situasjoner, de blir bygget opp av f.eks mor som i dette tilfelle.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #38 Skrevet 5. mai 2010 de fleste erstatningssakene mot barnevernet handler jo om at barnevernet IKKE har grepet inn når de skulle eller burde.....
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #39 Skrevet 5. mai 2010 Snakk om generalisering og å sette folk i bås da, HI.. Her skjærer du jo virkelig alle under en kam! Det er vel i barnevernet som i alle andre yrkesgrupper; det vil dessverre alltid være noen som er fullstendig ubrukelige og uegnet til jobben. Det blir vi nok aldri kvitt! Jeg jobber med barnevern, men ikke i førstelinja, og jeg må jo faktisk si at jeg syns det er nesten værre med alle de sakene som blir henlagt og ikke fulgt opp, men som så absolutt burde ha vært undersøkt! Mørketallene er dessverre store :-( Og som ei over her også poengterer, så tropper ikke BV opp på føden etter bare en mld.. Og det HI sier om at de har forsøkt å tvinge mor til å skrive under, ja hvis det stemmer så har de jo helt tydelig brutt loven.. Det er noe som skurrer her!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #40 Skrevet 5. mai 2010 Helt utrolig at ikke foreldrene får en reel sjans til å være foreldre før barna blir røvet. Om 30 år kommer vi til å se tilbake på det hele med like stor skrekk som da de tok barna fra sigøynere og samer. Grøss.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #41 Skrevet 5. mai 2010 Der har vi det - barnevernet RØVER barn vekk fra foreldrene!! Og det er ALLTID på feil grunnlag! Barnevernet tar aldri noen riktige grep eller avgjørelser! La oss avskaffe hele greia med en gang! Koster masse penger på statsbudsjettet også, og de pengene kunne jo ha gått til spa-behandling til trengende mødre eller noe!!!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #42 Skrevet 6. mai 2010 Du trenger hjelp...sikkert av både psykolog og barnevernet!!!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #43 Skrevet 26. mai 2010 Dytt... (for dere som vil se helheten i den andre tråden)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #44 Skrevet 26. mai 2010 Dette er ikke samme damen. Det er mange på dib og bim som har pågående barnevernssaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå