Gå til innhold

Angående overtid, igangsetting mm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har gått over tiden, hvor mye gikk dere over? Syns dere det var skummelt (som i redd for at det skulle bli noe galt med barnet, komplikasjoner...)? Hvordan gikk det underveis i fødselen?

Lurer også på hvilke komplikasjoner (foruten at barnet dør) som kan komme som følge av overtid?

Meg: gikk elleve dager over (men ting var i gang på natt til dag ti), fødselen gikk forsåvidt bra, et drøyt døgn frem til aktiv fødsel, deretter tre timer, men vakuumforløsning rett etter full åpning, pga dårlig fosterlyd og mekonium i fostervannet.

Skrevet

...fødselen kom i gang av seg selv.

Skrevet

GIkk 11 dager over og ble i gangsatt med modning 10. dagen, natt til 11. dagen gikk vannet og riene hoppet opp til max ganske kjapt.

Fødselen varte i 14 timer og endte i vakuum pga dårlig fosterlyd.

Var utrolig glad for å bli igangsatt da jeg ikke hadde holdt ut 1 dag til pga kraftig bekkenløsning.

Var ikke bekymret for babyen, han hadde det veldig godt inni der.

Skrevet

Gikk 10 dager over. Var på overtidskontroll på dag 10. Ultralyden viste lite fostervann, og jeg ble sendt rett ned på føden til igangsetting.

Jeg synes det var ekkelt å gå så lenge over termin. Jeg var inne på føden en tur pga lite liv på dag 7 over termin. Da var alt fint, og bra med fostervann. Skummelt at det kan endre seg så mye på 3 dager.

Hadde samme lege på overtidskontrollen som da jeg var inne pga lite liv, det er jeg utrolig glad for!

Skrevet

Anonym 19.49 her..

Fødselen tok 18 timer fra første (og eneste) modningspille til jenta var ute. Ting gikk av seg selv etter modningspillen, og hadde kun lystgass (som ikke hjalp noenting!) som smertestillende.

Jenta ble forøvrig født på dag 11 over termin.

Skrevet

19:28 her igjen..

MÅ legge til at jeg hadde 3 modningspiller før noe skjedde..var ikke moden i det hele tatt 10. dagen etter termin(!)

Skrevet

Jeg gikk 16 dager overtid. Ble satt igang med modningspille på morgenen på dag 14, men det skulle vise seg at jeg skulle trenge en del av disse før noe skjedde selv om jeg fra før var moden og hadde 2 cm åpning!

Fødselen gikk veldig greit, frem til slutten av pressriene. babyen fikk da plutselig ustabil og lav fosterlyd og det hele endte med vakuum. Fikk 2 pressrier på meg til å få henne ut på egenhånd, men jeg trang bedre tid på meg! Fødselen tok 5 timer.

Jordmødrene sa til meg etter alt var over at grunnen til at det ble litt problemer på slutten var at babyen hadde ligget for lenge i magen!!

jeg ser her nå at det er flere av dere som har opplevd ha få problemer med fosterlyden under fødslen så det må jo ha en sammenheng med at det ikke er bra å gå så lenge over?

Jeg var redd for å gå lenge over i forkant, og redslen er ikke mindre nå etter å ha fått bekreftet at det er en risiko der!!

Skrevet

Anonym 19.49.. igjen :)

Hos meg var det også dårlig fosterlyd mot slutten av fødselen, så det er nok sikkert noe i det.

I mitt tilfelle ble det ringt etter barnelege, men så var hun plutselig ute og i fin form, så da behøvde ikke legen komme allikevel.

Skrevet

HI her

jeg også merker meg at flere har fått dårlig fosterlyd.. Selv var jeg ikke bekymret, men jeg kjente liv hvertfall hver halve time, så det hjalp jo..

(signerer det med lystgass!)

Skrevet

Sykehuset hadde policy å sette igang max 10 dager over termin og jeg var på overtidkontroll 7 dager over termin. Det var da litt lite fostervann, men ikke farlig lite. Fikk velge om jeg ville igangsettes der og da, eller vente til dagen etter. Jeg ville bare komme i gang og få det overstått. Jeg var helt umoden så ble satt i gang med modningspille.

Denne funket bra, og 6 timer senere var jeg moden og hadde 1 cm åpning, og ctg viste rieaktivitet som jeg såvidt kunne merke i form av murring. Ble strippet og fikk klyster. 1 time senere begynte jeg å merke riene. Etter enda en time hadde jeg rier annethvert minutt, og det hadde jeg resten av fødselen. Hadde fine og virksomme rier av meg selv, jeg følte jeg hadde god kontroll, og jobbet meg fint igjennom de. Det føltes aldri så vondt at jeg ville ha noe smertestillende.

Etter 6 timer med rier tok de vannet og jeg fikk da pressetrang, men jeg hadde ikke nok åpning og babyen låg for høyt oppe til at jeg kunne presse. Hadde trykketrang i to timer før jeg kunne begynne å presse. Presset så i en time uten at noe skjedde. Lege ble tilkalt for vakuumforløsning, han konstaterte raskt at det var snakk om stjernekikker. Måtte fire forsøk til med vakuumet før babyen endelig kom. Han svelget fostervann og slim på veien ut, så fikk han brystet et lite minutt før de tok han med ut for å jobbe litt med han.

Jeg vet det ikke sikkert, men jeg har en mistanke om at han ble stjernekikker fordi fødselen gikk såpass raskt, og at jeg pga rier i lårene ikke klarte å gå så mye oppe som jeg burde.

Ellers var det en ukomplisert fødsel(9 timer fra første rie til han var ute). Babyen hadde det helt fint underveis i fødselen, og han var helt gjennomsnittlig i størrelsen.

Skrevet

Ble lagt inn til igangsetting etter 14 dager på overtid og uten tegn på at noe kom til å skje med det første. Det ble satt modningspiller og jeg måtte pent være på sykehuset. Natt til dag 16 satte det hele i gang i en helvetes fart. Åpningsfasen gikk altfor fort, alt ble bare tull og krøll. De lot meg ligge for lenge med rier uten at noe skjedde osv osv. Til slutt forsøkte de vakeum uten at det nyttet og så ble det snitt i ett forykende tempo. Overlegen sto i giv akt dagen etter og unnskyldte den behandlingen jeg fikk og var tydelig lettet over at mor og barn ikke led noen varige men....

Skrevet

Huff, det hørtes ikke ut som noen grei fødsel..

Skrevet

Min(anonym 20.29) du tenker på. Jeg syns ikke den var noe ille jeg, hadde glatt gjort det igjen. Jeg tåler visst en støyt. De sa hvertfall til meg dagen etter at jeg må ha høy smerteterskel. Ikke pga fødselen, men diverse som hendte rett etterpå, for da hadde de "herjet" litt med meg.

Skrevet

Vannet gikk 12 dager over termin, var ikke moden og han hadde bæsjet i vannet. Etter flere modningspiller og gelè selv med sterke rier hvert andre min klarte jeg ikke å "åpne meg selv". Så legen satt med begge hender opp i kusa mi for å åpne meg i et par timer men selv ikke da klarte de å komme opp i ti cm. Da jeg var ni cm åpen mistet de fosterlyden og jeg ble sendt inn i full narkose til katastrofesnitt.

Våknet med store infeksjoner og bare RISTET ukontrollert, ble lagt i søvn igjen. Da jeg våknet neste gang fikk jeg se han, vi hadde begge ille infeksjon og var på sykehuset i ni dager før vi ble friskmeldt og fikk dra hjem.

Føler ikke selv at jeg fikk være med på fødselen. Ikke selve forløsningen eller å se han før mange timer etterpå.

Bittert...

Jeg mener at de hadde kunnet handlet tidligere å gitt meg epi eller spinal så jeg hadde kunnet være med på keisersnittet ihvertfall. Jeg hadde høy feber under åpningen og hadde lite å gi.

Men, men...

Skrevet

Jeg ble igangsatt på dag 13 over tiden. Lå på fødeavdelingen i 4 døgn før babyen kom. Fikk modningstabletter, gele, ble satt inn ballongkateter, tok vannet og ble satt på drypp. Fikk aldri mer enn 3 cm og det var ikke lenger medisinsk forsvarlig å holde på. Endte i keisersnitt på dag 16. Fikk spinal og var våken. Ukomplisert. Stor og fin baby.

Ble undersøkt med ultralyd når jeg ble lagt inn, det var rikelig med fostervann og babyen (og jeg) hadde det fint. Jeg var faktisk ikke redd for at noe kunne gå galt, før lenge etter fødselen. Da gikk det opp for meg hvor lenge jeg faktisk gikk over tiden og hvor sprøtt det var. Noe jeg aldri mer ønsker å gå igjennom. Sykehusoppholdet var forferdelig. Jeg var førstegangs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...