Gå til innhold

Hvorfor sier folk sambo om samboeren sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo en helt tåpelig forkortelse som endrer betydningen helt. Sambo er en rasebetegnelse, og også et navn som i gamle dager ble brukt på negre i tegneserier og slikt....

Eller kanskje det er jeg som tar feil? Kanskje disse som sier det faktisk snakker om en sambo som de tilfeldigvis også er samboer med?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sambo_(racial_term)

http://www.ferris.edu/jimcrow/picaninny/sambo.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at du sikter til mitt innlegg under *rødme* Dette visste jeg faktisk ikke! siden jeg er mulatt selv er jeg hvertall ingen rasist :)

Men nå som jeg vet at betydningen er mer enn en forkortelse tar jeg den!

Skrevet

En rasebetegnelse???

Skrevet

Lurer jeg også på. Det blir jo bare to små bokstaver kortere, og høres i grunn ganske teit ut.. :P

Skrevet

Jeg kalte bare min for Dumbo jeg.

Skrevet

Nei så tragisk.. Knis! =)

Skrevet

Kanskje folk er påvirket av svensk? Det heter sambo på svensk. Bare en teori...

Skrevet

Virkelig? For jeg trodde det fremdeles het "samboare" på svensk.....

Skrevet

Man kan si begge deler. Men uten å ha noen statistikk tror jeg sambo er mest vanlig. Det er det man hører til vanlig og det som brukes i skriftspråket. Det heter for eksempel samboavtal og ikke samboareavtal.

Skrevet

Lettere å skrive "sambo" enn "samboeren min" .

Fatter ikke hvorfor det er et så stort problem for så mange... %)

Skrevet

Å sambo, en samboare

Skrevet

min sambo

Skrevet

Ja hvorfor ikke. Man kan jo kalle hverandre for sambo og bimbo. Så kan barna hete dumbo og jumbo og lille plumbo. =)

Skrevet

Hei

Min manns bestefar var Sambo (altså halvt afrikansk avstamning og halvt indiansk) så jeg vet faktisk at det har en slik betydning. På norsk er vel heller negergutten sambo noe man husker fra sanger fra frem til 60 tallet og ikke noe unge voksne i dag vil ha et forhold til.

Synes ikke det var noe rart å si sambo om mannen min før vi ble gift. Vil tro at mer enn 99% av Norges befolkning umiddelbart skjønner at du snakker om en samboer når du sier sambo. Og at praktisk ingen vet at sambo har en rasemessig betydning (som ikke blir brukt på norsk). Så jeg ser ingen grunn til at man ikke skal si sambo om sin samboer.

Synes det virker som om du kun prøver å vise oss alt hva du vet i et forsøk på å heve deg over oss vanlige...

Skrevet

Nei aldeles ikke. Langt i fra. Jeg har bare kunnskap til barneboka om lille negergutten sambo, og har aldri i mitt liv hørt noen si det om sin samboer før jeg leste det her. Det er vel en forkortelse folk ikke bruker mundtlig da. Jeg vet at hadde jeg sakt det i min omgangskrets, eller til familie, ville alle trodd jeg hadde blitt rasist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...