Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom en elev i 10. klasse i matematikk har karakteren 4 på en 2-timersprøve og en svak 5-er på heldagsprøven før sommeren (som så vidt jeg har forstått skal telle mest ettersom det er en vurdering av hvor eleven er mot skoleslutt), hvilken karakter ville du gitt i standpunkt?

Skrevet

Fire, fordi 5'ern er svak og har eleven en 4'er kan jeg ikke ignorere den og gi en klar 5'er på kortet.

Skrevet

Ja, forstår jo sånn halvveis, men jeg ser ikke hvilken glede det er for en lærer å bevisst sette ned når det er avgangsår og alt.

Skrevet

4.

Det er ingen glede, men man må jo vurdere objektivt.

Skrevet

Men hvis man vekter dette blir jo resultatet 4,71. Skal ikke heldagsprøven telle mest?

Skrevet

Synes de har hatt litt lite prøver, jeg, men arbeidsinnsats i timene teller jo om man vipper elevene opp eller ned.....

Skrevet

Jeg ville gitt eleven en prøve til, hvor han/hun kunne vise om det var riktig med 4 eller 5.

Vi gjorde det med noen elever som vi var usikre på.

Skrevet

Synes også det var lite grunnlag for å sette en karakter.

Mulig lekseprøver og andre småtester også er tatt med.

Skrevet

Har ingenting med glede å gjøre, men at det er viktig å vurdere hver elev objektivt som den over her sier. Synes selv det var lite grunnlag å sette karakter på. 4'ern drar dessverre ned, spesielt om det er en svak 5'er som var på heldagsprøven. Hadde ikke satt annen karakter enn 4 på kortet.

Skrevet

Alt for svakt grunnlag å sette karakter på!

Den svake 5-eren kvalifiserer ikke til en 5-er på kortet uansett, så på dette utrolig svake grunnlaget så blir karakteren 4 i standpunkt.

Men spør du meg så kan man ikke sette karakter i matte på så svakt grunnlag, og denne eleven bør absolutt prøves minst en gang til før standpunkt settes.

Skrevet

Prøver spiller mindre rolle, og man legger ikke lenger snitt til grunn for vurdering. Man skal vurdere skuttkompetansen til eleven. Så om en elev har en 2er, en 3er og en 4er er det ikke sikkert han får mer enn 2 likevel. Det kommer an på vektingen av de ulike læreplanmålene. Innsats i timen skal ikke vektlegges. Kun prestasjoner. Noe som er litt trist for oss lærere fordi vi ikke kan belønne de som er svake og jobber utrettelig i forhold til de som sover seg til 3ere.

Vurdering er vanskelig.

Skrevet

Skriver under Doppler her. Man har ikke lenger anledning til å regne ut snitt. Avgangskarakteren skal ikke gjenspeile karakternivået gjennom året, men beskrive elevens kompetanse på det tidspunktet karakteren blir gitt. Har læreren laget en god heldagsprøve dekker den alle læreplanmålene. Dermed er en svak femmer en femmer, uansett hva man har gjort før på året. Det at eleven har oppnådd denne karakteren på prøven betyr jo at eleven har kompetanse nok til å få fem, svak eller ikke. Dersom læreren har utelatt noen læreplanmål på heldagsprøven som ble testet på 2timersprøven, vil karakteren bli fire.

Hadde jeg vært i tvil, ville jeg ha tilbudt eleven en muntlig høring i de områdene som trakk karakteren ned, for å vise at han / hun hadde oppnådd høyere kompetanse her.

Dere lærere over her som sier at fireren trekker ned, må lese de nye forskriftene om vurdering.

Skrevet

Tusen takk for svar, dere har vært til stor hjelp! :-)

Skrevet

skuttkompetanse er det lærere har på kveldstid, jeg mener så klart sLuttkompetanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...