Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i borettslag, og har felles søppeldunker med 19 andre leiligheter.

Var nettopp oppe med søppelet, og det første jeg ser når jeg åpner papirdunken er massevis av plast! I neste papir-dunk var det masse isopor, og i tre av fire kompostdunker var det plastposer! Og slik er det hver gang jeg er oppe med søppelet..

Forstår virkelig ikke hva som er så utrolig vanskelig med å forstå at i papir-dunkene skal det papir, og i kompost-dunkene skal det kompost! Ingen med hodet på rett plass tror at plastikk er nedbrytbart!!

Har prøvd å ta det opp med styrelederen for borettslaget, man han er så lat, er ikke vits i å få sagt noe til han..

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Blir så irritert av å se dette, vil ikke la det fortsette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er tragisk.

Voksne folk som ikke bryr seg skulle få bodd i søpla si.

Det er jo andre som må ta dritjobben etter de, sånn de alltid har hatt det.

Skrevet

Kan du ikke bare hive søpla der det er plass? Ser ikke helt problemet, alle er ikke like miljøbevisste, sånn er det. Jeg gidder ikke ha egen beholder til matavfall, plast OG papir, her går alt i restavfall, utenom papir, av og til.

Skrevet

Ta kontakt med kommunen og presenter problemet. Det er helt sikkert ønskelig fra deres side at dere kaster riktig avfall i riktig dunk. Hør om det er mulig å få en person til å informere om dette på neste møte i velforeningen, eller levere ut et skriv til alle leiligheter om at de ønsker at folk skal kaste riktig. Kanskje det går...

Skrevet

Sånne som deg skulle hatt i ræva!

Skrevet

19.24, hvis dere har egen søppeldunk, og ikke felles slik som HI, kan jeg ikke helt skjønne hvordan dere har plass til alt det i restavfallet.

Hos oss er restavfall stappfullt, matavfall halvfullt og papp stappfullt. I tillegg gjerne en søppelsekk full med plast, hver gang det hentes. Aldri i verden om alt ville fått plass i restavfallet.

Skrevet

Ja sånt er like irriterende som når folk fyller offentlige askebegere med PAPIR! Hallo liksom! Hvor tett går det an å bli?

Og i tillegg klager ikke-røykere over at vi kaster sneiper overalt...

Skrevet

Takk for svar! :)

Det med møte i velforeningen går ikke, for som sagt så er styrelederen i borettslaget så lat, har ikke hatt årsmøte på to år nå.

Men, tror jeg skriver ett skriv og legger i postkassene til alle jeg! :)

Noen trenger tydligvis å få forklart at papir, og bare papir, skal i papir, osv..

HI

Skrevet

Vet dere egentlig hva som skjer når de blir tømt på fyllinga?

Alt blir blandet sammen.

Kjenner en som jobber der, og han sa at alt blir blandet.

Vitsen med å sortere var at vi lærte det, for de skulle jo få et system etterhvert..

Skrevet

Høres ut som om du tror hele Norge har samme søppelfylling.

Jeg har selv vært på fyllingen her og sett, alt blir sortert, og jeg har selv kjøpt plantejord der som en gang var kompost.

Nå har jeg skrevet ett skriv som går i postkassen til alle her i morgen:)

HI

Skrevet

Alt blir sortert her og, men ser jo ikke hvor søppelbilen tømmer da.

Men, lev i trua du:-)

Skrevet

Lev i trua?

Jeg skrev jo at jeg har vært på søppelfyllinga å sett at alt blir sortert der.

Skrevet

Ja, du lever i trua.

Denne fyllinga jeg vet om sorterer også, og har kompost.

Men, til syvende og sist blir det blandet.

Skrevet

Det finnes sikkert steder hvor ting blir blandet, men det er ikke noemalen. Noen ganger er det noe som skal blandes for å få riktig temperatur på ovner til fjernvarmeanlegg ol, men normalt blir de ulike fraksjonene behandlet på sin egen måte. Hvis du mot formodning skulle snakke sant driver den fyllinga du har besøkt ulovlig.

Skrevet

Når det gjelder plast i komposten så fnnes det nedbrytbare plasttyper, men det var vel ikke den typen plast du ergret deg over.

Er problemet hos dere at noen beholdere blir fulle og folk da bruker de andre eller at folk virkelig ikke gidder å sortere? Prøv å ta det opp. Det kan ende med at dere må betale mye for å hente søppla om alt må deffineres som restavfall. Ettersom det stort sett er mengden restavfall man betaler for kan det bli DYRT!

Skrevet

Nei, det var vanlige plastposer fra for eksempel kiwi. Skrev i skrivet jeg puttet i postkassene idag at dagligvarebutikkene solgte poser spesielt egnet for kompost.

Dunkene er ikke fulle i det hele tatt, det er det så er så irriterende. Folk hiver bare i den nermeste, uansett hvilken farge det er på lokket. Når jeg så i komposten igår var det to-tre poser i hver, dekket akkurat bunnen. Så det er ikke plassmangel som er problemet, det er bare latskap og idioti.

Jeg vet hvertfall at på vår søppelfylling blir ikke alt blandet til slutt, og ihvertfall ikke komposten. Og det vet jeg fordi jeg som sagt selv har kjøpt plantejord fra fyllingen som en gang var kompost. Derfor irriterer jeg meg over plastposer i komposten.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...