elma82 Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Mini på 6 mnd (ble det akkurat) har spist grøt en mnd nå, begynte med risgrøt med banan men gikk over til hirsegrøt med div fruktmoser i. Har to uåpnede pakker med 4 mnd grøt stående, Hipps risgrøt med banan og fersken og Nestles havregrøt med ris og hvete. Er det lurt å gå over til 6 mnd grøt nå? Eller skal jeg introdusere en av de jeg har stående? Bør vel sakte begynne med litt glutenholdig grøt nå. Hvilke 6 mnd grøter anbefaler dere? Gjerne en som metter godt (Selv om mini dessverre ikke ser ut til å være en av dem som sover lengre strekk på natta pga fast føde..) Kommer nok til å fortsette med hirsegrøten, men kan jo være greit med variasjon etter hvert.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Med eldste her begynte vi ganske raskt rundt 6 mnd med den godnatt-grøten fra Småfolk (tror det er småfolk som har den... Ble litt usikker akkurat nå...) og da syns jeg han sov veldig greit om natta... Ser fram til å prøve den med minsten her også om en mnd tid... Håper den vil ha samme virkning på ham... Eller iallfall at han sover litt bedre om natta enn han gjør nå... Ellers syns jeg havregrøt var en av de grøtene som virket som den mettet lenge på eldstemann da han var i den alderen...
elma82 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2010 Takk for tips! Det er Småfolk som har godnatt-grøten ja, sto og så på den i butikken tidligere i dag. Kjøper den i morgen jeg, det skader jo ikke å begynne forsiktig med den. Gav du den rett før sengetid? Litt bedre nattesøvn hadde gjort seg her i gården også. Tror dessverre ikke han våkner fordi han er sulten - egentlig - men når han først er våken synes han visst han kan få pupp likevel.. Men, om ikke annet så blir det lettere for meg å "nekte" han mat av og til om natta hvis jeg vet han er ordentlig mett. Han spiser alt han får av fast føde, virker temmelig ukritisk, gjør ingenting om grøten er kald f.eks. Men drikker ikke store mengder melk akkurat, virker som han bare tar akkurat det han trenger før han vil leke og utforske verden videre. Kjedelig å ligge ved puppen om dagen, men om natta er det helt topp...
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Ga Godnatt-grøten like før leggetid, ja. Først melk og grøt, så pysj og evt tannpuss og så senga:) Kan jo fort hende han bare våkner av "gammel vane", ja... Får håpe det går seg til når han får i seg bra med mat på dagen. Er som du sier, iallfall enklere å nekte mat om natta når man vet at babyen er ordentlig mett i løpet av dagen og kvelden:) Lykke til!
Gjest Kira06 Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Vi begynte med havregrøt med banan når hun var cirka 6,5 mnd. Hun hadde frem til da spist litt forskjellige typer grøt (uten at det hadde virket inn på søvnen). Jeg startet med halv porsjon første dagen, men gikk opp til hel porsjon neste dag. Tenkte at de ikke var noe vits med veldig rolig introdusering ettersom hun hadde smakt så mye annet. Og det gikk helt fint. Nå gir vi havregrøt med banan på morgenen og hvetegrøt med eple på kvelden, i tillegg til grønnsaker på dagen. To måltid med fast føde hjalp ingenting på nattesøvnen hennes, men når vi økte til tre måltid per dag sov hun hele natten. Noe som var sjokk her i gården, ettersom vi er vant til å fly opp hele natten:) Selvfølgelig går det litt opp og ned, men som regel sover hun hele natten nå. (Er snart 8 mnd)
alvesnuppa <3 Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Her var det også slik at når vi begynte med 3 måltider med fast føde om dagen, så sov hun hele natten igjennom. Så det er enda håp, Elma Av grøt, så er hun veldig glar i Nestle sin havregrøt med banan og aprikos, og Småfolk sin god natt grøt. Når barna har blitt 6 mnd, har de behov for mer jernholdig mat. Grøtene fra 6 mnd og oppover har et tilpasset jerninnhold, slik at de små får i seg det de trenger. Men hadde jeg vært deg, hadde jeg nok sikkert gitt ett og annet grøtmåltid med de 4 mnd.grøtene, eller blandet litt. Mange grønsaker som inneholder mye jern, som du ev. kan gi til middag i tillegg
mamman til to gutter Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Med eldste begynte vi med grøt når han var ca6mnd, da begynte vi med 4mndgrøt og etter et par uker når vi var oppe i full posjon, begynte vi med måltid nr2 og da ga vi 6mndgrøt. Anbefaler deg å begynne forsiktig når du innfører gluten. Vår gutt reagerte hvertfall på det med å få vondt i magen. Begynn med et par teskjeer i begynnelsen og øk mengden litt hver dag. Fortsett med 4mndgrøt på kvelden og gi 6mndgrøt på formiddagen til du vet at han ikke får vondt i magen av den, så slipper du å ligge våken hele natta med en gutt som hyler pga vondt i magen...
Nutta25 Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Gutten min spiser Havregrøt med banan og aprikos 6 mnd. Det metter veldig godt ihvertfall..
elma82 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 6. mai 2010 Takk for gode råd. Nå står Godnatt-grøten på kjøkkenet, så i morgen formiddag begynner vi forsiktig med ei teskje for å se om det går bra. Utrolig godt å høre fra dere med babyer som sov hele natta da de begynte med 3 måltider pr dag! Nå spiser han to, har spiser glupsk alt jeg gir han, så kan kanskje snart begynne med nr 3 også. For han virker faktisk ganske sulten på natta. Gir jeg han bare smokk da han våkner, sover han 1-1,5 t til, men får han mat sover han lengre..satser på at han blir mett etter hvert. Nå må han i alle fall være mett der han ligger og sover! Han drakk masse morsmelk og spiste en god porsjon grøt før han la seg. Får håpe det hjelpe litt på natta...
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 Jeg ga Godnattgrøten fra Småfolk for tredje kveld på rad i kveld. Veldig spent på å se om han sover godt, for de 2 siste nettene har nemlig vært mye bedre enn vanlig... *Håpe, håpe*. Kan jo være tilfeldig, men hadde vært digg med bare 1-2 turer opp før dagen starter i 5-6 tiden :-) Han er forresten 5,5 mnd, så tyvstartet litt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå