Gå til innhold

Hvor vanlig er det å slite med å bli gravid når man er overvektig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig vanlig.

Bli tynn!

Skrevet

det kommer ann på hvor overvektig man er, og grunnen til det. Ligger det medisinske grunner bak, så kan dette påvirke muligheten til graviditet i stor grad. Er man SVÆRT overvektig, og dette skyldes matvaner og livsstil, så kan man tukle med hormonbalansen i kroppen fordi vi ikke er skapt for å være så tykke, og det vil bli feil (er noe med fettprosent, type fett osv osv)

MEN: Er man "sundt" tykk, altså tykkfallen anlagt, men lever sundt, så vil man bli like lett gravid som alle andre ;)

Så det er livsstilen og matveien som kan tukle med sjansen for å bli gravid. MEN, er man kraftig overvektig, BØR man gå ned før man blir gravid, fordi kroppen får en kraftig påkjenning når den er gravid, og bærer leddene på mange kilo for mye fra før av, så kan man bli skikkelig ødelagt i ledd rundt bekken/hofter siden disse kan svekkes under graviditeten. Det samme gjelder rygg. Og ikke minst så vil mors livsstil påvirke babyen. Får man ike i seg nok av de gode næringsstoffene, vil ikke barnet få det heller, og det kan gjøre barnet dårlig utviklet.

Skrevet

Joda barnet får i seg de næringsstoffene den trenger, men mor kan risikerer å sitte igjen med for lite selv og kan få vitaminmangel osv!!

Jeg var veldig overvektig når jeg ble gravid. Brukte ikke lenger tid enn normalt (7mnd). Jeg hadde et drømmesvangerskap og fødsel. Tider etter har også gått kjempefint.

Nå er jeg en person med kraftig benbygning og kan aldri bli slank og jeg spiser sunt og variert. Jeg var på vei ned når jeg ble gravid og passet meg under svangerskapet og la kun på meg 6kg.

Jeg hadde ingen sykdommer eller plager før jeg ble gravid, hadde jeg hatt det grunnet overvekten ville jeg ha prøvd å bli normalvektig før jeg ble gravid. Nå er målet å bli normalvektig før neste graviditet!

Skrevet

Om du sammenligner med folk som ikke er overvektige, så er er nok mye mer vanlig blandt overvektige å slite med å bli svanger...

Det er som regel at hormonbalansen ikke er helt som den skal, og dette har alle kropper forskjellige grenser for når intreffer... Noen trenger ikke ha mange kilo ekstra før det blir rot i systemet =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...