Gå til innhold

Hvor vanlig er det å slite med å bli gravid når man er overvektig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har prøvd å bli gravid i snart 2 år. Sluttet på p-piller juli -08, og har prøvd siden, men ingen spire ennå..

Mannen har et barn fra tidligere forhold, så tviler på at det er han det er noe galt med..

Veier nå 134kg, har veid 144kg på det verste.. :(

Jeg ble gavid på første forsøk og veide da ca 130kg, men mistet i uke 8 og dette var i 2007. Nå er jeg 122kg og ikke blitt gravid enda og venter nå på assistert befruktning, må bare ned 4kge til.......

Her har det gått nesten litt for fort. Første mann ble jeg gravid i overgangen mellom to prevansjonsmidler, nr. 2 to mnd etter jeg tok ut spiralen og denne gang noen dager etter jeg tok ut spiralen. Så her i gården har vekta ikke vært noe problem.

Annonse

Vi har i alle fall stevd fælt uten åpenbar grunn (annet enn overvekt, da). Førstemann tok 4 år, neste 6 år... Men begge er unnfanget naturlig :-) Med begge har jeg hatt en BMI på over 32.

Jeg veide 136 kg når vi bestemte oss for å prøve å bli gravide (rundt mens-tider). Fra denne dagen så startet jeg en sunnere livsstil. Jeg ville IKKE gå rundt å være gravid slik jeg så ut. Jeg mistrivdes så mye med meg selv, og tenkte at det måtte være grisetungt å være så stor og appåtil gravid.

Når jeg testet positivt 1 mnd etterpå (på første forsøk), veide jeg 125 kg :-) Var sååå glad! Og det ga meg enda mer motivasjon til å fortsette den gode stien jeg hadde begynt på. Idag er jeg 27 uker på vei, og veier 111 kg.

Jeg har vært dårlig i begynnelsen av svangerskapet, så det forklarer også litt av vektnedgangen. Men jeg spiser mye sunnere og er veldig bevisst på hva som er godt for meg og babyen. Selvfølgelig smaker jeg snop og sjokolade, men ikke i de mengdene jeg gjorde før. Jeg har byttet ut mye snop med frukt, spiser sunnere brød, byttet ut lett- melk med ekstra lett-melk, sunnere smør, ost, pålegg osv.

Lykke til! :-)

Trodde også at jeg ble til å slite max med å bli gravid, så jeg skulle bare ha en pøuse på ppillene på et par måner ...... Er 143 kg... Stor, men godt trent, lavt stoffskiftet, så d har mye med saken å gjøre... Men, ble gravid på den ene gangen jeg hadde sex under pøusen.... såe... skal ikke ha sex uten prevansjon lenger jeg nei... Er nå 16 uker og i kanonform ;))

Jeg har kun blitt gravid etter to storinnsatser med slanking. Den første gangen hadde jeg nettopp gått ned 40 kg når jeg fant ut jeg var blitt gravid. Litt surt for jeg gikk jo opp igjen alle de 40 kg og ingen tid til å nyte den nye kroppen. Denne gangen hadde jeg gått ned 5 kg og så ble jeg gravid (men starter slankingen på et lavere tall i utgangspunktet) Nå ble jeg gravid på 92 kg. Men vi har forsøkt i alle fall et år. Sist var jeg nede i 75 kg når jeg ble gravid og da ble jeg det med en gang vi prøvde!! Tror nok vekten har litt å si for hva kroppen tillater på det der området. Men det å ønske seg barn kan jo være en kjempemotivasjon for å endre livsstil!!

• 4 uker senere...

Jeg har erfaringer fra bekante som lagt om kostholdet sitt og gått ned noen kilo som blitt gravide : ) Dette med 5-8 kilos vektredusering. Jeg vil tro det å spise ofte og sunt og være i aktivitet gir deg best forutsetninger til å bli gravid. En av de jeg kjenner hadde ikke hatt mens på flere år, men fikk den tilbake etter ca 6 uker og sen tok det ikke lang tid før hun ble gravid : )

Lykke til! : )

Venter tredjemann nå i slutten av juli. Har en på ti og en på 5 fra før :o) Ikke hatt noen problemer med å bli gravid. Kommet når vi har bestemt oss for det for å si det sånn, men tok litt lengre tid når vi gikk for sistemann nå. Har vært tung alle tre gng, 117 kg når jeg ble gravid nå, pluss noen år eldre selvfølgelig. Det at det tar tid å bli gravid trenger jo ikke nødvendigvis å ha noe med overvekt å gjøre.....kjenner flere med normalvekt, enn med overvekt som sliter med dette.

Annonse

Vi har ikke hatt noe problem å bli gravid. Første gang veide jeg 88kg, sluttet med p-piller i juli 08 og ble gravid desember 08. Andre gang veide jeg 90+kg vi hadde et uheld i desember 09 og ble gravid.

Jeg vil virkelig ikke være frekk og håper jeg ikke provoserer eller sårer noen med dette innlegget.

Men er det ikke lurt å prøve ALT, som f.eks. fysioterapi, psykolog, ernæringsterapaut, svømming, sykling eller annen form for trening, før du prøver å få barn?

Har selv på mitt tyngste vært ca 100kg og husker godt hvor tungt og belastende det var for kroppen og sjela.

Grunnen til overvekten var benoperasjoner(var lite mobil)+ depresjoner( som gjorde at jeg spiste mye mer enn nødvendig).

Jeg fikk hjelp av psykolog, ernæringsterapaut og trening.

Er nå gravid uke 32+ 6 med 2 jenter.Jeg var 62 kg før dette svangerskapet og er nå 85kg og det er tungt og har vært et tøft svangerskap.

Kan ikke forestille meg hvordan det hadde vært for meg om jeg hadde vært 100+ før jeg ble gravid.

For barna sin del er det også viktig å ha sunne friske mødre for å få et best mulig utgangspunkt i livet.

Jeg vil virkelig ikke dømme noen.

Alle har individuelle grunner til hvorfor de sliter med overvekt.

Men hvis man ser det på den lyse siden er dette et handicap det er mulig å få hjelp til å bli kvitt.

som du ser over her så er det VELDIG individuelt hvor lett noen blir gravide eller ikke...tror ikke det har så fryktelig mye med overvekt å gjøre som noen skal ha det til.

Syns det er HELT feil å dømme noen og si det ikke er ok å få barn når man er stor!!! Jeg er sunn og frisk det er babyen min også! og h*n er født!

Jeg dømmer ingen, så fint at du er frisk. Men visste ikke at det var friskt og sunnt å veie f.eks 100- 130+++ kg?

Jeg fikk beskjed av min fastlege om at det var ugunstig for min helse i hvertfall.Kan ramse opp en haug av medisinske "ulemper" men lar være.Det er noe de fleste vet og føler.

Jeg har selv vært både stor og normalvektig og må si at jeg føler meg bedre(friskere) med normalvekt.

Det finnes like mange vakre overvektige mennesker som de med normalvekt.Snakker ikke om estetikk eller no.

Jeg jobber selv i et fysisk krevende yrke og det var tøft for meg med vekta på, men med mindre vekt hadde jeg overskudd til å gjøre ting også etter jobb...ikke bare i helger.

Har ei venninnde som er stor og prøver å motivere henne til å prøve å gå ned.

Hun har dårlige knær pga vekta og orker ikke like mye(f.eks gå lange turer).Høyt blodtrykk har hun og fikk nylig beskjed om utviklende diabetes.Jeg er kjempe gla i henne.

Igjen sier ikke dette for å dømme noen.Men om å ikke gi opp.

Husker hvor irritert jeg ble når jeg røyka over folk som "skulle fortelle meg"(selv om jeg inni meg visste det var rett var det vanskelig å sårt å føle at jeg ikke hadde kontroll og følte meg kritisert) og det kan vel sammenlignes med det jeg gjør her nå...Ingen intensjoner om å såre noen.Har nå slutta å røyke.Kjempevanskelig var det og klarte det ikke før jeg ble gravid.

Alle skal ikke veie 60 kg det er ikke det jeg sier..Men å ha en sterk kropp med muskler(tungt det og)og mindre fett har vært godt for meg ihvertfall.

Har mere overskudd og har faktisk klart (nesten i hvertfalluke 32+6)å bære fram tvillinger.Gjør livet litt lettere.Jeg fikk hjelp...

Jeg var 120 kg kilo da vi prøvde på¨førstemann, men pga min endometriose fikk vi hjelp via hormoner...

Etter det har barna kommet som perler på en snor... PÅ prevensjon :P

Nå bærer jeg nr.4, og var vel 140kg da jeg ble gravid!

alle er vel fullstendig klar over at å være slank og fin er det beste for helsa. Men tro det eller ei, jeg er faktisk frisk selvom jeg veier 120kg nesten!! INGENTING galt med meg! Hjertet mitt har det helt fint, lunger og alt er i tipp topp stand!

jeg har et normalt kosthold og trener som alle andre, men kiloene sitter fast. Samarbeider med legen min for å gå ned i vekt, men det har seg slik at jeg har kraftig benbygning og kiloene ikke vil forsvinne... Har prøvd så å si alt!! Syns det er urettferdig da å komme med innlegg som indikerer at vi som er overvektige ikke skal ha barn!

"Jeg ble gavid på første forsøk og veide da ca 130kg, men mistet i uke 8 og dette var i 2007. Nå er jeg 122kg og ikke blitt gravid enda og venter nå på assistert befruktning, må bare ned 4kge til......."

Hvor er det du har gått?? Jeg har vært på Ullevål og fikk "under tvil" å komme når jeg var 95-6 kg, det gikk ikke og legen sa at de ville ikke ta meg inn igjen med mindre jeg gikk ned 8-10 kg først, for det var så dumt å sløse bort skattepengene på forsøk som ville nok ikke lykkes pga min vekt.. Dette ble da nevnt FØR forsøket var ferdig gjennomført (jeg gikk nemlig opp noen 3-4 kg på hormonbehandlingen), ja, dere kan tro at det var motiverende... (For ikke å snakke om at hvis jeg gikk ned så trengte jeg sikkert ikke heller assistert befruktning.. )

H

Hei.Beklager.Det var ikke meningen å si at du ikke skal ha barn.Jeg er lei for innleggene mine.Alle kropper er forskjellige.Jeg gikk ned over 40kg, jeg tenkte kun etter egen erfaring og det var dumt.Det forbedret mitt liv max, men av seg selv kjenner en ingen.Jeg har lært noe nytt nå, og at det er at man kan være sunn og frisk og tilfreds med en vekt oppimot 120kg.Ingen er like eller trenger å strebe etter å bli det.Beklager igjen.Lærte noe nytt.Var ikke meningen å dømme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...