Gå til innhold

Noen IVF-mammaer her? Jeg lurer på et par ting!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i gang med IVF nå i mai, og blir vel straks innkalt på samtale.

Men jeg lurer så fælt på om selve egguthentingen er veldig vondt?

Får jeg narkose eller lokal bedøvelse? Er det grunn til å grue seg så mye som jeg gjør nå...?

Jeg vet at jeg kan spørre legen om dette, men det er fint å få noens personlige opplevelse av det også.

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får beroligende og smertestillende( noe tilsvarende morfin) du kommer nok til å kjenne det, men du overlever! Og det tar ikke så lang tid, og det er spennende å se på skjermen! Blir øm i eggstokkene i noen dager, men ikke verre en svake menssmerter! Lykke til, håper det sitter! Jeg har hatt to mislykkede forsøk, men ble spontant gravid 1 mnd etter siste egginnsett. Har nå verdens fineste gutt på 10 mnd:)

Skrevet

Gå inn på forum for assistert befruktning, der er det maaaange i samme båt:) Der får du svar på absolutt alt du måtte lure på:)

Skrevet

Hei, skjønner godt du lurer litt siden du skal igang med noe så spennende.

Jeg er ivf-mamma og hadde egguttak i 2005. Det er ubehagelig ja, men ikke så vondt. Jeg hadde det på st olav og jeg fikk velge mellom morfin(gjennom armen) eller akupunktur. Jeg valgte morfin og det gikk fint. Legene er flinke og det varer ikke så lenge.

Man kan jo bli litt øm i magen av medisinene i tillegg.

Ønsker deg masse lykke til:-) Håper resultatet blir en liten gutt eller jente og at alt vil være verd strevet til slutt:-)

Klem

Skrevet

Fikk en sån likegladspille+ paraset, smertestillende (morfin), Samt lokalbedøvelse som er et lite stikk på hver side ( det er 90 ganger vondere og ta blodprøve i fingeren ! ) Når legen skal hente ut eggene kjentes det ut som hun dyttet litt på meg, så appsolutt ikke vondt. Mannen min satt ved siden av meg og vi så begge på skjermen hvordan eggene ble sugd opp :) Så ble jeg trillet inn på et rom og lå der i 15-20 min og da fikk vi endel info og hvor mange egg osv. ( kjenner en som sovnet som en sten av morfinen, og hun fikk sove der i 2 timer, så bruk den tiden du trenger )

Så lykke til og håper spiren sitter like godt for dere som oss. 2 barn begge på 1 forsøk :)

Skrevet

På sett og vis så er dere heldige! :) Selv om det høres litt rart ut mens en står midt i det. Dere får en opplevelse og livserfaring som for meg hvertfall kjennes gull verdt :)

Nei, det er ikke vondt! Men ubehagelig var det. (Muligens fordi jeg var på vippen til å være overstimulert og hadde fryktelig mange egg)

Var veldig tung i magen i dagene forut. Øm. Det var antagelig værre ;)

Husk å ta godt være på dere selv i tiden her!

Det er lett å glemme det psykiske underveis. Jeg gjorde det og gjekk på en smell da jeg endelig ble gravid.

Lykke til, og "kos" dere med opplevelsene dere får.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal grue deg så mye til egguthentingen. Ja, det er den mest ubehagelige delen av IVF-forsøket, det skal jeg ikke legge skjul på, men du får smertestillende og det hjelper veldig godt. Jeg fikk Petidin intravenøst (et slags morfinpreparat) og en Paracet (tror jeg det var). Da ble man litt mer likeglad og "susete". Jeg skvatt litt til når eggposene ble punktert, for det stakk litt, men det tok ikke lange tida. Jeg tror ikke jeg var inne mer enn 10-15 minutter, uten at jeg skal være altfor skråsikker (3 år siden nå). Etterpå måtte jeg ligge til sengs i et tilstøtende rom i en halv times tid. Da husker jeg at jeg følte meg litt kvalm. Resten av dagen føltes det som noen hadde boksa meg hardt i magen, men det kupertes fint med Paracet og så avtok det etter hvert.

Resultatet blir forhåpentlig et nydelig barn og da må man bare bite tennene sammen og la det stå til for å oppnå det! Jeg er helt sikker på at det går bra. Lykke til!

Skrevet

De forskjellige sykehusene og klinikkene bruker forskjellige typer smertestillende, men uttaket foregår aldri i narkose (i Norge).

Jeg har hatt mine forsøk på Riksen, og der får vi Petidin intravenøst.

Litt vondt gjør det, men det er absolutt til å leve med. Dessuten er det relativt raskt overstått.

Det er normalt å være spent og grue seg, men du kommer sannsynligvis til å erfare at det langt fra er så ille som du fryktet.

Lykke til!

Skrevet

IVF-mamma her også. Syns egentlig sprøytene var de mest ubehagelige, det var så irriterende å ta de etter de ti første dagene, men når det er sagt var egguthentingen det mest spennende. Jeg fikk først beroliggende medikament, noe morfinlignende og noe annet. Husker ikke hva de het. Ble litt surrete i hue av de hihi. Fikk så en dose lokalbedøvelse rett før "høstingen". Fikk se på skjermen hvordan de ble tatt ut, klart jeg kjente det. Litt som menssmerter på en måte, som de andre her var jeg øm i noen dager etterpå. Fikk også en god blødning, noe jeg fikk inntrykk av at ikke var så vanlig, men var ikke noe farlig i følge legen. Du trenger ikke å bekymre deg, dette er proffe fagfolk som vet hva de gjør.

Lykke lykke til. Du går en spennede tid i møte:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...