Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #26 Skrevet 5. mai 2010 Her går alt inn på felles konto. (min konto) Jeg bruker det jeg må til regninger og slikt, og kontrollerer ellers pengesekken så godt jeg kan. Har så og si aldri penger stående på lønnskontoen fordi jeg vet at det da er så lett å bruke av det. Har det stående på budsjettkontoen, jeg overfører da pr telefon når jeg/vi har behov for penger på kontoen. Her spør mannen om han trenger penger, så overfører jeg da. Vi har begge kort til kontoen.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #27 Skrevet 5. mai 2010 Jeg synes vi har verdens beste løsning! Vi har aldri diskutert økonomi og det er jeg veldig glad for (med tanke på hvor mye krangling det kan bli av det). Han tjener ca 800 000 og jeg 300 000. Vi deler alt - det vil si tar vare på alle kvitteringer og deler regninger, går over dette en gang i mnd. Vi deler også regningen hvis vi er på resturant. Jeg vil at vi skal dele likt og synes det er mest rettferdig for oss begge :-)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #28 Skrevet 5. mai 2010 Jeg er glad jeg slipper det problemet. Her er det våre penger, ikke dine og mine. Spiser vi middag ute går det av våre penger. Men når dere har delt inntekt, ville jeg kanskje spleisa 50/50 på slike ting dere gjør felles.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #29 Skrevet 5. mai 2010 Vi har jo ikke delt inntekt heller da... Nå har jeg forklart det veldig mange ganger hi
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #30 Skrevet 5. mai 2010 Ja, det kan du si annie 16:17. Tok ikke akuratt en fight på det der og da, men syns det var håpløst og det irriterer meg i ettertid. Ellers krangler vi svært, svært sjeldent og ikke skal vi skilles heller. Men det må kunne gå ann å legge om kursen om det ganger familien! hi
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #31 Skrevet 5. mai 2010 så komplisert folk skal gjøre det da?? Vi har aldri tenkt mine eller dine penger og hvem som får mest lommepenger (det er så trangt her likevel at ingen egentlig har lommepenger) Vi har fellesøkonomi i ordets rette betydning, jeg bruker hans kort, han bruker mitt, jeg overfører penger fra min konto om han har litt lite, og omvendt. Alle regninger som kommer i vår postkasse betales av en av oss, samme hvem. Jeg har flere ganger betalt barnebidraget hans fra min konto, men så har jo han da f.eks betalt min telefonregning, uten at det har vert sånn at "siden jeg betalte bidragsregningen din må du betale telefonregningen min" Den som har penger, betaler det som betales må- enkelt og greit! Altså, jeg går aldri tom for penger så lenge han har penger på konto og omvendt! Har vi 10000 har vi 10000 selv om alle f.eks står på hans konto.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #32 Skrevet 5. mai 2010 Økonomi er ofte roten til krangler og skilsmisser i familier. Vi er så heldige og ha ganske lik "oppdragelse" i forhold til bruk av penger. Tror faktisk det er med på at vi klarer oss fint på den fronten. Vi har en felles konto som er til husleie. Denne disponerer begge. Regninger fordeles broderlig etter hvordan den økonomiske situasjonen er. Dersom en av oss har lite penger en måned overfører vi til hverandre via felleskontoen. Vi kaller det "våre" penger, men disponerer våre egne lønninger likevel. Har hørt om par hvor kun en av partene har hatt råd til å gå på kino for eksempel. Det hadde ikke vært aktuelt her i gården...
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #33 Skrevet 5. mai 2010 Hvis mannene min jobber ovetid skal jeg ha halvparten av det han tjener inn på min konto siden jeg da må jeg være hjemme med ungene. NOT! Helt sjokkert over enkelte løsninger her. Hadde jeg vært sammen med en som tjente 1 mill, hadde han antakeligvis måtte jobbe en del for å oppnå den lønnen og jeg hadde kanskje måttet prioritert barna, det er KLART at jeg skal få kjøpe meg det jeg vil, selv for mannen sin lønn. La meg si det slik, han hadde ikke hatt den lønnen om ikke jeg hadde samarbeidet med ham og påtatt meg størst ansvar for bolig og familie.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #34 Skrevet 5. mai 2010 hittills har jag och min man haft "delad gemensam ekonomi". Dvs: vi lägger exakt lika mycket till räkningar, fellessparing, matkonto och liknande. resten är våra egna pengar att spendera hur vi vill. allt personligt betalas ur egna fickor, MEN... nu har vi en baby på g och nästa månad tar vi steget øver till gemensam ekonomi. Vi har bestämt att bådas løner går till felleskassan men vi får 4000 kr var till eget bruk. Det innebär att jag kommer att bidra med mer perngar än honom varje månad. Jag tror det kommer att gå väldigt bra
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #35 Skrevet 5. mai 2010 Dette er jo noe han tydeligvis har irritert seg over lenge. Utrolig dårlig gjort av ham å ta det opp på en sånn måte når dere sitter der med regningen. Dere bør nok ta en skikkelig prat rundt dette med økonomi, slik at du får høre hva han egentlig mener om den ordningen dere har i dag. Lag en oversikt over hva du betaler og hva han betaler, da får dere se hvem som bidrar med hva, og jobb dere fram til en løsning ut fra det.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #36 Skrevet 5. mai 2010 Nå er jeg arbeidsløs, og får kun arbeidsledighetstrygd, men jeg betaler ca 4000 kr inn på regningskontoen hver måned, mens han tar resten. Når jeg jobber, setter jeg inn 12000 på regningskontoen og han 15000, fordi han tjener noen tusen mer enn meg, han synes det er rettferdig, og det samme gjør jeg
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #37 Skrevet 5. mai 2010 Han er jo egentlig bare dum for kun han taper på en endring. Han har jo over 15.000 i egetforbruk hver eneste mnd...
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #38 Skrevet 5. mai 2010 Ja, ikke sant? Husk å få med alle utgifter på utstyr og klær til ungene, all maten du handler, osv. Regner med han blir ganske lang i maska når han ser tallene.
Figa Skrevet 5. mai 2010 #39 Skrevet 5. mai 2010 For en gnitalus! Hvis han tjener tre ganger så mye som deg så kan han virkelig betale regningen. Det finnes ikke noe verre enn gjerrige mannfolk! All min sympati går til deg, HI.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #40 Skrevet 5. mai 2010 Mannfolk.. Jeg jatter med, å betaler gjerne resturangte regninga. For om jeg mangler penger å spør han, sier han ikke nei. Så slipper vi å krangle og ødelegge egoet hans. Jeg lar han tro han er sjef, mens jeg egentlig sitter på makta...
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #41 Skrevet 5. mai 2010 Vi deler alt. Har tilgang på hverandres kontoer,-fungerer utmerket:) Kunne ikke tenkt meg en sånn mitt og ditt greie. Kjipt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå