Gå til innhold

Var ute på en heller sjelden og koselig middag på resturant, så kom regningen :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har det alltid mye hyggelig altså, men sjeldent barnefri :)

Altså; regningen kom og han sier: "Ja, jeg får vel ta den jeg da som alltid..." Jeg svarte da at: "Ja, det er kanskje ikke mer enn rett og rimelig heller iom du tjener mest".

Hvorpå han begynner å forklare at han trekker over 300 000 i skatt så det er ikke SÅ mye igjen. Nei, vel..., jeg tjener 370 000 i året og betaler også skatt selvfølgelig, så jeg sa at det vel måtte bety at han tjente ganske så mye mer enn meg (jada, kjente jeg ble litt iriitert!)

Sannheten er at han har en årsinntekt på 900 000 kroner. Aldri brydd meg med han og pengene hans, men nå kjenner jeg dette fremdeles irriterer meg (ett par uker siden dette skjedde)!

Jeg har 22.00 ca utbetalt hver måned, han har 32.000. Jeg setter inn 12.000 hver mnd til regninger, han setter inn 16.000. Jeg går som regel på butikken og handler mat og klær osv slik vi jenter som ofte gjør. Dessuten er det jeg som styrer med kjæledyrene i huset her (mat + veterinær osv).

Jeg kjenner jeg koker! NÅ unner jeg han ikke lengre kontrollen på en så stor del av sin egen lønn! Han vet jo ikke hva han bruker den til uansett, men jeg har ikke giddi mase på det fordi vi har levd godt uansett, men skal han være så smålig som på den resturanten får det jammen være nok!

Hvordan gjør dere det med deres økonomi? Hvor mye har dere i lommepenger, om man kan si det slik, hver mnd som den andre parten "ikke har noe med"?

Skrevet

Om dere ikke har felles økonomi så er det rett og rimelig at du noen ganger spanderer slik at det ikke alltid er han som må betale. Menn liker også å bli påspandert;)

Skrevet

Jeg fører over all lønnen til mannen på min konto så fort han får dem. Han har ikke tilgang på nattbank. Jeg betaler alle regninger, handler mat osv. Han har ikke noe "lommepenger". Spør meg dersom han trenger noe.

Skrevet

15:25 : OUCH! Den var hard! Om du ikke tuller så synes jeg litt synd på mannen din. Er du hans mor?

Skrevet

Har felles økonomi. Mine penger er hans penger og omvendt. Har 0 kr som jeg kan bruke på meg selv pr mnd... Samme med han. Kjempegøy.

Skrevet

32 000 utbetalt? Om han tjener 900 000 - 300 000 i skatt, skal han da vitterlig ha 50 000 utbetalt hver mnd? Forøvrig en gnien mann du har som ikke kan ta restaurantregningen....

Skrevet

Sånn går det når man har delt økonomi. Vi lever sammen og betaler regninger etc sammen. I perioder har jeg gått hjemme uten jobb pga omstendigheter i familien, da har ikke jeg gått i minus og lånt penger av han altså. Jeg syns det er rart med delt økonimi når man bor sammen.

Skrevet

Vi har ingen felles konto, men heller ingen del av økonimien som den andre "ikke har noe med"

Jeg hadde blitt skikkelig irritert om mannen min hadde sagt sånt til meg. Nå er vi temmelig like i inntekt da, så det føles kanskje mer rettferdig, men det var en periode hvor han tjete mye mer enn meg (jeg fikk ledighetstrygd) og da var det ikke noe problem at jeg la inn de av mine regniger som jeg ikke hadde nok til inn på hans nettbank.

her er det også slik at det er jeg som kjøper klær og medisiner til ungene, men så lenge han ikke snakker slik til meg og vi begge forsørger familien vår så er det ikke noe problem.

Skrevet

15:25 her, Hvorfor det? Jeg syns det er trassig å ha det sånn jeg. Det er han som har "masa seg til" denne ordningen.

Skrevet

Jada, jeg gjorde det sist altså, så hukommelsen er ikke så stor hos han mannen min. Egoet derimot begynner å synes

hi

Skrevet

Ja, jeg fikk ikke regnestyket til å stemme jeg heller... Men det er slik han sier det er så da tar jeg det for god fisk inntil videre og finner en løsning så langt, så får vi se hva vi gjør etter det... :)

Skrevet

Vi har jo ikke delt økonomi heller da. Regninger går ut av en konto og det er jo ikke slik at vi ikke gir penger til hevrandre om det ikke trengs eller han ikke handler i butikken om han må det. Jeg reagerer bare på at han tar den "tonen" og når han da heller ikke kan si hvor alle pengene går blir jeg litt kontrollfreak!

hi

Skrevet

Jeg synes det er skjønt med delt økonomi når man bor sammen! Jeg hadde mislikt sterkt å måtte "svare for noen" når jeg skulle kjøpe meg ting, og jeg hadde hatet å måtte bry meg med hva han bruker penger på. Men vi har ikke økonomiske bekymringer, begge tjener godt, så det er vel litt luksus å slippe å mase om penger i forholdet.

Skrevet

Vi stikker bare innom Shell-stasjonen vi og kjøper hver vår pølse, og betaler hver for oss. Det blir mye billigere, og minst like hyggelig.

Skrevet

Nei, det er liksom slik vi har hatt det da. Løst, men under kontroll med penger. Men den siste kommentaren fikk meg til å tenke at vi burde gjøre om på ett og annet her! Jada, fremdeles irritert!

Synes man skal ha litt penger hver seg unasett da, til ett blad, litt sminke, barbersaker etc. Er jo ikke "hemmelige" penger, bare slik at man får litt egetforbruk uten at det går utover den andre på en måte

hi

Skrevet

Det er jo slik vi har hatt det ikke sant... Greit med penger, ikke noe å prate om. Men når han tar det slk tenker jeg at jammen er han frekk og dessuten bruker han altfor mye penger på seg selv, noe vi kunne hatt det hyggelig med alle sammen. Jada, jeg får lyst på litt kontroll over det der nå frem til han tar seg sammen!

hi

Skrevet

Fatter ikke at folk kan leve med skilt økomoim... enten er man sammen om alt eller så er man ikke sammen i det heletatt. Eneste grunnen jeg kan se for at noen skal ha skilt økonomi er at de ikke bor i samme husholdning...

Her kommer all lønn inn på 1 konto. 1 sparekonto som er min og mannen sin og 1 til barnet.

Skrevet

Mannen min tjener 600 000 i året og har utbetalt rundt 34 000 i mnd, så mannen din kan umulig ha få 32 000 utbetalt når han tjener 900000...

Vi har felles økonomi. Betaler regninger og sparer, resten deler vi broderlig på kontoene våre.

Skrevet

Ja, jeg vet! Det stemmer ikke. Når jeg har tenkt meg om tror jeg nok det stemmer fordi han har ca 600 000 i fastlønn, men så får han disse bonusene 4 ganger i året.... De vet jeg stort sett hva går til, mesteparten i det minste...

Ja, jeg har forslått det - alt inn på en konto, så får vi se hva han kommer frem til :)

hi

Skrevet

Vi har det slik: Mannen betaler alle regninger og lån og vedlikehold tilknyttet hus og bil. Jeg betaler utgifter tilknyttet fritidseiendom, samt daglig drift av familien. (Jeg har utbetalt 40 000 + han 36 000). Blir det noe til overs, ender de på konto merket FERIE.

Skrevet

Oj, oj, oj. Tenkt hvilken gullgruve han da sitter på/ kunne sittet på! Tenk alt dere kunne kjøpt og gjort sammen om han var villig til å dele pengene med familien sin!

Skrevet

Ja, altså - vi lider INGEN nød noen av oss. Vi sitter å vurderer ferie til 70 tusen neste år, så der er ikke det... :) Men jeg ser helt klart at bedre samarbeide kunne gi iss fordeler!

hi

Skrevet

Har selv nettopp vært gjennom DEN diskusjonen med min samboer om samme dilemma. Han får utbetalt minst 6000 mer enn meg hver måned, men likevel synes han vi skal betale akkurat det samme inn på felles utgiftskonto der alt trekkes fra. Det vil jo og si a han etter å ha betalt regningene har 6000 mer enn meg til lommepenger!

Jeg spurte om ikke jeg kunne betale litt mindre til regninger og han litt mer, men da måtte jeg gå med på at han får mer igjen av et evt. overskudd ved salg/oppgjør...

Synes akkurat det var litt smålig og egoistisk, men han betaler i alle fall nesten alt av uforutsette utgifter og større investeringer...

Lurer litt på hva dere andre tenker om det og hvordan dere gjør det? Hvordan får dere mannen/samboeren deres til å betale mer enn dere uten problemer?

Skrevet

Hvorfor avrunde en koselig kveld med en sånn passiv-agressiv kommentar? Herrefred, er ikke rart det er krangler og skilsmisser støtt og stadig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...