Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Er uenige om HVOR vi skal ha barndåpen. Ingen av oss har vokst opp hvor vi bor nå, men planen er at barnet skal det. Og siden vi i tillegg bor her, så ønsker jeg å døpe barnet her. Samboeren min ønsker å døpe barnet på hjemstedet hans, som er 4 timer unna hvor vi er nå. Dette ønsker han fordi det blir lettere for familien hans å komme. Nå skal det nevnes at min egen familie også bor like "langt" unna, altså på samme sted som svigerfam, men er ingen problem for dem.. Tror heller dette handler om at samboeren ønsker å gjøre barndåpen til et overdådig "bryllup", hvor flest mulig skal komme, uavhenigig av nærhet til barnet/foreldre. Jeg mener at det ikke blir vanskelig for svigerfamilien å kjøre om morgenen hit (tar jo 4 timer), også tilbake på kvelden. Er jo liksom prat om barndåp her, så er det så mye å "forlange". Skal ikke i kirka før kl. 1, så da synes jeg det passer perfekt. Sambo derimot, mener at hvis barndåpen skal skje her, noe han sier han aldri går med på, så må jo alle finne en overnattingsplass..Og hvor skal de sove osv. Han sier at det blir dumt og vanskelig for familien å kjøre fram og tilbake samme dag. Vi har heller ikke så stor leilighet at vi kan ha flere en et par stk til overnatting. Hjelper ikke når svigermor pusher på sønnen sin for å få barndåpen der de vil. Vi blir ikke enig om dette, og nå skal jo dåpen planlegges...What to do?? Ville dere planlagt deres barn barndåp ved å ta mest hensyn til hva gjestene ønsker, eller planlagt barndåpen "hos" gjestene bare fordi at det er enklere for DEM?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Vi har valgt å slå røtter her vi bor og det innebærer at ungene er døpt her også, uavhengig av alle andres bosted. Og åringen min er faktisk veldig opptatt av det også, at han er døpt i kirka vi kjører forbi hver dag...
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Hvis begge familiene har like lang vei, så er det jo det som er mest rettferdig for alle parter. Da møtes de jo rett og slett på halvveien. OG uansett bør dåp/navnefest holdes på et sted barnet har tilhørighet til, og ikke hvor besteforeldrene finner det for godt at passer dem.
Villa Perlesukker Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Jeg ville valgt å holde dåpen der du mener det er best. Drite i hva andre sier og kjøre ditt eget løp. Resultatet vil være at noen blir sure, noen kommer kanskje ikke, din samboer blir skuffet men du får det slik du vil. Om noen år vil du innse hvor tåpelig det var å krangle om dette og tenke hvor dum du var som ikke lot samboeren din få ta mer del i avgjørelsen og du vil sikkert føle deg litt skyldig. Ettersom årene går innser man hvor viktig familiebånd og relasjoner er og det å glede seg over en dåp er viktigere enn hvor dåpen holdes. Lykke til med valget!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 HI Hvorfor skriver du til meg på den måten at JEG prøver å styre hele showet her, og heller burde roe meg ned og la sambo styre litt? Jeg er ikke en herskesyk person som skal ha det siste ordet i alt som har med barnet å gjøre..Noe du framstiller meg som. Men er det så ille at jeg vil ha noe å si om stedet jeg vil at mitt barn skal døpes i? Jeg må la samboeren ta mer del i avgjørelsen? Det er jo det jeg gjør nå..Tror ikke du har fått med deg innholdet i innlegget jeg!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 Vi er innflyttere til bygda vi bor i begge to, og skal døpe tassen i den lokale kirka. Vi skal jo fortsatt bo her, han skal jo konfirmeres i samme kirka osv. Er jo dette som er naturlig. Skal samboeren din invitere venner etc til barnedåpen?? Det er vel ikke helt vanlig? (Vi skal invitere nærmeste familie, samt evt. venner som er faddere. Trodde dette var det vanlige.) Jeg vet i alefall hva jeg hadde gjort.. Jeg hadde satt ned foten - tenk på hva som betyr noe for barnet deres.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Forklar ditt syn ut fra hvor barnet kommer til å ha sin tilhørighet, og si at alle har lang reisevei dit, så blir det kanskje litt mer gehør fra mannen :-) Eller sett deg ned med ham og skriv en for og mot liste, så ser han det svart på hvitt. Blir jo litt mer objektivt enn "jeg mener, du mener" hvis begge må se på negative og positive sider. Lykke til med avgjørelsen :-)
soleia Skrevet 5. mai 2010 #9 Skrevet 5. mai 2010 Dette var litt vanskeleg. Eg synes det er kjekt å ha barnedåpen her me bur og har tenkt å bu. Men om heile slekta bur 4 timar unna på same plass og eg ikkje kunne tilby nokon overnatting, så hadde eg vurdert å halde det på heimplassen min. 8 timar køyring på ein dag i tillegg til fest synes eg er i overkant å forvente av heile slekta. Om eg ikkje hugsar feil har du hatt eit innlegg om dette før, der det gjekk fram at familien hans ville ha ein gigantdåp med 60 - 80 gjester, og at dette var familie som ikkje gjekk saman med din. Det synes eg er god nok grunn til å stå på ditt med å ha det der de bur for å unngå. Kunne ikkje tenkt meg ein slik dåp! Men det går ikkje an å kompromisse då, at de held det på heimplassen, men berre har den næraste familien som gjester, slik det er vanleg å gjere det (har aldri høyrt om slike gigant dåpar før). Er kanskje ikkje så enkelt å få til med ei geskjeftig svigermor, men kanskje de kan ha det heime hjå din familie?
Sunnybeach4gull :) Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 Forstod æ d riktig at begge sin familie bor på samme plass?? Eller at dm bor på forskjellige plassa,men har like lang kjørevei til dåkker? Om alle bor på samme plass så ville æ ikke tvilt på at dåpen sku bli holdt på hjemplassen! Dm må jo kjøre mange bila til dåkker og ikke bare tar d lang tid og e slitsomt, men i tillegg e d jo dyrt.... Men om dm bor på hver sin plass, ville æ holdt d hos dåkker - dermed møtes all familie på midten. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #11 Skrevet 5. mai 2010 Hi her Jag kan jo ikke bare "slå meg vrang" heller da.. Men jeg vet at svigerfamilien er sint på meg nå, for de mener at jeg er helt rar som vil ha barndåpen her vi bor. Det er jo ikke "vanlig" for dem vettu.. Er så lei at svigerfamilien heele tiden sammenligner deres tradisjoner og hva DE synes er best med hva jeg og sambo burde gjøre med vårt barn. Samboerern min var enig i begynnelsen i at barndåpen burde holdes hvor vi bor nå, siden barnet skal vokse opp her, men det var helt til han pratet med familien sin..
Voyeur Skrevet 5. mai 2010 #12 Skrevet 5. mai 2010 Er det nå jeg skal ødelegge hele debatten og spørre om hvorfor dere velger å døpe barnet deres? Jeg ville inngått kompromi: Dere ferier der foreldrene deres bor, men at du får bestemme gjestelisten: Kun nærmeste familie og venner.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #13 Skrevet 5. mai 2010 Jeg hadde ikke kjørt fire timer hver vei, for å komme i en dåp.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #14 Skrevet 5. mai 2010 jeg synes 4 timer er veldig langt å kjøre en vei. Vi bor 2 timer unna vår familie og vi valgte å døpe barna våre i kirken jeg ble døpt, altså på stedet hvor de fleste av familien vår bor. Det var lettvint for familien, for oss, også er det koselig at barna våre er døpt i samme kirke som meg. (kunne gjerne vært pappan sin kirke også for den saks skyld, men han var døpt i en kirke langt unna, så det ble uaktuelt). Hvis hele familien deres bor på samme sted 4 timer unna, så ville jeg gjor som samboeren din ønsket. Jeg hadde ikke orket å kjøre 8 timer på en dag..... Det er jo uansett dåpen som er viktigst, så hvor dere har det spiller jo ikke såååå stor rolle, blir jo viktigere at gjestene kan komme og feire dagen med dere uten altfor mye stress...
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #15 Skrevet 5. mai 2010 Vi har døpt ungene her som vi bor og ikke der vi kommer fra (vi er fra vidt forskjellige steder). Jeg orket ikke dra langt med en liten baby. Vi bor ikke i samme by som noe nær familie, så de måtte fly hit. Alle som var invitert kom, vi hadde bare nær familie. synes jo det er drøyt at det er DERE med en liten baby som skal dra langt og ikke gjestene. Om noen ikke gidder å komme er det deres sak, da bryr de seg vel ikke så hardt heller da. Da kan det jo være greit å slippe å ha dem med i det hele tatt tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #16 Skrevet 5. mai 2010 Man døper selvsagt barnet der man bor! Uansett så bestemmer dere dette selv.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #17 Skrevet 5. mai 2010 Hadde ikke kjørt 8 timer på en dag for å komme i dåp altså! Vi har døpt ene ungen i "min" kirke fordi vi bodde der da, og andre i "hans", fordi det var mest praktisk for familien hans. Gamle oldemora kunne ikke kommet uten pga lang reisevei og ene broren med familie hadde ikke bil, så da hadde ikke de kommet heller. Dessuten var det billigere selskapslokale. Men dere kan jo bli enig om at dere kan ha det på den plassen han vil, men ikke at dere inviterer fler enn familie og faddere.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #18 Skrevet 5. mai 2010 HI her Jeg kan ikke "forhandle" meg frem til at hvis barndåpen skal være på hjemstedet hans/vårt, så inviterer vi kun familie og faddere, for den ENESTE grunnen til at han/svigerfam vil ha den der, er nettopp fordi da får hele slekta, nære og fjerne større mulighet til å komme.. Og jeg vet også at hvis vi blir enige om å ha den der hvis vi kun inviterer nærmeste, så kommer svigermor til å be hvem HUN vil uansett. Det er jo nemlig det som er vanlig for dem..
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #19 Skrevet 5. mai 2010 Vi har gjort begge variantene. Førstemann ble døpt på fars hjemplass, fem timers kjøring herfra. Min familie hadde halvannen times kjøring dit, og kom dit på dåpsdagen. Svigermor og søsteren til mannen min ordnet med hele dåpen, selskapslokale, mat og alt. Foreldrene mine tok med seg kaker og endel mat til koldtbordet. De eneste forberedelsene jeg gjorde til selskapet var å bestille blomster og kjøpe litt pynt, samt å bestemme menyen. Det var deilig å få alt lagt i hendene på oss, vi trengte bare å møte opp med ungen og dåpskjolen. Det var spesielt praktisk siden jeg ikke var helt restituert etter fødselen enda. Kun den nærmeste familien var invitert i dåpen. Det ble en kjempeflott dag, og alle var fornøyde. Dåp nr to tok vi her hos oss. Vi hadde akkurat kjøpt rekkehus i et fantastisk område, og regner med å bli boende her så lenge som overhode mulig. Alle fadderene bor også her i nærområdet. Vi bestilte dåp i den lokale kirka. Svigerfamilien kom hit fredag før dåpen og bodde her hos oss, min familie kom hit lørdag og leide hotellrom. Alle hjalp til og ordnet en fantastisk dåpsdag for jenta vår, og hele dåpshelga var utrolig trivelig og totalt fri for stress. Konklsjon: begge løsningene fungerte kjempefint. Begge barna ble døpt og vi har minner fra to fine dåpsdager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå