Gå til innhold

Har du og din kjære lik bakgrunn? Tenker da på type foreldre, oppdragelse, verdier, økonomi osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg må lete lenge, i Usbekistan, for å finne en mann med mer ulik bakgrunn enn min etnisk norske mann som vokste opp 2 timer fra mitt hjemsted :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er nok ganske like og det ville er at våre veier nesten krysset hverandre da vi var 5 og 7 år. Vi var 1 mnd unna fra å bo så nært at vi da sikkert hadde blitt venner.

Livet er merkelig. Vi kan le om det nå og min kjære sier han har ventet i over 30 år på meg ;)

Men verdier, oppdragelse, type foreldre og økonomi er ganske likt. Men han har hatt mer suksess i eget liv ang økonomi enn det foreldrene hadde også enn det jeg har hatt i jobb ;) Så der er eneste forskjellen nå.

Skrevet

Ganske like, begge oppvokst med gifte foreldre (hans er blitt skilt nå i voksen alder), han har like verdier og holdninger som meg. Men han er oppvokst med dårligere økonomi og strengere oppdragelse. Altså av typen, husarrest,sitte ved bordet og spise mat man ikke liker under tvang osv. Men som voksne er vi veldig like, og er fra sosiale familier begge to. Foreldrene hans er noe annerledes enn mine når det gjelder penger, og hvis jeg sammenligner feks min mor med hans, er vel den største forskjellen det rent personlige. At hans mor er mer usikker, kan si ting uten å tenke seg om, lett såre andre,være litt sær når det gjelder familie (mye krangel innad i familien der), mens min mor er rolig, utrolig sikker på seg selv, veier sine ord og krangler aldri med noen. :)

Skrevet

Nei, vi har forskjellige bakgrunner så det holder, men det gir oss ikke forskjellige verdier som voksen forde. Han vil gi barna en nesten lik oppvekst som seg selv og vil leve slik sine foreldre gjør på mange måter. Jeg kan ikke bli mer enig. Ønsker ingen min egen oppvekst!

Skrevet

Meg og min mann har ganske så ulik bakgrunn. vi er begge norske men helt forskjellige familier. Jeg har den vanlig, gamle A4 familien, mens han absolutt ikke har det.

Oppdragelsen er helt ulik, verdier og oppvekstvilkårene. Ingen er oppvokst med god økonomi, men jeg er nok oppvokst med en mye bedre enn hans, mine foreldre prioriterte riktig mens han mor var ikke så fornuftig noe hun enda ikke er og det merkes.

Skrevet

Vi har IKKE lik bakgrunn, men vi er like :)

Han har strenge og rike foreldre og som ikke lever for hver krone og bare skarer og har så og si aldri opplevd utlandet, fordi de er gnitne! Har heller ikke lik oppvekst for å si det sånn!

Jeg har avslappede, skilte og så og si fattig familie(i forhold til svigers) som lever for hver krone :) Jeg har opplevd det meste, selvom vi ikke har en krone på sparekonto ;) i min familie har vi hatt en avslappende oppdragelse, som gjør at vi er knyttet til hverandre :) Begynte ikke å drikke før jeg var 17 år, sånn ca.. men hadde det kjemep gøy fordi..

Min mann derimot hadde så strenge foreldre at der begynte min mann å prøve ut alkohol ganske tidlig.. 13 år alderen eller noe..

Nei, vi har en akkurat den motsatte oppveksten meg og han! Derfor vi passer så godt sammen ;) hehe..

Skrevet

Vi har ikke veldig lik bakgrunn, men vi er allikevel enig om det aller meste nå:)

Skrevet

Langt ifra lik bakgrunn her...

Han : Vokst opp med gifte foreldre, holdt sammen i tykt og tynt, kanskje mye også for å holde en fasade, men likevel stabilt gift. De har alltid bodd i samme hus og hatt en trygg og god ramme. De prater lite om problemer, er ikke særlig følsomme og ikke av folkene som kan gi trøstende ord og en skulder å gråte på. Tror samboeren min ikke har fått dele mange av sorgene sine med foreldrene, noe som idag har gjort han litt "kald" på enkelte områder.

Jeg : Flyttet fra sted til sted i oppveksten, skilte foreldre fra jeg var født omtrent, mamma flyttet fra type til type. En av de som hun var sammen med i nesten 6 år mishandlet meg og misbrukte meg. Aldri trygge rammer, bortsett fra hos besteforeldrene mine. Likevel snakket vi mer om ting , og jeg er veldig følsom som person, trenger å få trøst og støtte når jeg ikke har det bra.

VI: Har nok ganske forskjellig oppfatning om barneoppdragelse ettersom vi er fra så ulike kår, men vibegynner å smelte bra sammen som par. Vi tar bare de dårligste sidene fra foreldrene våre og tenker at slik vil vi ikke ha det.

Skrevet

Nei. Veldig forskjellig bakgrunn, veldig forskjellige familier som har veldig forskjellig verdisyn.

Skrevet

Vi har helt ulik bakgrunn, men er veldig like hverandre. Mens alle i min familie har høy utdannelse, gode jobber, trygg økonimi, liker å reise og oppleve ting, leser mye bøker osv, har alle i hans familie typiske lavstatusjobber, de bor alle fremdeles i hjembyen sin (mannen flyttet til hovedstaden), de har omtrent aldri fullført en eneste boks, og foreldrene hans har ikke vært utenfor norden mens resten av familien ser på campingferie i Danmark som den ultimate ferien. Vi har nok derimot ganske like verdier og en oppdragelse ikke så langt fra hverandre, med unntak av at mine foreldre var opptatt av at vi skulle lære å gjøre ting selv, ta del i husarbeid og bli selvstendige, mens mannen ikke hadde vasket en sokk eller en eneste kvm gulv før han flyttet hjemmefra.

Imidlertid er vi likevel svært like hverandre. Mens jeg har gått samme spor som min familie ved å ta utdannelse osv har mannen valgt å gå en annen vei en sin familie, også ved å ta en god utdannelse med dertilhørende godt betalte statusjobb. Han er mye mer lik min familie enn sin egen når det gjelder personlighet og interesser, så vi passer godt sammen.

Når alt det er sagt har han en flott familie, som jeg på tross av mange ulikheter, føler meg svært vel med. Bakgrunn er ikke så viktig så lenge man passer sammen, og man kan være like selv om man kommer fra ulik bakgrunn.

Skrevet

Huff da, litt stygge skrivefeiler i farta, men vil i allefall påpeke at "aldri fullført en boks" skal være "aldri fullført en bok". ;-)

Skrevet

Vi har veldig ulik bakgrunn. Familieforhold, økonomien under oppveksten, litt ulike verdier, vi har fått veldig forskjllig oppdragelse.

Skrevet

Vi er nok oppdratt ganske likt, men noen forskjeller er det. Begge har gifte foreldre og en søster, han er yngst og jeg er eldst. Han kommer fra en litt mer velstående familie enn meg, millionklassen, men min familie har også hatt god økonomi, så litt bortskjemte er vi nok begge to. Vi har gått på samme skole siden 1.klasse, uten å kjenne hverandre, så har så og si vokst opp i samme nabolag.

Forskjellern ligger nok hos foreldrene våre, mine er veldig kjærlige, klemmer alltid når vi er på besøk, forteller at de er glade i oss, kan snakke med de om alt mulig. Hans foreldre er litt følelskalde, han får til nød en klem på bursdagen sin, har aldri hørt de si glad i hverandre eller noe sånn. Har fått en klem av moren hans èn gang. De er like med søsteren hans, så er ikke fordi han er gutt, som jeg tenkte. Syns dette er veldig rart da jeg er oppvokst med masse klemming. Han er forøvrig blitt en skikkelig kose og klemmegutt selv, hvertfall med meg.

Skrevet

Temmelig ulik bakgrunn egentlig. dvs, vi er begge oppvokst i "normale" hjem, uten store økonomiske vansker, gått på norske skoler/barnehager og lært de samme tingene:) Men jeg hadde en ungdomstid hvor jeg var litt på kant med loven, prøvd meg fram med ting jeg angrer litt på og blitt kjent med mennesker og historier jeg gjerne skulle vært foruten. Han var idrettsfanatiker i tenårene, og det han gjorde "galt" var ting som ble smilt av og kalt guttestreker.

Han er rolig og tålmodig og veldig stabil. Vet hvor han er om 5 år og alt det der. Motsatt av noen jeg har vært sammen med før faktisk.

Jeg er utålmodig, impulsiv, ønsker alltid å prøve noe nytt og planlegger skjeldent lenger enn ei uke fram. Men har aldri hatt det så bra i et forhold før. 5 år sammen og fortsatt forelska:)

Skrevet

Vi kommer fra forbausende like forhold.

Vokste opp i hver vår landsdel, men i kommuner som ligner hverandre geigrafisk og i størrelse. Vi har begge foreldre med høyskoleutdannelse. Begge har et søsken, som er samme kjønn som oss selv. Foreldrene våre har trauste norkse navn. I det hele tatt, mye likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...