Gå til innhold

Det populære spørsmålet: Er det OK å spise fårepølse (Vossafår)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiste det ikke i begynnelsen av svangerskapet, men spurte jordmor da jeg var rundt 20 uker på vei om dette var trygt å spise. Hun sa da at Vossafår er trygt.

I dag sa en kollega av meg (som også er gravid) at legen hennes ba henne holde seg unna fårepølse. Jeg blir litt forvirra. Hadde jeg ikke vært så glad i det, så hadde jeg jo kuttet det ut og ikke brydd meg med at det er så mange forskjellige meninger om dette. Men det er jo så godt!! :P

Er forresten 27+2 i dag. :)

Fortsetter under...

Skrevet

I mitt hode går det under spekemat sammen med salami og slikt. Sjekk med matilsynet sin rådgvining. Noen gravide spiser dette andre ikke.

Jeg velger å holde meg unna slik selv om sjangsen er minimal for at noe skal skje, gidder jeg ikke ta den.

Skrevet

Er maaange forskjellige meninger om dette. Noen sier det er trygt når det fryses, andre varmebehandler det mens noen velger å holde seg helt unna.

Selv holder jeg meg unna spekemat og pålegg jeg ikke er helt sikker på/føler meg helt trygg på å spise. Klarer noen måneder til uten spekemat:)

Så det er vel egentlig opp til hver enkelt, men som skrives over her, så bør du følge mattilsynets retningslinjer for dette...

Skrevet

jeg også holder meg unna...men herregud så jeg savnr det...:(

vet ihvertfall at jeg skal ha matpakke med på føden med vossafår og ett helt fenalår hehehehe:))

Skrevet

Vossafår og annen fårepølse bør du holde deg unna. Grunnen til det er at listeria liker seg svært godt i denne kjøttypen. Du kan fryse bort toxmo men listeria dør ikke av dette. Eneste måten du kan spise fårepølse uten risiko er hvis du bruker den i ostesmørbrød eller på pizza (varmes godt opp). Da dør listeriabakteriene (og toxmo).

Salami er derimot en annen sak. Listeria liker seg ikke i kjøttet og de store produsentene koker det også når det kommer inn på slakteriene (Gilde og Grillstad). Salami kan du derfor fryse ned for å sikre at du kvittes toxmo (2 døgn på -20 grader) og bruke som vanlig pålegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...