Gå til innhold

Så hvis min kjære har brune øyne og jeg blå så er sjansen for at en baby får brune øyne 75%

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir det rett?

Skrevet

Hvis din kjære har et sett gener for blå og et for brune vil 50% få blå øyne. Har din kjære bare anlegg for brune øyne vil alle barna få brune øyne (eller grønne).

Skrevet

Min kjære har brune og jeg blå. Vi har to gutter, en med blå øyne å en med brungrønne.

Min bestemor har brune og bestefar blå. De har 4 barn, hvor en av dem fikk brune og resten blå..

Skrevet

Nei,det blir ikke riktig.

Begge dine gener er blå fordi du har blå øyne

Kjæresten din kan enten ha to brune gener eller et brunt og ett blått (han har brune øyne uansett fordi det brune genet er)

Hvis han har to brune gener, vil barna deres arve et brunt gen fra han og et blått fra deg og vil da få brune øyne (fremdeles fordi det brune genet dominerer over det blå)..

Hvis han har ett brunt og ett blått gen, kan barnet arve enten et brunt gen fra han og et blått fra deg og få brune øyne, eller ett blått gen fra han og ett blått gen fra deg og få blå øyne...

Hvis begge foreledrene til kjæresten din har brune øyne, har han nok to brune gen, og da vet du at alle barna deres vil få brune øyne... Hvis ikke, må du nok bare vente og se :-)

Skrevet

Selv om begge foreldre har brune øyne kan man aldri vite uten dna-test om en av de også bærer gener for blå øyne nettopp fordi brunt er dominerende.

Skrevet

Jeg har sendt han en melding nå. Jeg må vite dette.

Skrevet

Jeg har brune øyne, mens min mor har grønne og far har blå.

Min samboer har grønne. Hans mor har grønne og hans far har blå.

Vår datter har fått blå øyne. Arvet fra sine bestefedre.

Skrevet

Kommer an på om han har et eller to dominante gener for brune øyne, altså BB eller Bb. I første tilfelle vil alle barna deres få brune øyne, da brunt dominerer over blått. I andre tilfelle vil statistisk sett 3 av 4 barn få brune øyne, dvs 75%.

Skrevet

Ok fikk sms

Min mamma har blå

Min pappa har blå

Jeg har blå

Min kjæres mamma har blå

Min kjæres pappa har brune

Min kjære har brune

Takker for svar her :)

HI

Skrevet

Det har skjedd litt på denne fronten siden de fleste av oss lærte om det dominante brungenet som gjenspeiles i øyefargen. Dette er visstnok ikke så enkelt som vi lærte.

Tidligere trodde man at arv av øyenfarge var bestemt av bare ett enkelt gen-par. Man trodde at brune øyne dominerte, og fantes det i genene fikk man alltid brune øyne hos barna. Hadde begge foreldrene blå øyne var genene likeverdige og barna kunne ikke få brune øyne. Man har i senere tid funnet ut at det er minst to gen-par på forskjellige steder i kromosomet som sammen "bestemmer" hva slags øyenfarge barnet vil få.

Brun øyenfarge betyr at det produseres et brunt pigment i iris. Blå øyenfarge betyr at dette pigmentet ikke produseres. Pigmentet begynner ikke å dannes før rundt 4-6 måneders alder, så derfor er alle barn født med blå øyne.

Man vet nå at det er flere mulige sammensetninger av gener som "hindrer" produkjon av dette enzymet, slik at foreldrene kan ha blå øyne men allikevel være "bærer" av genet for brune øyne, kanskje fra mange mange generasjoner tilbake uten at det har slått gjennom.

Derfor kan barn med foreldre av blå øyne likevel få brune øyne.

Skrevet

Pappa har brune og Mamma har grønne.

Jeg har brune og min datter har knall blå, samme farge som faren sin.

Spennende å se hvilken farge babyen i magen får! :-)

Kjekt med et barn med brune øyne også, men håper barna ligner i trekkene hvis ikke de skal være like i fargene. Så det ser ut som de er søsken! :-)

Skrevet

Etter den gamle lærdomen er det då 50 - 50 sjanse for brune og blå, sidan du berre har blå gen og han har eitt av kvart. Men no er det visst litt meir komplisert som 13:58 seier, så då kan ein vel ikkje seie for sikkert kva sjansen er. De får vente å sjå kven som kjem. Babyar er uansett ikkje så flinke til å fylgje statistikk :o)

Skrevet

Jeg og alle i min nærmeste familie har helt blå øyner.

Min mann har grønne øyner, hans nærmeste familie har blå/grønne.

Gutten vår har helt brune øyner. Jeg synes det var litt merkelig i starten, så nesten svarte ut. Nå er han 4 år men øynene er fortsatt brune.

Men det er nok mannen min som uansett er bærer av det brune genet, han har litt brunt på det ene øyet og grønt er det samme som brunt (genet) etter det jeg har forstått.

Skrevet

Som en anonym over her skriver er læren om at det bare er disse genene som avgjør øyenfarge og at foreldre med blå øyne aldri kan få brunøyde barn svært svært forenklet. Det finnes mange gener som avgjør øyenfarge, i tillegg er mutasjon på disse genene svært vanlig. Det er dermed helt umulig å avgjøre hvilken øyenfarge et barn vil få, men man kan jo selvsagt snakke om sannsynligheter og sannsynligheten for at to mennesker med blå øyne får brunøyde barn er ikke veldig stor.

Skrevet

Et vennepar av oss har helt brune øyner begge to, mens de to barna deres har knallblå.

Skrevet

13.58: Det der høres fornuftig ut. Jeg husker også at vi lærte at bruke øyne var "dominante". Begge mine foreldre har brune øyne, men ingen av oss tre søsken har det. Pappas foreldre hadde begge brune øyne, mens mamma hadde begge deler.

Skrevet

Jeg har mørkebrune med en blå ring rundt.mannen min har sterke blå og dattern vår har grønneøyne med brune spetter..moren min hadde brunne og faren min grå og på hans side har foreldrene sterkt blå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...