*NordNorge* Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Oppdaget jo ikke at jeg var gravid for bare noen få uker siden. Så er derfor nettopp startet med vitaminer. Kjøpte den pakken Lifeline gravid på apoteket i går. Der er det jo 2 omega 3, en blåbær/vitamin tyggetabl. og en kalktab. som skal takes om kvelden. Men, så et spørmsål .. .. Den tyggetabeletten, MÅ den tygges, eller kan man svelge den hel? Jeg har store problemer med å tygge og generellt ha tabeletter inni munnen, må få de bort, fortest mulig..... Noen som vet ???
megogknotten Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 oj, jeg har bare gomlet i meg alle sammen på en gang jeg!
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 Tyggetabletten kan definitivt svelges,d et står i pakningsvedlegget også tror jeg. Fikk bekreftet det på apotek. Jeg måtte slutte med lifeline pga jerntilskuddet holdt på å ta livet av magen min... Hadde så vondt at jeg trodde jeg holdt på å miste barnet! Tok bare ren folat (supersmå tabletter som er lett å svelge for oss som har en tendens til å brekke seg) og omega 3 tilsatt A og D-vitaminer (ikke fullt så små, men ok form som gjør de ok å svelge)
*NordNorge* Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. mai 2010 Åhh, tuuusen takk for svar! ) vart litt bekymra for at de ikke har sin virkning.... hehe
Voyeur Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Man burde vel ikke ta ekstra jerntilskudd hvis man ikke har behov for det? Det er jo slettes ikke bra å ha for høyt jern i blodet når en er gravid. Hvis man har bra jernlager, og bra blodprosent, ville jeg bare tatt vanlig multivitamin. Samme som at man ikke burde ta folat mer en de 3 første mnd, da det faktisk er kreftfremkallende.(altså ikke veldig kreftfremkallende, men likevel greit å passe på)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Enig vdr. jerntilskudd, men i Lifeline er det faktisk jern. Som sagt kuttet jeg det ut pga magen og har ikke tatt egne jerntilskudd etter dette. Har litt lavt ferritinnivå, men ennå ikke så mye at tilskudd er nødvendig. Har for øvrig ikke hørt at folat er kreftremkallende?? Men det kan skjule vitamin B12-mangel. Derfor bør det ikke tas i lengre perioder. Jeg er 23+3 nå og tar det ikke lenger. Mest fordi jeg brekker meg så lett av tabletter
Voyeur Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 Jo, det er vissnok det. Altså, dette er bare noe jeg har hørt, men er ganske trygg på kilden. Folat skjuler også b12 mangel, så det er litt rart at jm sier man bare skal ta det ut svangerskaper. Forreste, hvis du blir dårlig i magen av jern, vil jeg anbefale AminoJern. Jeg blir også dårlig i magen av jern, men dette jerntilskuddet er veldig bra! http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=15&prodid=13526
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Takk for tips! JM anbefalte ikke meg å ta folat ut sv.skapet, kun månedene før mens vi forsøkte og de første 3-4 månedene av sv.skapet. Tror det er mye forskjellig info ute å går ang. kosttilskudd. Jeg forsøker å spise variert og sunt pga at jeg sliter med å få ned tabletter. Tror det er en bedre måte å gjøre det på også, men det er jo ikke alt man klarer å få i seg gjennom maten!
Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 5. mai 2010 #9 Skrevet 5. mai 2010 Jeg har sluttet med lifeline for ca en mnd siden, etter 4 mdn. Nå tar jeg kun omega 3. Det er vel ok. Eller? Står jo på pakken at det bare trengs å tas på forhånd og 1.tri. Tar i tillegg stoffskiftetabletter så er deilig å ikke trenge å hive i seg den store pillepakken hver dag også, men vil jo at babyen skal få det den trenger....jeg tygget forresten den pillen for å være på den sikre siden men den var VOND! Så bra hvis man kan slippe, og heller bare svelge den. hehe.
*NordNorge* Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 5. mai 2010 Jeg var jo faktisk ferdig me 1 trimester da jeg fant ut at jeg var gravid, så har ikke tatt noe folat. Derfor er det kansje lurt av meg å spise denne Lifeline pakken jeg har begynt på nå. Bruker også stoffskite tabeletter, så er ikke gira på så alt for mange, spes om morgenene. Er ikke gla i å spise frokost, hvordan tror dere det er å svelge tabbiser.. huff... hehe
lykkelig med2 gutter Skrevet 5. mai 2010 #11 Skrevet 5. mai 2010 jeg fikk høre av spesialist på svangerskap at det IKKE bevist noen positiv effekt på barnet mht ryggmargsbrokk etter 1.trimester. Vi bør derfor ikke ta dem fordi det alltid er "bivirkninger" på tilskudd. Vi får holde oss til vitaminer og mineraler og trygge fettsyrer resten av svangerskapet da sikkert huffameg ikke lett å holde styr på alle rådene og anbefalingerne vi får
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #12 Skrevet 5. mai 2010 Da jeg var på UL i uke 11 fikk jeg beskjed av gynekologen å slutte med ALT kosttilskudd etter uke 13. Også omega3 siden renheten er så som så. Dessuten forsvant den berømte trege magen da jeg sluttet med Lifeline Gravid.... så viss noen sliter med treg mage, prøv å slutte med kosttilskudd med jern i....
*NordNorge* Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 5. mai 2010 Enn hvis man ikke har tatt noe slags kosttillskudd i 1 trimester da ? Har en veninne av meg som er sykepleier, og hun brukte vitaminer ig tillskudd i heele svangerskapet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå