Gå til innhold

har hatt dilla på omelett siden 2008! klarer ikke å stoppe!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

de hadde omelett hver dag på sykehuset,når vi var der etter fødsel, og jeg har seriøst blitt avhengig av omelett.. må iallefall ha omelett en gang i uka,minst..

hva skal jeg gjøre? usunt med egg hele tiden da!

og nei jeg er ikke et troll :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke spiser egg hver dag hele dagen, ser jeg ikke problemet.

Skrevet

Eggemat én gang i uka er da ikke stort. Tenk på dem som spiser minst ett egg hver eneste dag. Mange viktige næringsstoffer i egg, så jeg begriper ikke hva problemet skulle bestå i. Verre om du i tillegg skulle ha bacon i tillegg.

Skrevet

eh, nei omelett er ikke usunt. innheholder masse som er bra for kroppen din.

Det er fra gamelt av at egg ikke var bra.

EGG-vitaminer:

A, B, D, E og K-vitamin. Av B- vitaminer finnes det hele 8 forskjellige og alle er til stede i egget. D- vitamin er ekstra vanskelig å få fra kostholdet ellers, så eggets bidrag tellerekstra her! Ikke rart at egget blir kalt "Naturens egen vitaminpille"! Men NB: Må ikke svelges hele! :)

EGG-mineraler og sporstoffer:

Jern, kalsium, natrium, kalium, magnesium, fosfor, sink og selen. Jern teller litt ekstra i egg, fordi kvinner lett får for lite jern fra det øvrige kostholdet.

EGG-proteinet - verdens beste for kroppen!

Proteinene i matvarer har svært forskjellig verdi for kroppen, eggets er den beste. Eggets samlede protein likner mest på kroppens eget protein. Derfor sier vi at egget har den beste proteinkvalitet for menneskekroppen.

Egg har mye umettede fettsyrer

Liksom kylling og kalkun har også egg en høy andel umettede fettsyrer; og er dermed sunnere, for eksempel hardkokt som pålegg, enn for eksempel hvitost eller spekepølse. Egget gir også færre kalorier.

Hva med kolesterolet?

Ja, eggeplommen inneholder kolesterol, men dette betyr lite, om noe, for blodets kolesterolinnhold. Det er helt andre matvarer, de med høyt innhold av mettede fettsyrer, som øker kolesterolet i blodet, slik at det kan bli en helserisiko.

http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=54

Skrevet

jeg vet jo det ikke er det verste..men jeg vil bare ikke være avhengig! =/

det er jo godt en gang i blant,men man skulle jo ikke måtte ha det så ofte.. tips til noe annet som er godt,sunt, og som kan snu om på vanen? :) .. uten å måtte føle seg som en kanin liksom..(bare grønt).

er gravid også, så kan jo ikke ha alt i verden..

HI.

Skrevet

Ting man er "avhengig" av forbinder jeg med daglig bruk. Når det begrenser seg til ca én gang i uka, da har man kontrollen. Uansett er det ikke noe forbruk som medfører noe som helst helseproblem, snarere tvertimot. Omelett er sunnere enn mange av alternativene.

Skrevet

OI! kult!

har bare hørt at det er usunt jeg (av min far,som er snart 70)..

er der jeg har plukket det opp..så da er d fra gammel tiden da ja.. fint å vite :D litt bedre samvittighet :D:D

HI

Skrevet

ok, ja jeg fant ut at det ikke var så usunt som jeg trodde.. min far som var helt hysterisk om at,av egg får man blodpropp++

skremselspropaganda...

HI.

Skrevet

Hehe, morsomt :-)

Jeg tror nok heller ikke det er det minste skadelig å spise omelett en gang i uken eller to, heller motsatt :)

Kos deg med omeletten du!

Skrevet

Avhengig er du så absolutt ikke, hvis det holder med en dag i uken. Og egg er vel noe av det sunneste i dagens kosthold. Om man går på diett og skal ned mange kilo spiser man gjerne omelett 2-3 ganger om dagen, så ser ikke helt problemet ditt.

Skrevet

jeg så det var sunt,deretter gikk jeg rett til kjøkkenet og lagde meg en omelett med skinkeost inni!

og ja, jeg kosa meg massemasse!! :D

HI

Skrevet

hehe jeg har dilla på havresuppe som jeg fikk på sykehuset under første fødsel i 2005 :P er mer avhengi når jeg er gravid og nærmer meg fødsel, men spiser det jevnt over hele året. ikke veldig sundt det heller, for er mye sukker i den, men men :)

Skrevet

hehe,bra vi er flere,som starter med å bare mååå ha noe,rett etter fødsel og lager det jevnt over,hele året etter :P dårlig formulering,men orker ikke å starte på nytt=P

HI.

Skrevet

Whitelily; Du burde virkelig ikke spise for mye havresuppe mens du er gravid, veldig mye sukker! Ikke bra for barnet! Kan du ikke prøve en usukret variant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...