Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Uff... syns det er skikkelig tragisk! At foreldre faktisk klarer å mishandle og drepe sine egne barn!!! Det er helt uforståelig for meg at noen klarer å gjøre sånt! Jeg syns det er kjipt å få alle disse reportasjene trykt opp i trynet hver gang jeg logger på vg.no, men på en annen side er det jo greit nok at sakene kommer fram... for dette er jo faktisk ting som skjer! At foreldre mishandler barna sine til døde eller dreper dem i forbindelse med samlivsbrudd... Uff, skikkelig tragisk for de stakkars familiene som har opplevd dette!!!
Teline Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Det er grusomme reportasjer om vonde ting. Det er viktig med fokus på dette. Altfor mange barn lider, altfor mange barn dør, og altfor mange slipper unna med det.
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 De fleste voldssaker rammer noen i ens nærmeste familie eller vennekrets. Om det motsatte hadde vært tilfelle, ville det nesten vært mer skremmende. Hva VG velger å prioritere på sine sider, styres nok ganske ensidig av økonomiske motiver, så sterkt preget som de er av synkende opplagstall.
Villa Perlesukker Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Det er så viktig at det rettes mer fokus på dette. tro meg det er så høye mørketall her at det er skremmende. Det viser seg at 42% av anmeldelsene hvor barn er involverte blir henlagt. Noen av de få sakene som kommer til retten viser det ofte seg at etterforskningen har vært uhyre dårlig. Barn som opplever vold har rett til å bli avhørt innen 2 uker. Dette er en lovpålagt frist. Men ofte blir barn først hørt mellom 3 uker til 3 mnd. Det er hårreisende. Barns rettssikkerhet trues og det er så uhyre viktig at dette kommer frem i media. Mange barn i Norge blir utsatt for vold. Men jeg skjønner at det er leit å lese men tro meg saken er superviktig.
Stratos med 3 barn Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Enig med gulesider & flokken. Supert at de fokuserer på noe så viktig, trist lesning (har ikke orket å sette meg inn i de detaljerte skjebnene)
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Signerer gulesider & flokken:) To av barna skulle vokst opp i nabohuset vårt... :s
OsloMor Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 Synes media med VG i spissen generelt sett kunne hatt et mer nyansert syn på barnvernets inngripen, jamfør Svanhild-saken f.eks. Litt ironisk at VG-lesere den ene dagen hisser seg opp over barnvernets "overgrep", for så den andre dagen villig lar seg rive med av vrede over barn drept av sine foreldre. VG har vel funnet ut at oppslag kommende om sol og barnedrap er det som øker omsetningen.
Verbena Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Jeg tror at VG gjør dette ene og alene for å tjene penger, desverre. Men synes at det er bra at det blir satt fokus på dette. Selvom det gjør at jeg som mamma blir enda mer bekymret for situasjonen til mine egne barn enn det jeg har vært frem til nå. Guttene mine har nemlig samvær (nå ca 2-3ganger pr mnd) men farn sin og han er psykisk syk. Er ikke akkurat beroligende å lese så mye grusomt på nettavisene da nei, selvom behandlerne hans har sagt gjentatte ganger at han ikke er en fare for de.
Stratos med 3 barn Skrevet 5. mai 2010 #9 Skrevet 5. mai 2010 Dere som peker på at vg gjør dette kun av økonomiske interesser: Selvfølgelig gjør det de det! Sånn som alle andre. De er jo ikke en idialistisk organisasjon heller Men for meg spiller det ingen rolle! Håper de fortsetter helt til det skjer noe med dette på mer overordnet nivå slik at vi unngår endel slike tilfeller for fremtiden. Og det skal jeg mer enn gjerne være med på å betale for også!
OsloMor Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 At VG er ikke er en idealistisk organisasjone er vel hevet over enhver tvil.Men, media har også et etisk ansvar. Det er ikke for ingenting at det blir betegnet som den tredje statsmakt. Har selv vært på seminar med journalistutdanningen i forbindelse med etisk ansvar, barn og barnevern, og synes kanskje flere kommende journalister er mer lydhøre for beskyttelse av barnet og barnevernets manglende rett til å uttale seg (hvilket jo har med juss og beskyttelse av barna å gjøre) Jeg synes barnedrap er grusomt, men vet ikke helt om jeg synes noe om VG's vinkling. "klikk på bildet, så får du historien til det drepte barnet"
Lulu♀♂♀ Skrevet 5. mai 2010 #11 Skrevet 5. mai 2010 - Annenhver måned drepes eller mishandles et barn til døde. ER DET VIRKELIG SANT??? uff nå gråter her.
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #12 Skrevet 5. mai 2010 Jeg kjente det ene barnet godt, og det har vært tøft for meg å lese om hendelsen ettersom jeg godt visste hvem faren var osv. Ellers synes jeg det er flott media setter fokus på det da barnedrap og -vold åpenbart er et problem, tragisk nok:-/. Men gang på gang slår det meg: Det er gjennomgående at faren har drept barnet i det øyeblikket en ny kjæreste (evt. barnets mor) har planlagt å bryte forholdet. Er det virkelig så mange menn som sliter psykisk?
Ugl@ Skrevet 5. mai 2010 #13 Skrevet 5. mai 2010 Skremmende lesning, men jeg tror det er bra det settes lys på saken tross alt. Menn er overepresentert, og samlivsbrudd er tydeligvis en viktig faktor. Så kansje endel kan være litt mer obs på signaler på forhånd og skaffe hjelp i tide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå