Gå til innhold

Spørsmål:"Et foreldrepar har begge genparene blå+brun når det gjelder øyefarge. Dersom foreldrene får fire barn, hvor mange av barna vil statistisk sett få blå og brune øyne?" HASTER!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lenge siden jeg har hatt dette på skolen, gitt! Er det noen som kan hjelpe meg med å finne svaret på dette? Prøvde å google uten hell, så da satser jeg på de kloke damene her inne ;-)

(Tenker kanskje 2...?)

Skrevet

om jeg husker dette riktig så mener jeg at det da vil bli 3 med brune og 1 med blå

Skrevet

ja, en av 4 kan bli blå. altså 25% sjanse for blå

Skrevet

gjør dine egne lekser :P

Skrevet

Brun er dominant, så i teorien skal vel alle 4 få brune øyne.

MEN virkeligheten er ofte annerledes, så du må nok bare vente og se.. ;))

(Kan også spille en rolle hvilken øyenfarge besteforeldrene har..

F.x. dersom forelderen med brune øyne også har foreldre med brune øyne = svært stor sjanse for brune øyne. Har de blå, så stiger sjanesene for blå øyne betraktelig)

Skrevet

Brunt + brunt = brunt

brunt + brunt = brunt

Blått + brunt = brunt

brunt + blått = brunt

Blått + blått = blått

Blått + Blått = blått

2/6 barn vil statistisk få blå øyne... Hva det blir av fire kan du jo regne ut..

Skrevet

Det er feil det du sier. Brunt er ikke dominerende i den forstand at det alltid sendes videre til barnet, men hvis barnet arver ett brunt gen og et blått gen, da er det dominerende i den forstand at barnet får brune øyne. Barnet kan imidlertid arve det ene blå genet fra mor og det andre blå genet fra far, og vil da få blå øyne.. .

Skrevet

Hva er forskjellen på Brunt og brunt?

Skrevet

Feil!

Far kan gi eneten blå eller brun. Mor kan gi eneten BLÅ eller BRUN

blå + BLÅ => blå

blå + BRUN => brun

brun + BLÅ => brun

brun + BRUN => brun

Som du ser er det 4 kombinasjonsmuligheter og 1/4 sjanse for ekte blå øyne.

En del har riktig nok en øyenfarge som ser blå ut uten å være "ekte". Derfor stemmer ikke dette så godt i virkeligheten.

Skrevet

Mor har genparet Brunt og Blått (la oss bruke store bokstaver her)

Far har genparet brunt og blått (små bokstaver her)

Et barn kan arve:

Brunt fra mor og brunt fra far (brune øyne)

Blått fra mor og brunt fra far (brune øyne)

Brunt fra mor og blått fra far (brune øyne)

Blått fra mor og blått fra far (blå øyne)

1 av 4 barn får blå øyne (statistisk)

Skrevet

Tre brune og ein blå. Med mindre noko er endra sidan eg gjekk på ungdomsskulen i forrige århundre. Skjønar ikkje heilt korleis nokon over her kom fram til 2 av 6 så lenge begge foreldra har to genar kvar.

Skrevet

3 brune og en blå. Brun er dominant (B), og blå er recessivt (B).

Far har Bb og mor har Bb. Da er det 4 kombinasjonsmuligheter (et gen fra mor, og et fra far).

BB, som gir brune øyne

Bb, som gir brune øyne

bH, som gir brune øyne

bb, som gir blå øyne.

Altså, statistisk er sannsynligheten for å få brune øyne 75%.

Skrevet

Skulle stå bB og ikke bH over her, på linje 3 i kombinasjonsmuligheter.......

Skrevet

Har to barn.

Jeg har blå/grønne og pappaen har brune.

Begge barna har mørke blå øyne.

Skrevet

he he jeg leste masse om dette når jeg var gravid og det er faktisk mer komplisert enn bB BB og bb (b=blått, B = brunt). Forskerne mener at vi har fire komponenter og ikke bare to..så det er umulig for oss ulærde å si.

Fra skolelærdommen har alle med BB eller Bb brune (eller grønne som også ligge runder B) øyne og de med bb blå.

BB

Bb

Bb

bb

Blir mulighetene til to foreldre med skjult blå komponent. Altså 25 % sjanse for blå øyne.

Jeg har blå og min mann brune. På hans side kjenner de ikke til noen med bla øyne, men lillemann 15mnd har fortsatt blå øyne.

Skrevet

Oioi, her ble det mange svar -jeg glemte helt bort innlegget, for jeg fikk svar fra et annet hold, men takk så mye for bidraget (og ja, jeg gikk for 1 av 4 kan få blå øyne, så da får vi se om det blir premie på meg ;-) )

Skrevet

Jeg har brune øyne, far har blå.

Vi har 5 barn

2 har brune øyne

1 har blå

2 har blå/grå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...