Gå til innhold

ny tråd om trass, bruker dere "time-out" på deres barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har to tette...akkurat ett år mellom våre. eldste mann er to år og 8 mnd, og når han slår sin lillesøster blir han først snakket til og minnet på at det er ikke lov å slå. han får beskjed om å si unnskyld og at det ikke skal gjentas. han får også beskjed om at dersom han gjør det igjen blir det time-out.

og såklart slår han igjen..... da pleier jeg å plassere han i søster sin sprinkel seng og sier han må være der til han er klar til å oppføre seg.

jeg vet ikke om det er riktig å gjøre det. når min mann er hjemme blir det en pute han sitter på i gangen...med meg fungerer det ikke, han spretter bare opp av den.

hva er deres mening?

jeg velger mine kamper, jeg gjør ikke stort nummer ut av hvilken jakke el lue vi skal gå med etc, men når vi har det travelt og han skal i barnehage og jeg på jobb må jeg kle på ham med tvang, opp i vogna med tvang etc...men f.eks rydde etter seg maser jeg ikke mye med. vil han ikke så får han la vær....

men spm mitt er angående time out metoden...tror dere den vil hjelpe i lengden? eller skade?? har dere egne erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker time-out.

Setter ungene på en krakk i gangen, og det funker VELDIG bra.

Eldste er 6 år, og trenger ikke time-out lenger. Han hører etter når han får en forklaring.

Minste er 3 år, og har vært i trass siden 2årsdagen. På henne funker det kjempegodt.Sitter 3 minutter på krakken, og er snill som et lam etterpå. Sier unnskyld, og gir en klem,så er alt OK :)

Skrevet

på min minste som blir 2 år til sommeren bruker vi time-out, men bare i sjeldne tilfeller. begynte med det da han var ett år gammel og har vel brukt det ca 5 ganger siden da. han er en veldig snill gutt, men av og til nytter det ikke hva jeg sier til han, så da blir det time-out ;)

vi setter han i gangen på gulvet oppå dørmatten (det er innergangen så den dørmatten er bare til pynt, den er ikke skitten) der han får sitte i halvannet minutt. han har bare røyst seg og kommet etter meg en gang, og da satt jeg han bare på plass igjen uten å snakke til han.

etter hver time-out har vi en liten samtale der jeg forklarer han hvorfor han måtte sitte der, og spør om han skjønner, og om han lover å ikke gjøre slikt igjen. denne samtalen varer i kanskje 30 sekunder før jeg sier han skal komme å få en kos, og da er alt bra igjen :) jeg har inntrykk av at han forstår alt jeg sier, selv om han ikke kan gjøre seg så bra forstått selv ennå. jeg ser på hele kroppsspråket hans at han skjemmes og angrer på handlingen sin.

siste gang vi gjorde dette var når han hadde fått 2 beskjeder på rad om å ikke røre fôret til dverghamsteren vår, og når vi ikke så på, tømte han hele posen på gulvet. da han hadde sittet i time-out og vi hadde hatt vår vanlige samtale etterpå spurte jeg om han ville hjelpe meg å rydde opp. og jeg har ALDRI sett han så sammarbeidsvillig før! han plukket opp maten med glede og passet på at ikke den minste lille bit lå igjen på gulvet :D

så hos oss har dette funket gull, og jeg har ikke inntrykk av at det er skadelig.

Skrevet

Oi, har nøyaktig samme erfaring. Altså 1 år mellom barna og største slår, og det er vel kun slåing og lugging jeg straffer med time-out. Det har funket veldig bra med eldste. Hun pleide å gjenta slåingen tidligere, litt før hun ble 3 år, og da var det time-out i gangen. Nå derimot (hun er 3,5 år) så slutter hun faktisk når jeg sier at man ikke skal slå og hvis hun gjør det igjen blir det time-out. Har vel også med språket å gjøre, nå svarer hun hvorfor hun slo eller lugga. Men hun har jo alltid visst at det skal man ikke gjøre. Sist jeg måtte gi henne time-out var ute og hun løp fra meg hele tida selv om jeg hadde sagt at gjenntagelse gir time-out.

Så for oss har det funka veldig bra med eldste. Yngste derimot har det ikke hatt noen virkning på, henne må man forklare ting rolig til.

Skrevet

Har forsøkt det her også, og det har fungert. Han får tid til å roe seg ned og slappe av litt. Bruker å være ganske effektivt, heldigvis sjelden vi må gjøre det på den måten da:)

Skrevet

så flott at det har fungert på så mange av dere :)

da skal vi fortsette med det og håpe at ting blir litt roligere hjemme, takk for at dere delte deres erfaringer!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...