Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille gutt har ikke noe fast leggetidspunkt enda, men legger seg som regel et sted mellom 22-23 for kvelden. Men jeg kunne tenke meg litt mer kveld alene, og lurer derfor på om det er noen gylden regel for når de skal ha siste dupp?

Han kan fint legge seg litt tidligere, men våkner gjerne etter 20 min eller halvtime, og etterlyser mer mat. Føler jeg sitter med puppen mye ute på kveldstid fremdeles, enda han nærmer seg 3 mnd. Flaske vil han ikke ta, så det har jeg ikke lyktes med heller.

Hva gjør dere andre?

Og ja... bad hver kveld er også prøvd, amming i dempet belysning osv. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres du ut som om du legger ham veldig sent. Det er jo vanlig i begynnelsen men etter 2-3 måneder bør babyen legge seg tidligere. Har du prøvd å legge han tidligere, til et fast tidspunkt? Jeg regner med at han sover en blund i 7-8-9-tida? Hva med å legge han i senga da? Slik at den siste duppen faktisk er en del av nattesovinga.

Selv ammer jeg masse og lenge i 6-7 tida sånn at hun (4 mnd) er godt tanka opp. Hun sover siste lur noen ganger i 4-tida, noen ganger halv 6, spørs hva vi får til...Så tar vi kveldsstellet kvart over sju hver dag og ammer i senga. Og så er det legging i vogga. da sover hun til jeg vekker henne for mat når jeg legger meg, sånn ti- halv elleve. Frem til to måneder la hun seg nærmere 10-11 men det ble naturlig at hun la seg tidligere.

Skrevet

Hun har siste dupp en gang mellom 3 og 4 og sover da en liten time.

Jeg fullammer men hun får ca 180 ml mme kl 18, og pupp litt før 19 når jeg skal legge henne. Hun sover så fra 1900 til 0700, ja vi er veldig heldig. Dette gikk ikke med storesøstra men hende vi gjorde ting andeledes da. For mange blir det lettere med rutiner når babuen bikker 3 mnd, men mye avhenger nok av babyen også.

Lykke til uansett ;-)

Skrevet

Har samme problemet.. Lillemor blir bada og stellt så hun er klar til å legge seg mellom 7 og 8. Så får hun masse pupp og blir lagt. Men så våkner hun etter en halv time og skriker. Å da er hun gjerne våken til 12-01. Har prøvd å legge henne ivår seng å gi hun mat osv,men ingenting funker. Så da får hun komme opp å være sammen me oss til hun sovner i fanget mitt.. Men nå er jeg såå lei av dette,trenger litt "voksentid".

Skrevet

åh, kjenner meg igjen her ja:) lilletuppa vår blir 3mnd i morgen og har vært akkurat likedan.

For oss var det viktig å ikke legge henne for tidlig faktisk- 7 ble for tidlig 9 for seint. Så jeg har laget en rutine på at hun får pupp kl 7 til hun slipper puppen, så bader vi. Etter det går vi på soverommet hvor hun får flaske med morsmelk (100ml) som jeg bruker en del tid på å få i henne. Som regel sover hun kl 8 da. Dette gjør jeg for at hun skal være skikkelig mett og søvning. Hun sover til 2-4 på natta når vi gjør dette.

Er ikke alltid det går, hun er ikke glad i flaske, men har du problemer så prøv flaska når babyen ikke er så sulten og gi smokk først- så flaske.Husk at det tar 30 min før de er i ordentlig søvn så hold deg gjerne i nærheten og vær der når de "våkner til" er lurt. ( gi smokk eller syng eller hva du nå gjør)

Når det gjelder siste dupp så sier jo alle at de bør være våken etter 4, men dette er noen ganger klin umulig hos oss. Men hun får aldri sove etter halv seks og aldri lengre enn 20-30 min.

Håper du fikk litt input her og lykke til!

Skrevet

synes du legger han veldig sent...

nå når han er 3 mnd kan du med fordel legge han tidligere.min sønn legger seg rundt 19,og da er siste dupp ikke senere enn kl.17,for da er han ikke trøtt for natta.

når jeg legger han sovner han som en stein men våkner opp etter 30-45 minutt pga da går han inn i en lett sovefase men istedet for å sovne igjen så våkner han...kanskje det er dette din sønn også gjør?og er du sikker på at han vil ha mat da om han fikk mat rett før han la seg?kanskje han bare er trøtt og utilpass fordi han våkna?sånn er det iallefall her,så vi må inn og ut av soverommet noen ganger for å gi smokk,men så sovner han igjen tilslutt og da sovner han endelig for natta...

Skrevet

Mange gode innspill her. Jeg har jo fritt latt han ha dupper både klokka 18 og 19, og da har han gjerne sovet 1-1 1/2 time... :-)

Men skal prøve litt til med flaske, og se om han mettes mer opp. Han er tydelig sulten under alle oppvåkningene, og krever begge bryst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...