Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det ok å spise parmesan ost??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare sjekk at den er pasteurisert, så skal det være bra. Det er de aller fleste.

Det er stort sett myke oster, type muggoster, som er utsatt for listeria.

Skrevet

Den vi har her hjemme er IKKE pasteurisert. Har ikke funnet noen som er det... Jeg som er så glad i den osten oppå pastaen... Snufs

Skrevet

Hva med Manchego? Ikke akkurat det samme som parmesan da...men kan være litt tørr og med god smak om den er litt lagret... Den burde da være pasteurisert?

Hvis ikke så er hardosten til snøfrisk god på smak. Ikke akkurat det samme som de tørrere ostene...men setter raskt litt smak på pastaen og pasteurisert! ;)

...eller peccorino kanskje??

Skrevet

Sjekket matprotalen, som er Mattilsynets nettside.

http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63

Der står det at harde oster som feks parmesan er trygge.

Da jeg leste det, husket jeg også begrunnelsen (har studert mattrygghet) - en ost som er så hard som parmesan har et så lite vanninnhold at bakterier ikke kan vokse der. Den er i tillegg salt, noe som ytterligere hindrer vekst. Det er derfor kun i bløte oster (muggoster, brie, camembert av upasteurisert melk) at det er risiko for listeria.

Spis og kos deg!!! Fikk parmesan-inspirasjon selv jeg.. :-)

Skrevet

Så bra da!

Da spiser jeg av denne parmesanen selv om det står at den er upasteurisert.. Tar sjansen!

Og det med Manchego var jo ikke dumt. Fikk beskjed her om dagen at man ikke burde spise den heller. Jammen ikke lett dette her. Åååå lengter etter tapas.. Har lyst på ALT!

Skrevet

hva med mozarella? jeg elsker den osten på pizza:)

Skrevet

Den er en ferskost, og laget på pasteurisert melk, så det burde være trygt. Når den blir varmebehandlet på pizza, er det uansett ikke noe problem.

Det er under lagring at det kan vokse listeria, fordi den er i stand til å formere seg i kjøleskapstemperatur, i motsening til de fleste bakterier..Det er derfor det advare mot myke muggoster - de kan lagres lenge før de er modne.

Skrevet

Tusen takk damer:)

elsker parmesan på pasta:) nå kan jeg kose meg med det men dog litt mindre en tidligere da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...