Gå til innhold

Hvorfor er dere så redde for feber? Hvor fort gir dere barna paracet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feberen er jo en hjelp, som dreper de basiluskene som har inntatt kroppen, og gjør den fortere frisk!

Man blir jo ikke frisk av paracet, man forlenger heller evnt sykdommen.

Ikke at man aldri skal bruke det altså, men virker som mange tar litt lett på det, og så er det egentlig bare en bjørnetjeneste...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man forlenger ikke sykdommen om man tar paracet. Feber er ikke kroppens eneste forsvar mot "bassilusker" og jeg gir paracet når barnet har vondt. Lar ikke barna mine lide fordi jeg er så innmari tøff og ikke skal bruke medisiner. Det er ufarlig når man ikke overdriver og det er effektivt mot smertene.

Du kan spare fem minutter og kanskje et par hundrelapper hos tannlegen ved å ikke bedøve med regner med at du ikke borer uten likevel?

Skrevet

Men, da leste du ikke ordentlig.

Jeg snakker om de som tar lett på det, ikke de som bruker det ved store smerter og plager!

Guri, som folk skal forsvare seg da. Klart jeg bruke bedøvelse, men jeg er også voksen.

Skrevet

Jeg gir ikke paracet automatisk ved feber. Det er allmenntilstanden som avgjør om vi gir noe eller ikke. Med andre ord kan jeg godt la ham gå med høy feber uten å gi noe som helst hvis han er i fin form, sover godt osv, mens jeg kan gi paracet ved lavere feber hvis det er noe som tydelig plager ham.

Skrevet

Høres fornuftig ut! :)

Skrevet

Hæ? "Guri som folk skal forsvare"? Når du spør så må du jo forvente svar?

Skrevet

"Lar ikke barna mine lide fordi jeg er så innmari tøff og ikke skal bruke medisiner."

Dette kaller jeg rent forsvar, og ikke et ordentlig svar på det jeg spurte om.

Ha ha, sur i dag? :)

Gjest ->>-
Skrevet

Paracet er uskadelig ved riktig bruk, det er lite som tilsier at sykdomsløp forlenges og vi bruker det på ungene der vi ville brukt det selv; ved helt unødvendige smerter/ubehag.

Skrevet

Jeg er ikke redd for feber så lenge det ikke medfører feberkramper (som noen får lettere enn andre).

Men jeg når jeg ser at barnet mitt ikke har det bra, gråter, slapp, sutrete osv så gir jeg paracet. Ser snn allmenntilstanden altså.

Skrevet

Gir bare paracet for feber viss det går over 40-41 grader og stiger selv om barnet sover. Feber er jo i seg selv ikke farlig, om den ikke nermer seg 42 grader for små barn.

Om barnet i tillegg har smerter/ ubehag så blir jo det en annen sak, og bør vurderes fra gang til gang ut fra hvor mye det ploager barnet.

Skrevet

Det beste er å la vær å bruke paracet.

Feberen hjelper til med å få bort det som kroppen bekjemper.

Vi gir paracet når den passerer 39 for da er ubehaget ofte stort.

Under det, lar vi kroppen jobbe selv.

Mange som ikke er i form, tar to paracet og legger seg.

En farmasøyt sa en gang til meg at kroppen bekjempet basiller og slikt bedre om man bare la seg for å sove UTEn paracet.

Skrevet

Datteren min er snart 5 år, og hun har bare fått Paracet 1 gang i livet, da hadde hun ørebetennelse. Men hun sovnet før medisinen gav noen effekt, så jeg skulle ønske at jeg hadde latt være den gangen også. Hun har kanskje vært lite syk sammenliknet med andre barn, jeg vet ikke, men vi har høy terskel for å bruke medisiner, både på oss selv og barnet vårt.

Skrevet

Her får de ikke parasett før feberen er rett rundt 40 og den har vært det i flere timer, samtidig som formen er dårlig.

Jeg er vant med barn som fort får feber i 40, men formen er fortsatt grei. Så får de får skal de være syke, ikke bare at de er varme. De har nok fått ganske lite med parasett enn hva gjennomsnittet er tror jeg, det fungerer bedre å ta de i ett kaldt rom og kle av de enn å gi parasett.

Jeg har blitt redd for feberen en gang, da var feberen over 41grader, da ringte jeg legevakta. Fikk beskjed om å gå i det kaldeste rommet i huset og kle av ungen, gikk ikke feberen ned i løpet av kort tid skulle vi komme. Vi hadde prøvd parasett tidligere uten at feberen gikk ned. Feberen gikk ned, og formen kom seg etter noen timer.

Skrevet

Godt å høre det finnes folk her inne med litt vurderingsevne! :)

Og med det har jeg fortsatt ikke sagt at man aldri skal bruke paracet.

HI

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Jeg gir paracet om barna mine har det vondt, og om de får høy feber. Ser ikke noe problem i det.

Skrevet

Var veldig restrikitv før, men etter en skremmende feberkrampeepisode, gir jeg nå paracet så fort gutten min kommer opp mot 39 grader. Doctors order.

(det var for øvrig helt jævli å være vitne til feberkrampe. Ikke skjønte jeg hva det var før etterpå heller, gutten hadde jo ikkevært syk, bare litt slapp etpar timer)

Skrevet

Gir så de får sove og spist/drukket litt..

Gutten får som regel bare før han legger seg til natten (så han får sovet), mens jenta stort sett sover natta over samme hvor syk hun er. Hun får oftere på dagtid for å "Holde ut" dagen gjennom..Mtp få i seg litt væske og noe minimum og bite i....

Skrevet

Jeg gir Parcet hvis barnet har temp. over 39 grader.

(alle medisiner skrives med stor forbokstav. Slik at ingen gir meg pes fordi jeg skrev stor P)

Skrevet

Legevakten i Oslo gir råd om febernedsettende ved feber over 39 grader.

Men de er jo ikke så flinke på sånt da, de har det med å forlenge noen sykdomsforløp rundt i hovedstaden.

Jeg skal ta en utskrift av ditt innlegg og sende dem, så kommer de nok på bedre tanker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...