Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Var på tur i skogen med naboungen og min her, også begynte naboungen og stikke en pinne i en maurtue. Jeg syns det er så unødvendig, for de har tross alt brukt laaang tid på å lage den tua, og de jobber jo beinhardt! I går hadde samme naboungen drept 5 marker, bare for å ha noe å grave ned, og lage grav til...? Jeg forklarte jentungen min at det ikke er greit å drepe insekter for morro skyld, og hun var enig. Hva hun er når hun er sammen med naboungen vet jeg ikke... I fjor syklet hun over en snegle med viten og vilje, fordi "hun ville også drepe noe"... samboeren min hadde nemlig sykla på snegler en time i forveien (ikke at det var med vilje, men heller ikke lett å unngå, de lå utover hele veien) Er det liksom greit bare fordi det er insekter?? Og ja, jeg dreper edderkopper og veps, men det er fordi jeg er LIVREDD for de, ikke fordi det er morsomt.... Syns liksom de kan lære seg litt om dette med empati og forståelse før de utrydder alle insektene i gata (som jo faktisk er viktig for jord, natur og alt det)
Gjest sug lut Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Helt uakseptabelt og et godt sted å starte med respekten for liv.
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Ja, det er det jeg tenker også.... respekt for andre! Gaad, hvor skal dette ende? Må legge til at naboungen(e) syns det er hysterisk festlig å kaste stein på kattene våre også, og sparke de når de ligger og sover..... Seriemorder ja, fare for det ;o)
meg & to små vampyrer Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Men palmis; strengt tatt er vi ikke noe bedre som dreper edderkopper og veps pga vår egen frykt?
mozell Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Jeg har alltid vært av samme oppfatning som deg, jeg har aldri klart å drepe insekter o.l. bare for "gøy". Selv om jeg også er livredd edderkopper. Husker det var mange av vennene mine (gjerne av guttene) som f.eks rev beina av disse 'langbeinene' (de som flyr), og jeg syns det var skikkelig slemt og ekkelt husker jeg. Så jeg prøver å lære videre til mine barn dette med å være snill med ALLE slags dyr, men så tror jeg dessverre at det er vanlig blant mange barn å drive på med slikt..
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 Jo, såklart er vi det. Jeg er livredd for veps og edderkopper, og ikke bare "litt redd". Jeg freaker ut! Jeg dreper de, bang og ferdig med det. Jeg kapper de ikke opp i biter med en gaffel (som de visstnok gjorde med markene igår)
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Helt sikkert veldig vanlig, men jeg må jo prøve å få litt fornuft inn i jentungen før hun begynner på skolen Det husker jeg vær grusomt også, at man skal torturere dyrene, selvom de er små og ekle... :S Skal man drepe insekter får det være hardt og brutalt, ikke en lek...
meg & to små vampyrer Skrevet 5. mai 2010 #9 Skrevet 5. mai 2010 Ja, men da går det mer på måten man dreper de på. Man dreper de allikevel. Og om spørsmålet er hvorfor så.... Spørsmålet mitt blir jo: hvorfor er det bedre å drepe dyr pga egen frykt enn fordi man er nysgjerrig på hva som skjer? (ps: jeg syns ikke det høres bra ut å dele opp ting med gafler eller kaste stein på katter altså. bare er ikke helt med på at årsaken fryk er mer legitim enn alle mulige andre årsaker).
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 Hvorfor? Man dreper ikke for morro skyld! Jeg er livredd, og jeg vil ikke ha dem i hus. Jeg dreper de som kommer inn i mitt hus, ute er ikke mitt territorium, hehe. Der får de være ifred Absolutt ikke greit å dele opp små insekter nei. Grøss og gru! Og katta mi er mi katt, og har ikke blitt bedt om å bli kasta stein på! Hyklernabo altså
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #11 Skrevet 5. mai 2010 Enig med du, her lærer lillemann på 2 år at man skal respektere ALLE dyr og instekter, selv sukkermaur.... Selv dreper jeg kun fluer, og kanskje maur når de er på kjøkkenbenken...... ellers så dreper jeg verken edderkopper eller veps.. de blir fanget og sluppet ut i det fri :-) Dette håper jeg å videreføre til mini. Synes det er fælt at barn torturer insekter og mark etc. Selv krabbefisking synes jeg ikke noe om.... Men er over normalt dyreglad. Og de naboungene som hiver stein på katter og sparker dem når de sover, burde fått seg en lærepenge....
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mai 2010 #12 Skrevet 5. mai 2010 Huff, jeg tenkte på dette med krabbefisking i sommer, når ungene holdt på. Stakkars krabber!! Men akkurat der var jeg nok skylding selv når jeg var liten! Jeg tør ikke fange de og slippe dem fri. Hadde jeg ikke vært redd dem hadde jeg gjort det... Vel, de naboungene har en far som gjør akkurat det samme, såååå det er ikke så veldig lett å slå gjennom der.
It's all about me Skrevet 5. mai 2010 #13 Skrevet 5. mai 2010 Dette har jeg snakket mye med guttungen på 4 om. At det er lov til å ta på innsektene og løfte dem, men de skal settes pent tilbake på bakken igjen etterpå. Det begynte med at han fortalte om en gutt i barnehagen som dro av vingen på en sommerfugl. Jeg benyttet da sjansen til å fortelle om at dette var veldig slemt og ikke lov. At da klarer ikke sommerfuglen å fly lenger og ikke vil klare seg videre. Så så han slikt igjen fikk han ikke lov å gjøre det samme, men skulle si at det ikke var lov å plage dyrene. Har ikke mast overstadig om dette, men ser det har nådd hva inn. For i ettertid har han snakket mye om det og fortalt hvordan man skal behandle dem og hva han skal si om noen er slemme.
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mai 2010 #14 Skrevet 5. mai 2010 Flinke gutten da, Frokostquiz Jeg sa også fra igår til jentungen at hun måtte si fra, at det ikke var lov. Hun sa hun skulle gjøre det neste gang, men det spørs da, om hun tør
Mage Mi Sa Jo Skrevet 5. mai 2010 #15 Skrevet 5. mai 2010 jeg er tilhenger av å lære barn verdien av alt liv. hva gjør disse insektene av goder for naturen vår. jeg har ikke noeimot at man dreper di men jeg tenker at det ikke skal være for morro skyld. og plage insekter erjo egentlig det samme som å plage andre dyr og for å dra den lit langt dyreplageri er jeg ikke for. jeg vil ikke a noen skal plage hunden eller katta mi. og for at barna ikke skal få intrykk v at slikt er greit så lærer vi dem om livets verdi og om miljø. hva gjør marken og sneglene ivår hage feks. og jo da alle er kansje innom slike perioder hvor det er litt spenneneå undersøke litt, og kansje gjøre litt ulovlig ting. men det er jo da det er vitig og forklare forskjellene på uhell og å gjøre det med vilje. søkefrem empatien. stakar den fikk vondt det må vi ikke gjøre.
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #16 Skrevet 5. mai 2010 Sånt provoserer meg så grenseløst.. voksne mennesker som lærer barna sine at å mishandle dyr er greit... hva slags mennesker gjør sånt, de kan jo umulig være alrighte mennesker på noen som helst områder... Møkkafolk!
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mai 2010 #17 Skrevet 5. mai 2010 Jeg kunne skrevet "hva slags folk" de er, men da ville jeg nok lagt lista høyt for at noen forsto hvem det var. De er igrunn ålreite altså, og veldig greie mot andre...men det var denne haten mot katter, da. Selvom de er våre katter, så får de gjennomgå når de vanker borte ved huset dems. Ikke at de gjør det uten at vi selv er der, men ....
Villa Perlesukker Skrevet 5. mai 2010 #18 Skrevet 5. mai 2010 Her i huset drepes det ikke. Gutten min slo meg i dag morrest i sinne og konsekvensen ble at han rett og slett ikke fikk være med på moroa vi skulle gjøre sammen Det ble en helt annen tone på han etterpå Skal si det funket. Huff barn skal ikke drepe dyr nei.
vuosttas Skrevet 5. mai 2010 #19 Skrevet 5. mai 2010 Da har dere ikke opplevd mygg og knott på det verste! Blir det noe annerledes å drepe mygg og knott for morroskyld??
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mai 2010 #20 Skrevet 5. mai 2010 Man gjør det jo ikke for morrskyld da, man gjør det fordi de stikker, det blir vondt, man hovner opp i huden og kløøøøøøøøøøøøøøøøøøøøør!!
vuosttas Skrevet 5. mai 2010 #21 Skrevet 5. mai 2010 Men hvis det er en mygg som flyr ute og ikke plager deg direkte? Skal man la vær å drepe den da?
vuosttas Skrevet 5. mai 2010 #23 Skrevet 5. mai 2010 Ok ære være dere.. Jeg er helt enig at man ikke skal plage, mishandle og begå urett mot dyr. Men insekter og spesielt mygg dreper jeg for morro skyld, selv om den ikke plager meg. Har null respekt for mygg bortsett fra at dem er fuglemat. Føler meg veldig empatisk og oppdrar gutten min til å lære det og, men ett sted går grensen min. Jeg leer ikke øyelokket hvis han vil drepe mygg for morro skyld.
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mai 2010 #24 Skrevet 5. mai 2010 Hehe, neida men det er nå så Plager ikke dem meg, skal ikke jeg plage dem heller... og jeg har vondt for å tro at disse stakkars markene gjorde jentene mye vondt her igår når de faktisk lå NEDI jorda, og ble spadd opp for så å bli hakka ihjel av en gaffel...
vuosttas Skrevet 5. mai 2010 #25 Skrevet 5. mai 2010 Jeg forstår hva du mener. Det blir galt hvis ungene oppsøker innsekter for å drepe.. Drepe blir det morsomme i seg selv.. Det blir vel akkurat det samme med ting? Det blir galt hvis handlingen ødelegge blir morsomt.Foreksempel å klippe opp kosedyret bare fordi det er en morsom handling. Men som sagt synes jeg det er morsomt å drepe mygg, ikke for at selve handlingen drap er morsomt i seg selv, men ett iherdig forsøk på å utrydde disse små monsterene:p Og forøvrig har jeg ikke noe i mot hvis ungene hadde klipt en meitemark i to pga ren nyskjerrighet. Fordi de hadde lært at meitemark lever, selv om de er klipt i to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå