Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Jeg skal på et intervju til en jobb hvor jeg ikke har så mye kvalifikasjoner som de egentlig søkte etter. Alikevel har jeg blitt innkalt til intervju... Jeg sendte mail for å forhøre meg litt, og da ble jeg oppfordret til å søke, og om det var interessant med mer utdannelse, for eks. nettstudier i kombinasjon med deltidsjobb. Men, jeg blir veldig usikker når jeg tenker på det, for mer utdannelse for meg vil nok innebære ca. 5 år med skole, i kombinasjon med jobb. Det er en stor avgjørelse å ta. Er det slik at de for eks. kan si at de tilbyr meg en jobb, med det kriteriet at jeg tar mer utdannelse? Høres skummelt ut å ta en så stor avgjørelse på sparket, og i tillegg vil jeg jo finne ut om jeg trives i en sånn jobb før jeg da evt. går på maaaaange år på skolen.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Jeg hadde en nesten-ferdig bachelor, ikke ferdig med siste semester. Fikk drømmejobben på tross av bedre kvalifiserte søkere, og gikk inn på en avtale om at jeg skulle ha fullført utdannelsen ved siden av jobb i løpet av et par år. Det gikk fint, og jeg stortrives fremdeles i jobben:)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 Nå er jeg usikker på hva mye utdannelse de evt. "krever", men om de krever det de oprinnelig søkte etter, så må jeg jo starte helt fra bunnen av på de studiene, og da tar det nok fort 5 år før jeg er ferdig. Og det syns jeg er leeeenge. Jeg blir jo ikke yngre med årene heller, og har to små barn jeg skal ta meg av. Er redd jeg skal kaste meg inn i noe jeg ikke klarer å fullføre... Vil heller ikke at barna mine skal lide for at jeg vil ta utdannelse samtidig som jeg jobber. Jeg innbiller meg liksom at jobb og studier vil ta all min tid... Hi
Gjest Tale30 Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Jeg skrev en mail til deansvarlige for en stilling som jeg syntes var veldig spennende. De søkte etter mennesker med høyskole innen helsefag, noe jeg virkelig ikke har. Jeg presiserte det i mailen, og sa at jeg gjerne villle høre fra dem dersom de trengte noen med mine kvalifikasjoner i prosjektet. Sendte med cv, Dagen etter ringte de, og ville ha meg inn til intervju, på tross av manglende kvaifikasjoner. De syns min bakgrunn var spennende, og etter å ha møtt meg, laget de rett og slett en stilling tilpasset meg. Så nå har jeg drømmejobben. Begynner i morgen faktisk Det kan derfor være at de av en eller annen grunn er interessert i deg som person, eller de kvalifikasjonene du har, og de ønsker å få deg inn på en eller annen måte. Kanskje de skal kartlegge hvordan de kan bruke deg. Masse lykke til!
Gjest Tale30 Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Det kan jo være at de ønsker å ansette deg, og gi deg utdanning på betingelsen av at du forplikter deg til å jobbe for dem et visst antall år etter studieslutt. Kjenner flere som har fått slike betingelser, og det er jo i s fall en suveren sjanse! Oppdater når du er tilbake fra intervju da!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Det er det som er kvalikfikasjonene til denne jobben også. Utdanning innenfor helse på høyskolenivå. Jeg er utdannet innen helsevesenet, men ikke på høyskolenivå. Kan jeg spørre hva slags utdannelse du har fra før? Det ER jo en suveren sjanse og evt. få tilrettelagt for studier, men jeg er redd for å kaste meg ut i noe jeg ikke klarer å fullføre. Jeg er redd for at det kan bli alt for mye med deltidsjobb i tillegg til studier. Det er tross alt ganske mange år det er snakk om. Jeg er godt voksen før jeg blir ferdig. Blir som sagt ikke yngre med årene heller, og har lyst på et barn til. Ser liksom for meg at baby og studier/jobb fungerer dårlig sammen?! Hi
Gjest Tale30 Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 Jeg har hovedfag i Religionsvitenskap, samt erfaring fra jobb i mediebransje. Har også erfaring fra frivillighet, da jeg har vært besøksvenn i flere år. Dette er et prosjekt i helsevesenet, men jeg har fått ansvaret for å jobbe med frivilighet og kommunikasjon. Kommer til å ha ansvaret for alle frivillige, samt nettside og trykket informasjonsmateriell. Du må bare være helt klar på hva DU vil. Si at du må ha en full stilling (eller så mange prosent som du trenger), at du er villig til å kurse deg på siden dersom jobben legger til rette for det, det vil si at du får studierett i arbeidstid i forbindelse med eksamen osv. Dersom de ikke kan gi deg dette, og de krever at du tar utdanning for å få en stor stillingsprosent hos dem, så er ikke dette den riktige jobben for deg.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Takk for svar Men, er det levelig å ta studier ved siden av jobb, OG ha små barn? I tillegg til å kanskje ønske seg en liten en til? Og er det verdt å gå på 5 år med utdanning for å få den jobben? Om de krever det? Og hva betyr det egentlig at de legger til rette for utdanning? Er det kun at man får studierett i forbindelse med eksamener for eks.? Hi
Gjest Tale30 Skrevet 5. mai 2010 #9 Skrevet 5. mai 2010 Jeg hadde aldri startet på fulltidsstudier nå, i alle fall ikke noe som varte over et år. De jeg kjenner som får utdanning gjennom jobben tar fag på deltid betalt av jobben. Dette er snakk om for eksempel bedriftsledelse for å få kompetanse som leder. Det er deltidsbasert, og ikke snakk om en full utdanning. De får noen uker i året lesetid med jobb, samt fri for å delta på seminarer ol. på utdanningsinstitusjonen. Det er ikke en ny utdanning, men påbygning til den de allerede har. Hvis du er utdannet innen helsefag, så kan du øke kompetansen din ved å ta enkeltkurs.
Gjest Tale30 Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 lesetid med LØNN, skulle det stå. Fri for å dra på seminarer og eksamen er også lønnet. Hvis de mente du skulle begynne på en fulltidsutdanning som tok 5 år, ville det være helt irrelevant å kalle deg inn til intervju.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #11 Skrevet 5. mai 2010 Nei, jeg føler heller ikke at det er interessant å gå på et fult studie nå. Og i allefall ikke bare for å få akkurat den jobben. Det fins mange slike jobber for å si det sånn. Men, kurser og evt. fag som ikke tar så lang tid er interessant. Det kan jeg fint leve med. Men, jeg lurer veldig på hva de evt. forventer av meg om jeg skulle få tilbud om jobben. Og er jo ikke en gang sikkert jeg får den. Var tre stk. (har sett søkerlista) som hadde de kvalifikasjonene. Er det sansynlig at de vil kreve at jeg for eks. tar førskolelærerstudiet om de tilbyr meg jobb? Om de mener jeg skal jobbe i tillegg, blir det deltidsstudie, da evt. nettbasert, som går over fire år. Og med studiekompetansen i tillegg (mangler noen fag, så må ta de de), så blir det jo 5 år. Med deltidsjobb i tillegg. Hi
Gjest Tale30 Skrevet 5. mai 2010 #12 Skrevet 5. mai 2010 Det skal jo litt til da, hvis man er relativtvoksen og har familie, at man har råd til å ta et studieforløp på 5 år med bare en liten deltidsstilling ved siden av. Og fulltidsstudium + deltidsjobb skaper ikke mye tid med familien. Dette er det jo du som bestemmer, men hvis du ikke har allmen studiekompetanse, er det jo gjerne lurt å skaffe seg det på et eller annet tidspunkt. Jeg ønsker deg kjempemasse lykke til på intervjuet, og håper de skisserer en skikkelig god pakke for deg. Ikke det at jeg har fått inntrykk av at helsevesenet hiver penger etter folk, men jeg var jo i alle fall heldig
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #13 Skrevet 5. mai 2010 Nei, de har ikke for vane å kaste penger etter folk i helsevesenet ;-) Jeg er i allefall veldig spent på intervjuet og hva de evt. kan tilby om jeg får tilbud om jobb Hi
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #14 Skrevet 5. mai 2010 Ja, det går an å få en jobb en ikke er kvalifisert til. Lovpålagt kjønnskvotering heter det. Latterlig i grunn
Gjest Tale30 Skrevet 5. mai 2010 #15 Skrevet 5. mai 2010 Ja, anonym 12:19, og i helsevesenet regner jeg med de byr over hverandre for å få inn flere kvinner..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå