Gå til innhold

SE: http://www.dagbladet.no/2010/05/05/nyheter/innenriks/dodfodsel/11582778/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folkehelseinstituttet mener at mange barn som dør i mors liv, kunne vært reddet om fødsler oftere hadde blitt satt i gang ved svangerskap på overtid.

I gjennomsnitt dør elleve barn hvert år i mors mage under svangerskap på overtid.

Avdelingsdirektør Frederik Frøen ved Folkehelseinstituttet sier at sju av disse barna kunne vært i live hvis man hadde satt i gang fødselen etter én uke.

Skrevet

Rart at sykepersonell på diverse sykehus har så forskjellige meninger om dette. Når blir det opp til den gravide å bestemme? Ikke rart mange gravide bekymrer seg av å lese alt som skjer, og at ingen har samme oppfatning av ting..

Selvfølgelig er en mest mulig naturlig fødsel å foretrekke, men hvor går grensen på hvor langt over man bør gå før man settes i gang? Eller hvor BØR grensen gå. Dette kan nok være individuelt, men så store glipp burde det vel ikke være.

Å gå noen dager over tiden gjør vel ikke noe, da mange gjør det, men så finnes det jo de som går i flere uker over tiden, og mange opplever å miste sine barn. Dette er langt i fra akseptabelt.

Jeg kjenner selv at jeg begynner å bli litt engstelig om jeg skulle gå over tiden, for hvem kan jeg stole på? Hadde jeg mistet mitt barn pga mangel på kyndig personell, og igangsetting, vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, men å slippe unna med det, hadde de ikke gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...