Gå til innhold

Rutine,rutine,rutine? Eller for tidelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på snart 2 mnd og jeg lurer på hva slags leggerutiner dere har på deres unger?

Jeg begynner kveldstellet ved halv 8-8 tiden og legger han i senga si oppe på vårt soverom, og da sover han som regel 1,5 time eller bare en time.. Noen ganger tar det tid før han sovner, så jeg må løpe opp og ned trappene for å gi han sutten. Andre ganger sover han både til 11 og 12. Men i går kveld sov han fra 10 til 3 i natt :) Delig med litt sammenhengende søvn ;)

Er det behov for de små å ha leggerutiner fra så tidelig alder? Eller er det noe man begynner med senere,feks 5-6 mnds alder?

Jeg tenker at desto tideligere han får rutiner,desto bedre blir det når han blir eldre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte ikke med noen som helst kveldsrutiner før rundt 3 mnds alder. Før den tid tok vi bleieskift og pysjamas på det skiftet som var nærmest vår sengetid, og han sovnet ellers i vuggen sin der hvor vi enn var og ble så båret i sengen sin når vi la oss. Rundt 3 mnd hadde vi lagt merke til at han sovnet for natten omtrent til samme tid hver kveld så da innførte vi kveldsstell og legging på rommet til den tiden. Etterhvert har leggetiden blitt flyttet litt framover ettersom han har hatt behov for det og rundt 6 mnd havnet vi på den leggetiden han har nå (17 mnd gammel). Å vente med rutiner har i allefall ikke vært negativt her. Jeg tror uansett at det er barnets personlighet heller enn rutiner eller ikke rutiner som avgjør hvor lett de sovner og hvor godt de sover. Det er lett å ta kreditt for sovebarnet sitt og påstå at de gode rutinene er årsaken, men sannsynligvis var man bare heldig.

Skrevet

vi startet med rutiner litt før to mnd alderen og i løpet av to uker regulerte han selv til å bli lagt kl 1800:) nå er han snart 6 mnd og sover fra 18-24 - mat- så til 4-5 for mer mat og dagen starter kl 07. Har funket supert hos oss og alle har blitt mer fornøyde og opplagte!

Skrevet

Vi begynte med rutiner allerede når han var 5-6 uker. Da var det kveldsstell, bading, og pupp i senga mi, der får han ikke mat ellers. Klokkeslettet har forandra seg litt, fra kl 21 til 19, dette har han styrt selv, men rutinene før soving er jo de samme. Nå sover han ca kl 19 hver dag, sovner selv i sin egen seng og sover til 3-4, får mat og sover igjen til 6-7. De dagene han spiser kl 6 sovner han igjen og sover til 7-8

Skrevet

Jenta mi er 7 uker.

Vi tar kveldsstellet ca kl 11, deretter får hun mat og er i seng ca kl 12.

Sover da til ca kl 6, får mat, og sover til ca 8-9.

Tenkte vi kanskje skulle begynne å legge henne litt tidligere nå slik at siste måltid ble ca kl 8-9. Blir spennende å se om vi får det til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...